فروشگاه ایرانیکان
آموزش گنج یابی و دفینه،نشانه های گنج و دفینه,رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها
گنج یابی، باستان شناسی و دفینه
آموزش گنج یابی، باستان شناسی، دفینه ، زیرخاکی و تاریخ

 

آموزش گنج یابی و دفینه،نشانه های گنج و دفینه,رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها

جاهایی که حفره یافت شود باید درون آن رفته اگر این حفره ها به صورت مارپیچ بود و هرچه بیشتر به سمت داخل رفتید کوچک و باریکتر شد تا جایی که به صورت گربه رو در آمد آن را میتوان هواکش نامید این هواکش ها برای خزانه به کار میرفتند چون خزانه ها محلی بودند که در آنجا سکه ضرب میشد و جایی که سکه ضرب میشد رفت و آمد هم زیاد بود و آنها به این فکر افتادند تا هواکشی را تعبیه کنند که گازهای فلزات  در آنجا جمع نشود و برای اینکه در زمان جنگ دشمنان به آن دسترسی پیدا نکنند در اصلی آن را با سنگهای بزرگ مسدود کرده و مقدار فراوان خاک بر روی آن میریختند تا آن مکان آشکار نباشد. هواکشها دو جهت داشتند خروجی و ورودی . ورودی برای وارد کردن هوا به درون آن و خروجی برای خارج کردن هوا. این هواکش ها معمولا از چند اتاق عبور میکردند اتاق اول اتاقی خالی بود . اتاق دوم جای ضرب سکه و اتاق سوم هم محل قرارگیری سکه ها و دیگر اموال با ارزش بود .....

معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر

 

معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر,رمزیابی جوغان و جوغن,رمزگشایی جوغان و جوغن,رمزگشایی آثار علائم و نشانه ها,رمزیابی علائم و نمادها و نشانه ها,کارشناسی باستان شناسی,کارشناسی گنج و دفینه,کارشناس حرفه ای باستان شناسی,استاد کاربلد گنج و فینه یابی,معنی و مفهوم علائم و نشانه ها,تفسیر و توضیح نمادها و نشانه های گنج و دفینه,تصاویر جوغنها,عکسهای جوغان ها,گنج یابی و دفینه یابی,حکاکی آثار و نشانه ها روی سنگها,جوغنهای مقبره قبر و گوردخمه

کارشناسی باستان شناسی : معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه

۱-آثار نعل اسب: هر کجا که این آثار وجود دارد نشان تل خاکی است . که بستگی به کمانگی نعل اسب دارد .هر چه کمانگی بیشتر باشد . عمق بار بیشتر است و معمولا نعل اسب همراه با چند آثار دیگر است که همه یک منظور را می رسانند. و جهت را نشان میدهند و اگر تعداد نعل ها بیشتر باشد , فاصله کار بیشتر می شود . جایی که از نعل استفاده می شود . معمولا تله ندارد ولی متراژ بار اصلی بین ۶ تا ۸ متر است و سر بار آن در  ۲ الی ۳٫۵ متری قرار دارد که سربار معمولا خمره ای کوچک است و نشان بار اصلی در وسط تل است . در بیشتر مواقع سربار زیر خود سنگی قرار دارد که نعل روی آن حکاکی شده است ولی ممکن است گاهی اوقات اینگونه نباشد و باید سنگی به صورت ایستاده در کنار همان سنگ باشه نعل بر روی آن حکاکی شده است . وقتی غروب آفتاب به این سنگ ایستاده برخورد می کند باید جایی را که سایه سنگ به روی زمین تیغه میکند را حفر کرد .
 
۲-سنگ کاسه : معمولا در قدیم هر کجا که قبرستانی بود سنگی صاف در آن محل گذاشته میشد که از جنس سنگ رودخانه ای بود . این سنگ بزرگ و پهن بود و به آن سنگ مرده شور هم می گفتند در آن زمان جسد مرده ها را بر روی همان سنگ شستشو می دادند . در اکثر دهکده ها در گذشته ارباب یا خانی بود که پس از مرگ در همان قبرستان در قسمتی بالاتر از قبرهای دیگر دفن می شد و قبر او را به صورت تلی کوچک می ساختند ولی طوری درست میکردند که زیاد مشخص نباشد و برای او از نماد کاسه روی سنگ مرده شور حکاکی می کردند و بخشی از اموال آن شخص را در کنار جسد او به همراه دو کوزه آب و غذا دفن می کردند البته اگر شخص به همراه خانواده فوت می شد به صورت دسته جمعی در کنار هم دفن می شدند و به نماد سنگ کاسه می افزودند و به ازای هر یک نفر یک سنگ کاسه وجود داشت و فاصله سنگ مردشور تا قبر آن شخص از ۷ متر تجاوز نمیکرد اموال او را هم در متراژ ۲ متری , ۶۰ سانتی متر زیر جسد یا ۶۰ سانت سانت زیر پا در زیر سنگی مدفون میکردند . چون در آن زمان دزدان و غارتگران زیاد بودن و قبر ها میشکافتند و به آن دست برد می زدند برای گمراه کردن آنها بخشی از اشیاء را در کنار خود جسد میگذاشتند تا شخصی که قبر را میشکافت فکر کند که کل بار همین است و به همان بسنده کند . بعضی از سنگ کاسه ها هستند که در کنارشان کاسه های بسیار ریزی به صورت نقطه حکاکی شده است که منظور از این نقطه ها در کنار کاسه فاصله قبر تا کاسه را نشان میدهد و چیزی شبیح به کروکی منطقه ای است که قبر در آن قرار دارد . گودی هر نقطه نشان دهنده عمق بار است , هر یک سانتیمتر  یک گز یا یک متر به سمت پایین است .

 
۳- آثار سنگ پهن و تختی : که کنار آن چشمه و در روبروی آن سنگی دیگر قرار دارد که با رنگ سیاه مشخص شده است و معمولا آب چشمه از آنجا بیرون میزنه و در چند متر آن طرف تر دوباره به زمین فرو میرود . این نوع آثار معمولا نماد خاصی ندارند که بتوان آنها را تشخیص داد و در نسخه ها قید می شود . بار این نوع آثارها در زیر سنگ پهن در متراژ یک متری قرار دارد که دقیقا سنگ سیاه روبروی آن قرار میگیرد . دفینه موجود در این سنگها طلای ناب است .

۴- آثار قلعه ها : چاه – حوض – تل
باری که معمولا در قلعه ها وجود دارد در چند قسمت است که ۱- چاه : در گذشته یک سری از این بارها را در چاه پنهان میکردند به این روش که در زیر چاه مسیری را حفر میکردند و بعد از آن فضایی را در زیر زمین به صورت اتاقک درست می کردند که در مسیر راه تله میکانیکی کار می گذاشتند , دفینه را در اتاق جاسازی میکردند و در اتاقک را با سنگی گرد مهرو موم میکردند و درب راه ورودی را که کف چاه می شد را با ساروج مسدود میکردند و برای علامت گذاری زنجیری را داخل چاه آویزان میکردند .
حوض : معمولا در قلعه ها حوضی را درست میکردند که از جنس ساروج بود و برای اینکه کسی به آن شک نکند در داخل آن آب ریخته و ماهی پرورش می دادند . عمق موجود در این حوض ها بین ۳ الی ۴ متر است . بار موجود در زیر این حوض ها معمولا مجسمه تندیس حیوانات است که از طلا و نقره ساخته شده است .
تل هل : این تل ها معمولا در بیرون از قلعه در شیبی به سمت دره قرار دارند متراژ کار در این تل ها زیاد است و عمق موجود در زیر این تل ها حتی به ۳۰ متر هم می رسد البته اگر بخواهید از خود تل شروع به کار کنید . ولی در اصل مسیر اصلی دسترسی به دفینه در شیب و دو پله بالاتر از رودخانه ای است که در شیب قرار دارد و با سنگ بزرگی در آن مسدود گشته است. در مسیر مسدود شده معمولا دو تله وجود دارد.
 
۵-آثار عقاب: عقاب به چند گونه است اگر سنگ عقابی را پیدا کردید که در حال پرواز است و طعمه ای را در چنگال دارد در این مورد دفینه در زیر خود همان عقاب است. ولی اگر عقاب به صورت سنگی ثابت در یک جا نشسته و به روبرو خیره شده است باید در روبروی آن به دنبال غاری مهر و موم شده باشید که دفینه موجود در غار معمولا به صورت تلی در وسط غار است و در زیر این تل چاهی مسدود شده وجود دارد.  کف چاه با ساروج مهر و موم شده است و دفینه در زیر چاه قرار دارد. اکثرا در خود چاه نمادی به صورت انسان حکاکی میکنند که راه دسترسی به دفینه را نشان می دهد و در مواقعی هم وقتی وارد غار میشوید در روبروی همان  و در دیواره به صورت مهر و موم شده قرار دارد و دفینه در پشت دیوار قرار دارد.
 
۶-آثار مار: سنگ نگاره های مار معمولا بر روی سنگهای تخت حکاکی میشوند. در قدیم مار نشان قدرت و مقام بود ولی کم کم به علت خطرناک بودن این حیوان به نمادی خطرناک تبدیل گردید. جایی که نشان مار در آن قرار دارد همان نشان خطر و هم خود مار مسیر را نشان میدهد. نماد مار بیشتر در زمان اسلامی استفاده میشد و نشان تلسم هم بود. جایی که سنگ نگاره مار وجود دارد باید مسیر انحنای شکم او را دنبال کرد تا به جایی مثل یک تورفتگی یا سنگی متفاوت رسید که مسیر اصلی در همان جا است. نماد مار به معنای همان دالان است. دالانی که بسیار پرخطر میباشد و به صورت تله یا تلسم مشخص شده است. اگر داخل دالان شدید و مار را مشاهده کردید و با چوب به آن ضربه زدید و چوب از آن گذشت تلسم است ولی اگر مار زخمی شد تلسم نمی باشد. در قدیم به این موضوع پی بردند که دفینه موجود بعد از گذشت زمان از خود گرما تولید میکند. برای همین چند جفت از مارها را درون این دالان ها می گذاشتند تا در همانجا تکثیر شوند و کسی نتواند به آن جا نفوذ کند و چون مار به گرما علاقه دارد در همانجا به راحتی تکثیر میشد و پس از گذشت سالها باز هم در آنجا پر از مار بود. البته این مارها اگر تلسم نبودند تله به حساب می آمدند و اگر این مارها  از بین روند به راحتی به دفینه خواهید رسید. ولی باید دانست که باید سعی شود هیچگاه در درون دالانهایی که دفینه در آن پنهان است آتش روشن نکنید چون در این مدت طلا از خود گازی تولید میکند که وقتی آتش بگیرد باعث انفجار خواهد شد. بعد از کشتن تمام مارها وقتی به ته دالان رسیدید به بن بست بر خواهید خورد که در پشت این دیواره اتاقی قرار دارد. این اتاق مهر و موم است. باری که از نماد مار برای آن استفاده میشود معمولا جسد پادشاه یا یکی از سردارهای جنگی با تمام اموالش می باشد.

 
۷-آثار صورت:هر جا که چهره نیمرخ یا تمام رخ مشاهده کردید باید نگاه چهره را دنبال کرده و دنبال آثار دوم باشید که معمولا نماد آثار دوم یا کاسه است یا به صورت بت حیوانات است.  خود آثار دوم مکان دیگری را نشان میدهد. البته بستگی به نگاه صورت دارد که آیا هر دو چشم آن باز یا بسته است. اگر نگاه صورت با یک چشم باشد و نشان دوم سنگ کاسه باشد باید دره ای در آنجا وجود داشته باشد که در آن سمت دره باید تلی وجود داشته باشد و دفینه در مرکز تل در متراژ شش متری خواهد بود. ولی اگر نگاه صورت به سمت آثار دوم باشد و آثار دوم به صورت بت حیوانی باشد باید مسیر چشمان حیوان را دنبال کرده و در آن سوی دره یا در روبروی آن دنبال دهانه غار بگردید که دفینه درون آن غار مدفون است. البته بستگی به بت حیوانی دارد که از چه حیوانی استفاده شده و هر حیوان نماد تله یا تلسم خاص خود است.

 

 معمولا باری را که در این مکانها مدفون میکردند در نقطه ای از غار است که دقیقا سقف آن قسمت گنبدی شکل است که در متراژ ۸ الی ۱۲ متری است.  در بعضی از اینگونه غارها دفینه سرباری در گنبد همانجا به صورت مهر و موم شده قرار دارد. در اکثر مکانها نشان صورت شامل آثارهای بیشتری است که در این موارد به خاطر بزرگ بودن و حجم زیاد دفینه از آثار بیشتری استفاده میکردند تا به راحتی قابل تشخیص نباشند و این آثار اکثرا به صورت معما هستند و حتی ممکن است مجبور به پیدا کردن محل دفینه از طریق محاسبات ریاضی شد.

 

۸-آثار شترسنگ: به چند دسته تقسیم میشوند شتر ایستاده , شتر نشسته , شتر آبستن , شتر حکاکی شده , شتر کاروان با ساربان .
شتر ایستاده : به این معنی است که باید در پشت مکان ایستادن شتر سنگی تخت وجود داشته باشد و هر کجا که نگاه شتر به آن سمت باشد در جلوی آن باید به صورت کله قند باشد که نوک آن باید حفاری شود در یک الی دو متر اول جسد انسان نمایان می شود . در عمق هفت متری دفینه نمایان می شود . زیاد یا کم بودن دفینه به کوهان شتر بستگی دارد اگر تک کوهان باشد بار کمتر , اگر دو کوهان باشد دفینه ای بیشتر دارد که معمولا بار شتر سنگ ها از یک دیگ الی هفت دیگ می باشد و ممکن است تعدادی مجسمه هم موجود باشد و ابعاد آن معمولا ۲۰ الی ۵۰ سانتی می باشد .
شتر نشسته : در جایی که شتر نشسته است باید یا در زیر شتر به دنبال دفینه باشید یا در مسیر دم آن که معمولا بیشتر در زیر همان شتر در متراژ دو الی چهار متری است .
شتر آبستن : در جایی هم که شتر آبستن است دفینه موجود در داخل همان شکم شتر است که با ساروج مهر و موم شده است جنس ساخت این شتر ها معمولا از ساروج و سنگ مخلوط است و دلیل نمی شود که حتما اجزای بدن شتر گردن به بدنش وصل باشد . در بعضی از مکانها اجزای بدن جدا هستند و از پشت وقتی به آن نگاه میکنید شبیح شتر می شود به این علت این کار را انجام میدادند که به راحتی قابل تشخیص نباشد .
شتر حکاکی شده : این شتر نماد دفینه است ولی نه به صورت مستقیم . هر کجا که شتر حکاکی شده مشاهده کردید باید به دنبال آثار دوم باشید که معمولا در مسیر شیب قرار دارند . آثار دوم نماد آخر کار است و دفینه را نشان می دهد و متراژ کار در شتر حکاکی شده بستگی به آثار دوم دارد . اگر عقرب بود مسیر در کنار نهر و یا رودخانه امتداد دارد و راه ورود آن نزدیک به تخته سنگ بزرگی است که مسیری بسیار پر خطر خواهد داشت و حداقل دارای چهار تله فیزیکی است . به خاطر حفره ای که در مسیر آن ایجاد می شود مکانی دنج برای مارهای سمی است . اگر این آثار در جنگل ها و مکان رطوبتی پیدا شدند به خاطر رطوبت موجود در هوا و یا رانش جنگلی اکثر این تله ها خود به خود از کار می افتد . و مار های سمی هم در آن وجود ندارند اگرم ماری باشد غیر سمی خواهد بود ولی اگر همین آثار در جای خشک باشد تله های آن کاملا فعال و خطر ناک خواهد بود . پس باید بدانید که در این کار آثار دوم اهمیت خاصی دارد و شتر حکاکی شده بیشتر نماد دفینه است و تعداد کوهان ها و اندازه شتر حجم بار را نشان می دهد .
شتر کاروان همراه با ساربان : هر جا که تعداد شتر ها بالا رفت و در جلوی آنها ساربان ایستاده بود به این معنی است که این بار متعلق به بار کاروان است که توسط دزدان در آنجا مدفون شده است در جلوی آن دره وجود دارد باید در کنار آن مسیر مال روی قدیم را پیدا کرد . و مسیر را به سمت دره ادامه داد تا به سنگ بزرگی در کنار دیواره کوه رسید که سخره چسبیده است و در روبروی آن سنگ بزرگ تپه ای به صورت کله قند وجود دارد و باید دقیقا مسیر کله قند را به سمت پایین به متراژ ۷ متر کاووش کرد . در بعضی از اوقات در آن سوی دیگر دره تپه کله قندی را می توان یافت .

۹- آثار خرگوش : این آثار باید روی تل ها و نوک تپه ها باشد اگر غیر از این بود از مکان خود جابه جا شده است . خرگوش به معنی جهش به سمت جلو است  شما باید در بین تپه قبری را پیدا کنید که در جلوی مسیر خرگوش قرار دارد که با سنگ چین و سنگ های پراکنده مشخص شده است باید قبر را به متراژ ۸۰ الی ۱ متر بکاوید و به جسد برسید و ۶۰ سانتیمتر زیر سر جسد را باید بکاوید تا به خمره ای به صورت خوابیده برسید سر کوزه مسیر دفینه را نشان میدهد .

 
۱۰ _ آثار غارها : در ایران غارهای زیادی وجود دارد که در حدود ۵۰% آنها مهرو موم هستند و ۹۰ درصد این غارها دارای دفینه می باشد .منظور این است که به علت استفاده غارها به عنوان پناهگاه و محل زندگی , لوازم و ابزار آلات بسیاری را می توان در این غارها یافت که مربوط به دوره های مختلف زندگی بشر می شوند و دلیل نمی شود که دفینه موجود در غارها حتما طلا باشد . در غار ها مفرغ جات و اشیاء سنگی بسیاری می توان یافت مانند غار اسپهبد خورشید دو آب که در آن هم اشیاء قدیمی مربوط به عصر حجر و هم اشیاء قیمتی مربوط به دوره ساسانیان در آن یافت میشود . پس می بینید در غارها تاریخ ادامه یافته و از اعصار و قرون مختلف آثار گوناگون در آنها یافت می شود . اکثر غارها پس از گذاشتن دفینه در آنها به خاطر شرایط بسته بودن هواکش هایی تعبیه میکردند تا گاز موجود از به وجود آمدن دفینه باعث خفگی و انفجار نشود . معمولا ورودی این هواکش ها در جلوی در غار است و هواکش دیگری هم در بیرون قرار دارد .
 
در غارها از چند نوع تله استفاده می شود یکی از انواع تله ها که در غارها استفاده می شود تله سنگ است. سنگ بزرگی که تراشیده شده و به صورت گرد در آورده و در بالای راه رو قرار می گرفت و اهرمی را هم در این مسیر یا در کنار دری که در امتداد این مسیر قرار داشت می گذاشتند تا وقتی کسی در مسیر حرکت کرد این اهرم به حرکت در آید و ضامنی که باعث می شود سنگ در بالا به صورت ثابت باشد را کنار زده و سنگ از جای خود حرکت کرده و مسیر دالان را که شخص در آن است را ببندد و فرد در آنجا زنده به گور گردد یا این اهرم را در پشت در قرار می دادند تا وقتی در باز شد این اهرم حرکت کند . معمولا مسیر به این صورت بود که درون غار راهی به سمت پایین  و ناگهان شیبی به سمت راست قرار داشت که این نوع غارها دارای دفینه نفیسی هستند این مسیر ها معمولا به طول ۱۰۰ الی ۳۰۰ متر هستند. بین راه در این مسیرها باید طاخچه ای را به صورت گنبدی درست میکردند وجود داشته باشد و پشت این طاخچه سرباری را قرار میدادند. بعضی از غارها دارای دهانه ای تنگ هستند که مجبور می شوید برای ورود به این نوع غارها فاصله ای حدود ۸ الی ۱۰ متر را به صورت سینه خیز رفته و پس از آن به صورت نشسته به سمت جلو حرکت کنید و کم کم هر چه به سمت جلو میرویم فاصله سقف آن بلند تر می شود تا کم کم به جایی میرسید که فضایی با ارتفاع زیاد وجود دارد وقتی سنگی را می اندازید حداقل ۱۰ الی ۱۵ ثانیه طول میکشد که به زمین برسد . وقتی شما به این نوع غارها وارد میشوید باید با تجهیزات کامل بروید . معمولا در کنار دیواره این غارها در قسمت فضای باز مشعل هایی تعبیه شده است و درون آنها روغن حیوانی یا قیر است . این نشان میدهد در زمان های گذشته از آن به عنوان مخفی گاه دزدان استفاده می شده است و تمام اموال تاراج برده را در آن مخفی میکردند . باید با تجهیزات به کف غار و ۱۰۰ قدم به جلو رفت دریچه ای حلقوی در آنجا خواهید دید که تمام دفینه در درون آن مدفون است .

 
۱۱_آثار شمشیر و فلش: این نوع آثار معمولا بر روی سنگهایی تعبیه میشوند که مربوط به همان منطقه است و با سنگهای دیگر هم فرقی ندارد. حتما نباید به این فکر بود که این سنگ آثار را روی سنگ رودخانه ای یا سنگی متفاوت پیدا کرد. معمولا این آثار با هم هستند و فلش سرباری را نشان میدهد. شمشیر هم بار اصلی  را. هر چقدر فلش بلندتر باشد مسیر هم طولانی تر میشود جایی را که فلش نشان میدهد معمولا در کنارش درختی تنومند و قدیمی وجود دارد . حتی تعداد درخت ها به سه عدد هم میرسد که مثلثی را تشکیل میدهند و دفینه سرباری اگر تک درخت بود یک قدم به سمت طلوع خورشید ولی اگر سه درخت بود در وسط مثلث تشکیل شده از درختان در عمق تقریبی سه متری قرار دارد. درختی که برای این فلش ها به کار میرود معمولا درخت بلوط است . بار اصلی با نشان شمشیر مشخص شده است و معمولا به صورت تل می باشد. در این موارد چند تل را به صورت چسبیده در کنار هم درست میکنند. برای اینکه تشخیص آن سخت تر شود این روش را پیاده میکنند. دفینه موجود در این تل در متراژ ۸ الی ۱۰ متری است.  شروع حفاری از بالا به این صورت است که در یک و نیم متر اول حتما باید آثار کوزه شکسته فراوان یافت شود و در دو متری کم کم کوزه شکسته همراه با خاک پخته و سنگریزه مخلوط است. اگر این آثار را در این متراژ ها مشاهده کردید به راه خود ادامه دهید که این آثار حکم درست بودن مسیر را دارد. در غیر اینصورت شما تل را اشتباه کنده اید و باید سراغ تل بعدی بروید. این آثار بر روی سنگی حکاکی میشوند که به اندازه یک صندوق بزرگ است و معمولا در وسط آبراهه یا دو راهی رودخانه قرار دارند. اگر این آثار را در قسمت شمال کشور و در منطقه رطوبتی پیدا کردید دفینه موجود در آن نقره است ولی اگر در جای خشک این آثار را پیدا کردید دفینه موجود در آن طلا است. در این نوع آثار اگر میخواهید از دستگاه فلزیاب استفاده کنید باید خیلی دقت کنید چون خاکی که در این مکانها وجود دارد از سیلیس است و تعداد سرباری ها یی که در این کار وجود دارد باعث میشود تا دستگاه گیج بزند. بنابراین سعی کنید اگر میخواهید با دستگاه کار کنید در روز این کار را انجام دهید. به این خاطر که اجسام در روز گرمای خورشید را در خود جذب کرده و در شب از خود بیرون میدهند و باعث خطای دستگاه میشوند ولی دفینه در روز هم گرمای خود را دارد و باعث میشود دستگاه خطا نزند و جای دفینه را مشخص کند.

 
۱۲-سنگ آسیاب: این نوع سنگ در قدیم جهت آرد کردن گندم به کار میرفت. اگر در جایی به این نوع سنگ برخوردید شکل سنگ باید طوری باشد که یک سمت آن کاملا صیقل خورده باشد و سمت دیگر آن صاف باشد. اگر در مرکز آن یک سوراخ باشد نشان دفینه نیست ولی اگر برروی آن سوراخهای بیشتری بود میتوان آن را به عنوان آثار دفینه بشناسید. در اینصورت مسیر راه را نشان میدهد. راهی را که بعد از کندن ۱ الی ۲ متر به ساروج و بعد از ساروج هم به راه رو راه می یابد. درون راه رو هم باید یک سنگ آسیاب دیگر باشد . این نشاندهنده  مسیر درست راه است. گودی هر سوراخ در سنگ آسیاب طول دالان را نشان میدهد.  هر سوراخ خودش تعداد اتاقها را نشان خواهد داد. البته دفینه موجود در آثار سنگ آسیاب زیاد نیست و معمولا یک اتاق غذا و یک اتاق مهمات و اتاق دیگر دفینه است. این آثار معمولا در نقطه های بلند کوه ها یافت میشوند که برای پیدا کردن آن میتوان دنبال دو عدد سنگ کله قندی در کنارش بود. اندازه هر یک از این دو سنگ به اندازه یک یخچال کوچک میباشد. معمولا در خود یکی از این کله قندها مقداری سکه پنهان میکردند. برای شکافتن این سنگ در زیرش نقطه ای تعبیه شده است و قسمت حساس سنگ است و میتوان به راحتی از آن نقطه سنگ را شکافت.

 
 
۱۳-حفره و هواکش ها:در جاهایی که حفره یافت شود باید درون آن رفته اگر این حفره ها به صورت مارپیچ بود و هرچه بیشتر به سمت داخل رفتید کوچک و باریکتر شد تا جایی که به صورت گربه رو در آمد آن را میتوان هواکش نامید این هواکش ها برای خزانه به کار میرفتند چون خزانه ها محلی بودند که در آنجا سکه ضرب میشد و جایی که سکه ضرب میشد رفت و آمد هم زیاد بود و آنها به این فکر افتادند تا هواکشی را تعبیه کنند که گازهای فلزات  در آنجا جمع نشود و برای اینکه در زمان جنگ دشمنان به آن دسترسی پیدا نکنند در اصلی آن را با سنگهای بزرگ مسدود کرده و مقدار فراوان خاک بر روی آن میریختند تا آن مکان آشکار نباشد. هواکشها دو جهت داشتند خروجی و ورودی . ورودی برای وارد کردن هوا به درون آن و خروجی برای خارج کردن هوا. این هواکش ها معمولا از چند اتاق عبور میکردند اتاق اول اتاقی خالی بود . اتاق دوم جای ضرب سکه و اتاق سوم هم محل قرارگیری سکه ها و دیگر اموال با ارزش بود .
 
۱۴-دو شاخه سنگ: در قدیم از آثارهای مختلف به معانی مختلفی استفاده میشد و هر آثار معنی خاص خود را داشت ولی در هر منطقه از چند آثار به یک معنی استفاده میشد و مانند زبان امروزی که از هر شهر با شهر دیگر تفاوت وجود دارد و هر شهر با لهجه  محلي خود صحبت ميكند در ﺁن زمان ﺁثارها بدين گونه بود كه يك نوع از اين ﺁثارها دو شاخه سنگ بود . اين سنگ هم مانند سنگ كاسه است و معني قبرو یا مسیر جلو را نشان ميدهد البته با اين تفاوت كه دو شاخه سنگ وقتي طلوع ﺁفتاب به ﺁن تیغه کند اگر به صورت ايستاده باشد جايي را كه سايه دو شاخه سنگ به زمين تيغه می كند قبر است ولي اگر سنگ به صورت خوابيده و با شيب ملايم به زمين برسد بايد ظرف ﺁبي در قسمت شيار ﺁن ريخت هر جا كه مسير ﺁب تمام شد قبر هم همانجاست. اين گونه قبرها معمولا در متراژ ۸۰ سانتي متري هستند.ولی اگردر وسط دوشاخه سنگ سنگی دیگر بود باید از پشت به نوک سنگ تیز لایه دوشاخه را نگاه کرد که مسیر روبرو را نشان میدهد.

 

۱۵-ﺁبشارها
 در قديم ﺁبشارها محلي دنج براي مدفون كردن دفينه ها بودند و كمتر كسي به مكان ﺁن شك ميكرد. مدفون كردن دفينه در اين ﺁبشارها به اين گونه بود كه اول مسير ﺁب را تغيير ميدادند و جايي را كه ﺁبشار در ﺁن نشست ميكرد كاملا خشك مي كردند و حفره اي زير قسمت نشست ﺁبشار حفر ميكردند و ته حفره را كاملا با ساروج لايه پوشاني ميكردند. سپس دفينه را در ﺁنجا قرار ميدادند و باز روي ﺁن را ساروج ريخته و مهر و موم ميكردند و براي جلوگيري از نفوذ رطوبت به درون ساروج لايه اي را به پهناي ۷ سانتي متر از زغال درون ﺁن ميريختند و يك لايه خاكستر از سوزاندن همان زغال در بالاي ﺁن مي ريختند و لايه ملات ﺁخر ساروج را با زغال مخلوط كرده و روي خاكستر ريخته و ﺁنجا را مهر و موم مي كردند. دوباره مسير ﺁب را باز كرده و ﺁبشار مثل سابق در كف حوض دست ساخت نشست كرده و بدين صورت باز هم طبيعي و دست نخورده به نظر ميرسيد. با اين روش هر شخصي كه از ﺁنجا ميگذشت متوجه اين ﺁثار نميشد و به راحتي از كنار ﺁن عبور ميكرد.  البته ساخت اين مكانها بيش از يك هفته زمان ميبرد تا ساروج ساخته شده و به طور كامل خشك شود و ﺁب در ﺁن نفوذ نكند  دقيقا اين بنا را طوري طراحي ميكردند كه شبيه به حوض طبيعي به نظر برسد و به مرور زمان ﺁبي كه از بالاي ﺁبشار به سمت پايين روي حوض سرازير ميشد همراه خود سنگريزه و گل شسته شده را مي ﺁورد به طوري كه حوض زیر اين سنگريزه و گلها كاملا مخفي ميشد.

 
۱۶-ﺁثار شمع سوز:  شمع سوز ها مكان مقدسي در دوره اسلامي بود. بعد از ورود اسلام به ايران جنگهاي داخلي سر گرفت و مناطقي هنوز اسلام را نپذيرفته بودند و همين مسئله باعث جنگ بين مسلمانان و افراد بومي شده بود به مرور زمان با پذيرفتن اسلام محل دفن سرداران اسلام كه اكثرا از اقوام پيامبر بودند به امامزاده و شمع سوز تبديل شد و مردم براي نذر و نياز به اين مكانها ميرفتند و بر سر مزارشان شمع روشن ميكردند و مقاديري كه نلذر داشتند در ﺁن قسمت مدفون ميكردند و بر روي شمع سوز ها دخيل ميبستند و وقتي از نذر خود جواب ميگرفتند اموال و سكه هاي بيشتري در ﺁنجا مدفون ميكردند . معمولا محل دفن اين نذورات يك و نيم قدم از شمع سوز به سمت قبله بود و دفينه را در متراژ  ۲ متري قرار مي دادند.
 
۱۷-ﺁثار تير يا مرد كماندار= اگر در جايي سنگ نگاره مرد كماندار را مشاهده كرديد به اين معني است كه بايد به اندازه پرتاب تير (فاصله حدود ۱۰۰ متر) به سمت جلو برويد و درﺁن قسمت بايد
دنبال نشان دوم باشيد. معمولا ﺁثار دوم را به صورت تل يا تخته سنگي نمايان ميسازند و ﺁثار دوم معمولا نشاندهنده عمق محل دفينه است.
۱۸- سنگ گاو : معمولا سنگ گاو در کنار چشمه ها به صورت یک پهلو دیده میشود که این نماد نشان سفید خانه است و در پستان گاو چند الماس را جاساز میکردند و در زیر پشت پستان که به دم وصل میشود سوراخ ریزی دارد که با ضربه به آن به راحتی باز میشود و میتوانید دست خود را در درون آن فروبرده و الماس هارا از داخل پستان تخلیه کنید و این آخر کار نیست و در پشت گاو باز یک سنگ که معمولا با نماد ماه مشخص شده است که پشت ماه هم باز سنگ دیگری باید باشد که سه سوراخ در روی آن قرار دارد که هر سوراخ محل سفید خانه هارو نشان میدهد
سنگ عروس : این سنگ در اصل نماد مجسمه نیم تنه زن و یا عروس هم به آن گفته میشود است . این آثار به این صورته که در دو طرف آن که سینه های آن است به صورت کاسه  تو رفته حکاکی شده و روبروی آن باید درخت کهنسالی باشد و نماد سینه زن یعنی دفینه و اگر سینه موجود باشد دو عدد گوهر یا الماس در سینه جاساز است ولی اگر سینه نباشد و جای آن خالی باشد و درخت کهنسال در روبروی آن باشد دفینه در ۱٫۵ قدم بعد از درخت به سمت خود سنگ است که به متراژ ۸۰ سانت هم نمیرسد است.
 

۲۰- امزاده ها همانطور که تو سایت توضیح دادم بار موجود در امزاده ها زیاده و معمولا در چند قسمت آن جا ساز شده  ۱- قسمت سقف ۲ در دیواره داخلی که اگر دقت کنید کمی به صورت برجسته است پشت یک آجر ۳- در کف که به صورت تو رفتگی کوچیکه ۴- زیر کفش کن که در تمام امزاده ها یکیه ومتراژ ۸۰ سانتی دفینه یافت میشود ۵- روبروی در امزاده به صورت تل که در بعضی امزاده ها یافت میشه
 

 

علائم

 
 
كوزه :در قديم  از كوزه ها به عنوان ظرف غذا يا ظرف ﺁب، جاي دفينه و اشياي زينتي استفاده مي كردند و كوزه هاي بزرگ هم براي مدفون كردن اجساد استفاده  ميشد. البته  انواع کوزه ها برای دوره های مختلف است . در هر تاریخی از بشریت امکانات خاصی برای ساخت کوزه ها موجود بود
. اولین نوع کوزه به صورت خام بود و کم کم با آمدن کوره های سفال پزی آنها را در درون کوزه می پختند تا استحکام کوزه بیشتر شود ولی چون این کوره ها , ساختمانی به صورت اولیه داشتند و از امکانات پایینی برخوردار بودند . پس از اینکه کوزه ها را در کوره می پختند به خاطر گرمای کم این کوره ها وسط این کوزه ها به صورت خام  باقی می ماند .بعد از گذشت دوره هخامنش کم کم به این فکر افتادن که کوره ها رو طوری طراحی کنند که گرمای لازم را در آن به دست آورند . با پیشرفت ساختاری کوره ها در دوره اشکانی دیگر توانستند به کوزه هایی کاملا مغز پخت دست پیدا کنند . پس از اینکه در ساخت کوزه های کاملا پخته پیشرفت حاصل شد کم کم  موارد زینتی پیدا کردند و ساخت آنها به صورت صنعت در آمد از این پس ساختار بیرونی کوزه ها مورد اهمیت قرار گرفت و دیگر کوزه ها به صورت ساده نبودند و با نقش و نگاری شکیل ساخته می شدند بعد از دوره اشکانیان هینطور پیشرفت در ساخت کوزها روز افزون بود و نه تنها کوزه ها دیگر زیبا بودن بلکه لعابدار هم شده بودند و اوج این صنعت لعابدار شدن کوزه ها در دوره صفویه به شکوفایی رسید و حتی در قبور هم از کوزه های رنگین و لعاب دار استفاده میکردند مخصوصا در دوره قاجار که قوری و سماور سفالی هم به بازار عرضه شد .
از کوزه ها برای نشان دادن و علامت گذاری مسیر دفینه هم استفاده می شد . روش علامتگذاری اینگونه بود که معمولا سه کوزه را به صورت خالی در بالا قرار میدادند که برای گمراه کردن دیگران بود و یک کوزه به صورت وارونه نشاندهنده ی راه درست است . حدود ۲ الی ۳ متر پایین تر باز کوزه را به صورت شکسته پراکنده قرار می دادند و اگر مورد تپه باشد ۳ عدد کوزه که هر یک به اندازه قد یک انسان بود را پر از نقره کرده و در قسمت جلویی تپه که رو به مسیر مال رو بود در متراژ ۳ الی ۵ متری قرار میدادند  .
 
از کوزه ها برای چیزهای دیگر هم استفاده می شد که یک نمونه از این استفاده ها جهت مهروموم کردن سند داخل کوزه بود که به این صورت بود کروکی منطقه را قبل از پخت کوزه روی خود کوزه حکاکی می کردند و محل دفینه روی کوزه قید می شد و بعد داخل کوزه یک نسخه که با پوست دباغی شده درست می شد می گذاشتند که روی پوست شجره نامه  شخص مالک  دفینه و تله مربوط به راه ورودی نوشته می شد  و در آخر سر کوزه را با ساروج مهرو موم میکردند و دور کوزه را با قیر و روغن حیوانی و مقداری هم پشم آغشته می کردند تا مقاومت کوزه بالاتر رود و باعث ترک خوردن و شکستگی نشود . و معمولا این نوع کوزه ها در کنار تپه هایی به ارتفاع ۵ متر و عرض ۱۰ متر و در متراژ ۲ متری دفن می شدند . و نوع تله با رسم شکل به روی کوزه حکاکی میشد .
۲- سنگ فلش دار : این نوع سنگ ها  معمولا مربع یا مستطیل شکل هستند . این نوع فلش ها نشان مسیر به جلو نیستند بلکه نشان دهنده قبر یهودیان هستند . یهودیان از این نوع سنگ ها برای سنگ قبر خود استفاده می کردند . امروزه بعضی ها با دیدن این نوع سنگ ها به اشتباه فکر میکنند  که مسیر جلو را نشان می دهد و شروع به حفاری های اشتباه می کنند . ولی باید بدانند که مسیر راهی را که می روند اشتباه است و این نوع فلش ها علامت قبر است .
 
۳- سنگ مثلثی : این نوع سنگ  معمولا در حفاری ها در بین لایه هایی پیدا می شود که برای دفینه استفاده می شود . این سنگ مسیر به سمت پایین  را نشان میدهد ولی با احتیاط  این سنگ معمولا به رنگ کرمی است که با ساروج درست شده است . این نوع سنگ برای دفینه های بزرگ بکار میرود و در بعضی از مکانها این سنگ به صورت سنگ رودخانه ای هم یافت می شود ولی خیلی کم . اگر شکل مثلث در بالای زمین یافت شود . نوک آن جهت قبر را نشان می دهد البته با سنگ چین مثلث تفاوت دارد سنگ چین مثلث نشان قبر بچه است . اگر مثلث به صورت نقطه چین باشد و خطهای آن به صورت ممتد باشد نشان دریچه است که پلمپ شده است .
 
۴- سنگ کاسه سوراخ دار : این نوع سنگ که به آن چوغان هم میگویند تفاوتش با سنگ کاسه در این است که سنگ کاسه انتهایی بسته دارد و درست مثل کاسه است ولی سنگ چوغان یا کاسه سوراخ دار اسمش روی خودش است و ته آن باز است . این نوع سنگ نشان راه به صورت دایره به سمت زمین است و مسیر را نشان میدهد که در داخل غارها یافت می شوند. و نشان قبر اشراف زادگان است. معمولا پس از حفاری زیر این نوع سنگ کاسه ها یک سنگ کاسه دیگر مانند همین سنگ در متراژ ۲ متری باید باشد ولی با اندازه ای بزرگترکه سنگ دوم نشان دهنده نزدیک شدن به راه ورودی است . در متراژ۲ متر به بعد از سنگ دوم , سنگ چین نمایان می شود و زیر سنگ چین ساروج و بعد از ساروج درب مهروموم شده دالان قرار دارد . معمولا در مسیر سنگ اول تا درب مهروموم شده از بقایای انسانی و حیوانی هم استفاده می شود . وقتی که درب باز شد شما باید حتما از ماسک شیمیایی استفاده کنید چون این نوع دفینه ها که جسد شاهزادگان در آن مدفون هستند از خاک اورانیوم جهت شیمیایی کردن جسد بکار رفته و کاملا خطرناک و سمی است چون رادیو اکتیو خاصیت میکروب کشی ,باکتری و هر موجود زنده دیگر را دارد و در قدیم برای سالم نگه داشتن جسد اشراف زادگان از گزند حیوانات و … از این مواد برای شیمیایی کردن استفاده می کردند و حتی با گذشت هزاران سال اگر درب قبر را بشکافید انگار شخص تازه فوت شده و تمام اموالی که در کنار جسد دفن شده به خاطر آلودگی محیط به رادیو اکتیو آلوده شدند و برای دست زدن به این اموال حتما باید از لباس ( ش . م . ر ) استفاده کنید تا بدن شما هم آلوده نشود .
 
۵- علائم چشم ها  در حیوانات و انسانها : معنی چشم یعنی نگاه کردن به سمت جلو و اگریک چشم باز باشد معنانی خاصی دارد .در بعضی مکانها معنی دو راهی را می دهد که یک راه بن بست و یک راه اصلی است و در بعضی جاهای دیگر به معنی اتاقک است که اگر یک چشم باز باشد یک اتاق پر یا یک اتاق خالی است . اگر هر دو چشم باز باشد به معنی دو اتاق پر می باشد .  
 

۶- قبرها :
در زمان زرتشتیان به علت اینکه آتش و آفتاب را مظهر پاکی می دانستند بنابراین بعد از فوتشان آنها را در بلند ترین نقطه از کوه روبه طلوع آفتاب دفن میکردند که اکثر این قبرها روی تپه هایی در بلند ترین نقطه کوهها هستند و طلوع و غروب خورشید یکسره به آن قسمت می تابد . هر شخص از نظر مقام و منزلتی که در آن دوره داشت در این تپه ها دفن می شد و افرادی که وضع مالی پایینی داشتند در پایین تپه دفن می شدند و همراه آنها فقط یک کوزه آب یا یک کوزه غذا در کنارش دفن میکردند چون آنها عقیده داشتند که روزی دوباره زنده می شوند برای همین حداقل کاری که می توانستند بکنند گذاشتن آب و غذا بود و قشر دوم افرادی با وضعیت مالی متوسط بودند که در وسط تپه به خاک سپرده می شدند این افراد به خاطر برخوداری از وضعیتی بهتر نسبت به قشر فقیر و بی بضاعت در کنار آنها علاوه بر کوزه آب و غذا مقدار کمی از اموال آنها  در کنارشان دفن میشد تا در موقعی که  خودشان زنده شدند ثروتی برای زندگی مجدد خود داشته باشند . ودر آخرقشر سرمایه دار بودند که که در قسمت بالایی تپه به خاک سپرده می شدند این افراد در موقع مرگشان هم طمع داشتند و حتی درکنار بعضی از این قبرها کنیزان و خادمانشان  بعد از مرگ اربابشان زنده بگورمیشدند تا در موقعی که فرد به زندگی برگشت به آنها سخت نگذرد و تمام اموال شخص همراه با او دفن می شد البته این مختص به سرمایه داران آن زمان بود و برای شاهزاده ها و پادشاهان پس از مرگشان برای آنها مقبره درست می کردند که معمولا مقبره اشراف زادگان را در کنار آتشکده ها بنا میکردند تا مردم هر روز برای آنها سر مزارشان هدایا تقدیم کنند .
برای این قبرها سنگی را به صورت ایستاده در بالای سر قبر قرار میدادند که با گذشت زمان و به خاطر نشست گرد و خاک بر روی آنها تقریبا غیر قابل شناسایی هستند و باید دقت کرد که هر جا سنگ هایی به صورت ممتد و پشت در پشت هم قرار دارند قبرستان گبری ها می باشد .  
 

 
(بیو گرافی و اندازه های یک قلعه و آثار به جا مانده در آن درقرون مختلف)  
قلعه کنگلو

 
مقدمه
در کیلو متر ۱۰ جاده دو آب – ورسک سوادکوه در سمت چپ جاده ای است فرعی که به طول ۱۴ کیلو متر که از خطیر کوه آغاز و به دو راهی روستای چاشم – کنگلو منتهی می شود. قسمت های اولیه جاده آسفالته و بقیه خاکی است. در سمت چپ با عبور از پل سیمانی جدید الاحداث را پر پیچ و خم و صعب العبور روستای کنگلو ( کنگله لی = زنبور ) منشعب    می شود که طول آن ۱۶ کیلو متر است . در فاصله یک کیلومتری جنوب این روستا در ارتفاعی پایین تر ، قلعه کنگلو قرار دارد  که به تعبیر استاد دکتر منوچهر ستوده به دو بازوی گشوده ای می ماند که واردین را به خود می خواند.از دید من چون عقابی است سرخ گون با بال های گسترده که از آشیان خود محافظت می کند.
 
موقعیت قلعه
قلعه با مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر بر فراز تپه ای مخروطی و منفرد به صورت شمالی – جنوبی بنا شده است .ارتفاع این تپه در سمت شمال نسبت به دامنه خود با شیب ۴۰ درجه حدود ۱۰۰ متر و از جنوب با شیب ۹۰ درجه و گاهی با شیب منفی منتهی به دره ای می شود که عمق آن حدود ۳۵۰ متر است . از ضلع جنوبی قلعه به سبب اشرافی که بر کیلومتر ها چشم انداز خود دارد می توان منطقه را کنترل کرد. این دره راه صعب العبوری به شهمیرزاد سمنان دارد. از این رو می توان پذیرفت که قلعه از موقعیت استراتژیک حساسی برخوردار بوده است. روبروی همین ضلع ، آن سوی دره ، کوه قدمگاه باارتفاعی حدود ۱۰۰۰ متر قد برافراشته که به صورت دیواره ای طبیعی ، منطقه را دربر گرفته است و حراست می کرد. دو سوی دیگر قلعه هم با شیب تند به دامنه های خود منتهی می شود.
 
معماری قلعه
از آنجا که در ملات پوشش بنا و سنگ چین ها از خرده سنگ های املاح دار به رنگ قرمز و سنگ هایی که اکسید آهن دارند همواره با گچ استفاده شده است ، رنگ قلعه به قرمز آجری نزدیک است. کل بنا ازملات گچ و لاشه سنگ های ابعاد نیافته و الوار و تیر های چوبی بنا شده است . نمای ارگ به سمت شمال و راه ورود به آن هم در همین سمت واقع شده است . از قلعه دو بازو برجای مانده است.
 
حصارها
از دیوار شمالی – جنوبی قلعه چیزی باقی نمانده است. اما در سمت شرق دیواری به طول ۳۰/۲ متر و به ارتفاع ۶۰ سانتی متر و قطر یک متر از تطاول زمان مسون مانده است. ضلع جنوبی هم به سبب ختم شدن به دره نیازی به دیوار نداشت. بنای ارگ از سمت شمال ک ورودی در پایین و دو پنجره بر روی هم در سطوح بالاتر دارد که کلا ساختمانی دو طبقه را تجسم می کند.
 
برج ها
قطر برج ها در پایین ۵ متر و در بالا ۴ متر و ارتفاع آنها در حال حاضر ۶ متر است. طول دیواره های دو طرف ورودی ارگ منتهی به برج ها هر یک ۱۹ متر و ارتفاع آن هم سطح برج ها یعنی ۶ متر و قطر ۴۰/۱ متر است. چون     دیواره های طرف ارگ و برج ها در شیب ملایم تپه احداث گردیده اند حالت افتاده آنها در دو سوی ، منظزه بدیعی را پدید آورده است.
 
ملات پوشش بنا
ضخامت ملات کشیده شده بر روی دیواره و برج ها در بعضی از قسمت ها تا حدود ۷ سانتی متر هم می رسد ، به نحوی که سطح بیرونی با قی مانده صاف و یک دست است . معمار هر بار توانسته است سطحی به ابعاد حدود ۷۰*۵۰ سانتی متر را بپو شاند . مرز این ملات ها خطوط قابل رویتی را به وجود آورده که از مقاومت اندود کاسته و در نتیجه یکی از موجبات فرو ریختگی پوشش را فراهم ساخته است . سنگینی دو برج تو پر طرفین ارگ به استایی و دفع رانش بنای دیوار ها و ارگ کمک کرده است . از ارتفاع دیوار نیم دایره پیش آمده ورودی ارگ که
 
اتاق های داخل قلعه را بر گرفته ، فعلا حدود ۱۰ متر بر جای مانده است. طول نیم دایره ورودی ،۱۵ متر است.راه ورود به این قلعه دو مدخل به شرح زیر است:
الف) مدخل واقع درنیم دایره پیش آمده بنای ارگ متمایل به سمت چپ:این ورودی دارای قوس چیله تند ( بیضوی ساسانی ) به ارتفاع ۲ متر و ارض ۱ متر و ضخامت ۱۹۰ متر است که در انتهای آن براثر فروریختگی بنای فوقانی مسدود شده و راهی به ارگ نمی برد.
 
ب ) مدخل واقع در دیواره سمت راست چسبیده به ارگ:
این ورودی نیز قوس بیضوی ساسانی دارد.پایه سمت چپ آن دیوار ارگ و پایه دیگر ابتدای دیوار سمت راست قلعه است. زیر قوس با استفاده از قالب بندی و به کمک پنجه و دست و با پوشش گچ اندود و صاف شده است . در دو طرف دیوار پایه قوس دو حفره که احتمالا محل قرار گرفتن بازوی چهار چوب در بوده است مشاهده می شود. ارتفاع این ورودی به حیاط قلعه راه یابد.    
 
بنای ارگ
در سمت شرق ورودی (ب) دیوار اصلی ارگ به صورت بیضی ناقص به انضمام پیش آمدگی جلوی ارگ روی هم رفته بیضی کاملی را تشکیل می داد. از این دیوار مدور ۲۵ متری ارگ ۱۲ متر باقی مانده که رو به غرب دارد . از ارتفاع آن در حال حاضر بین ۴ تا ۷ متر باقی مانده است . بر روی این دیوار به فاصله ۳۰ سانتی متر از ورودی و به ارتفاع ۲۵/۲ متر از سطح زمین پنجره ای با طاق تخت و به ارتفاع یک متر و عرض ۶۵ سانتی متر و عمق فعلی ۱۵/۲ متر احداث گردیده است. در حال حاضر دو تیر چوبی دیگر به خوبی نمایان است . پوشش دیوار دو طرف پنجره و کف ملات گچ است. در حال حاضر انتهای پنجره به علت ریزش مسدود است .
به فاصله دو متر از این پنجره ، در قسمت پایین دیوار ارگ ، حفره ای تعبیه شده است که مقطع بیرونی آن ۲۵*۲۷ سانتی متر و امتداد آن دیوار ارگ به طرف شرق تا حدود ۳ متر مشخص است . این حفره در سنگ پای دیوار ارگ کنده شده و کاربرد آن به طور قطع معلوم نشد. احتمالا نوعی نور گیر یا هوا کش یا مسیر انتقال آب بوده است.
ارگ را به سمت شرق دور می زنیم. بنایی مشاهده می شود که در پلانی بیضی شکل قرار گرفته و از دید جنوب بخشی از بنای دو طبقه آن در حال حاضر بر جای مانده است . ابعاد این بنا از شمال به جنوب ۲۰/۱۱ متر  و از شرق به غرب ۱۰/۱۰ متر است . ضخامت دیوار جنوبی بازمانده ارگ از داخل بنا ۵۰/۳ متر و از بیرون ارگ ۵۰/۷ متر است .
دو دیوار شمالی – جنوبی به قطر یک متر اتاقی مستطیل شکل را در وسط ارگ و در فضای نیم دایره را در شرق و غرب به عرض ۷۰/۲ متر به صورت قرینه تشکیل می دهد . عرض اتاق وسط ۱۵/۴ متر است اما طول آن به علت تخریب دیوار جنوبی مشخص نیست  ولی تا دیوار ارگ در جنوب ۱۰/۱۱ متر فاصله دارد.در هر يك از دیواره های عمارت دو طبقه ارگ ، دو قوس چیله به شکل طاق نما از خانواده قوس های ساسانی که یاد آور بنای طاق بستان و طاق کسری است ، ساخته شده است . قوس طاق طبقه اول در حال حاضر به ارتفاع ۴۰/۲ متر و دهانه آن ۳ متر و عمق آن ۴۵/۱ متر است . این طاق نما به دیوار پشت خود متصل نیست و ۱۵ سانتی متر با آن فاصله دارد .آثار دود زدگی در این شکاف به چشم می خورد . در آن از کلاف چوبی استفاده شده بود که در اثر آتش سوزی از میان رفته است .
« زمر شیدی » در کتاب «طاق و قوس در معماری ایران » قوس های بیضوی ساسانی را چنین توصیف نموده است:«قوس های بیضوی ساسانی یا نظایر آن همچون قوس چیله،هلوچین و تخم مرغی،تحول یافته قوس های سهمی می باشند که قدمت طولانی دارند . در قوس سهمی ستونی وجود ندارد و پوشش قوس به حالت رج چینی از اولین رج هم سطح با زمین آغاز می شود و با پیش آمدگی هر رج طول دهنه کاهش می یابد . به علت فرم این قوس مقاومت آن بسیار زیاد است و به ندرت دچار شکستگی و ریزش می شود. قوس های سهمی را می توان قدیمی ترین قوس هایی دانست که در ایران عهد باستان ساخته شده است. در کاوش های «هفت تپه» خوزستان و ارامگاه های ایلامی چغازنبیل و بناهای عهد ساسانی قوس سهمی مشاهده شده است. در معماری شیوه پارتی قوس های سهمی به قوس های بضوی ساسانی تحول یافته است که دارای ستون می باشند ».
تنها قسمت هایی که از ارگ به شکل مسقف باقی مانده طاق های دیوار شمالی است که به شیوه قوس چیله بنا شده اند. ستون قوس قلعه در طبقه دوم در حال حاضر یک متر ارتفاع دارد و شیب قوس از بالای آن به تدریج شروع می شود . فاصله ستون ها با دیوار شمالی – جنوبی ۶۰ سانتی متر است . البته این ستون به پشت
          
 
 دیوار شمالی – جنوبی و فضای نیم دایره ادامه می یابد و در نتیجه پایۀ بسیا محکمی را تشکیل می دهد .
آثار قالب بندی در زیر پوشش گچی قوس به خوبی مشاهده می شود . معمار با اندود گچ نا همواری سطح بيرونى را هموار كرده است . در نماو جلوی قوس يك نوار به پهناى  ۱۸ سانتیمتر و عمق ۵ سانتى متر به فرم مقعر لبه طاق نما را مزين كرده است .در وسط ديوار پشت طاق نما، پنجره اى تعبيه شده كه كف آن از كف فعلى اتاق يك متر فاصله دارد. عرض و ارتفاع پنجره به ترتيب ۵۵سانتى متر و ۲متر است .
اين پنجره نيز در بالا دارای قوس بيضوی است . سقف طاق طبقه اول كه كف اتاق طبقه دوم نيز هست ، حداقل يك متر ضخامت دارد و روى آن به عنوان كف طبقه دوم تسطيح شده بود. نظير همين قوس در طبقه دوم هم ديده مى شود.                 دهانه آن  ۲۹ا۳متر و ارتفاع أن ۳متر است . در دو طرف ستون هاى قوس قسمتى از دو كنده چوبى ابعاد يافته  در اندازه ۲*۲۰سانتى متر نمايان است . اين كنده هنوز در مقابل تفييرات جوى و حشرات سالم مانده  است . غلامحسين معماريان در مورد خواص چوب و كاربرد آن در معمارى و سازه هاى طاقى مى نويسد: «چوب به عنوان يک عنصر كمكى در مورد مسايل ايستاى كه احيانأ سازه های طاقى در پيش خواهند  داشت در معماری مورد استفاده قرار گرفته است . از مقاومت كششی چوب در سازه هاى طاقى مثل  قوس طاق و گنبد براى رفع مشكل رانش استفاده شده است و كاربرد آن از زمان ساسانيان معمول بوده است . در كاخ تيسفون اين راه حل به كار رفته و در معمارى اسلامی ايران نيز اين شيوه متداول بوده است . »*
لبه قوس طبقه فوقانی هم مانند طبقه پایین قالب بندی و تزیین شده است . با این تفاوت که امتداد قوس ها از دو طرف کاملا در  راستای دیوارهای پایه خود نیست و  سانتی متر پیش آمدگی دارد . دیوار مقابل بر عکس طبقه پایین به قوس متصل است و اثر قالب بندی برای اندود گچ در زیر قوس به خوبی دیده می شود .
 
 
 
در سمت راست پایه داخلی طاق ، طاقچه ای با قوس بیضی شکل به تقلید از قوس و طاق بزرگ طبقه دوم تعبیه شده است که سقف آن نسبت به ديواره های پایه خود از هر طرف ۵ سانتی متر پیش آمدگی دارد . این تقلید و تشابه برای رعایت هماهنگی اعمال سده است . ارتتفاع و عرض طاقچه ۵۰ سانتی متر و عمق آن ۶۰ سانتی متر است . در کف طاقچه به فاصله ۲۰ سانتیمتری از لبه آن کف چینی پله مانندی به ارتفاع ۲۰سانتی متر ساخته اند . که قسمتهایی از آن تخریب شده است . قرینه این طاقچه در داخل پایه دیگر قوس نیز ایجاد شده بود که متاسفانه از بین رفته ولی قسمتی از اثر و داغ آن بر پایه قابل رویت است .
 
 دیوار مقابل قوس هم پنجره ای دارد که به تقلید از قوس های طبقه دوم نسبت به دیواره های طرفین خود ۳ سانتی متر پیش آمدگی دارد . ارتفاع و عمق پنجره هر کدام یک متر و عرض آن ۴۰ سانتی متر  است .این پنجره از کف اتاق ۶۰/۱ متر ارتفاع دارد .
و…
حجم عضیم لاشه سنگ هایی که در داخل اتاق ریخته و تقریبا اتاق های طبقه اول را پر کرده است ، و نیز پلان بیضی شکل بنا ، این احتمال را قوت می بخشد که سقف اصلی ارگ گنبدی شکل بوده باشد . نزدیک ترین پلانی که تا حدی قابل مقایسه با قلعه کنگلو است قسمتی از ارگ قلعه دختر فارس است که در زمان ساسانیان احداث شده است .
مطلب دیگر اینکه دیوار شرقی در قسمت اتصال به ارگ با گذشت زمان آسیب دیده و شکاف برداشته است و در این شکاف ها اندودنمای بیرون ارگ به خوبی دیده می شود که ارگ را دور می زند و این احتمال را پیش می آورد که این دیوار برای بار دوم ساخته شده باشد زیرا پفت و بستی با دیوار بنای ارگ ندارد. دیوار طبقه دوم ارگ نیز شکاف برداشته و به سمت بیرون قلعه متمایل شده است و امکان سقوط آن می رود.  
 
سیستم آب رسانی
در سطح قلعه هیچ اثری از احداث حوض یا آب انبار و نیز بازمانده ای از تنبوشه گذاری دیده نمی شود . فقط قسمتی از بدنه ای از ظرف خمره ای در این منکان یافته شد که احیانا نمونه ای از ظروف نگهداری آب می باشد.
 
سفال های قلعه
به علت شیب محوطه قلعه و تخریب سطح سخره ای آن به مرور زمان ، در سطح قلعه سفال زیادی باقی نمانده است و شاید بتوان گفت که از شیب تند به عمق دره ریخته شده باشد.
تنها تعدادی از سفال قرمز رنگ مربوط به بدنه ظرف با تزیینات شانه ای و موجی بدست آمد . روی بدنه این سفال ها نوار های پهنی دیده می شود که با ابزار صیقل و داغ دار و نوعی تزیین نواری قرمز رنگ به وجود آمده است .
دو لبه ظرف سفالين نيز به دست آمد كه يكى از آنها لبه ای ساده و متمایل به داخل دارد و ضخامت لبه پشت ماهى شده ظرف بيشتر از بدنه است . همچنين لبه او از ظرفى ديگر پیدا پیداشد که زاویه ۹۰ درجه به بيرون دارد و انتهاى آن كمى به طرف بالا متمايل است . قدمت تمام پاره سفال ها به دوره اسلامی باز می گردد و ضخامت بيشتر آن ها تا یک سانتیمتر می رسد. ظروف بزرگ تروضخیم تر احتمالا  جهت نگه دارى آذوقه و آب مورد استفاده قرار مى گرفت . بدنه يک خمره نيز به دست آمد که از بيرون تزیینات نامنظم شانه ای دارد و سطح داخلى آن با رسوبات و جرم ناشی از نگه دارى مایعات به رنگ سفيد درآمده است .
در مسير شمالى ورود به قلعه و به فاصله ۳۰۰متری آن ، تعداد فراوانى تكه هاى سفال ديده مى شود. تعداد زياد پاره سفال های اين محل گواه و نشان از مردمانى است كه زمانى در جوار قلعه ساكن بودند و در مواقع خطر به داخل آن پناه مى بردند.
در ميان پاره سفال هاى قرمز، تكه هاى ظروف لعاب دار نيز به حشم مى خورد. یک تكه لبه متصل به دسته يافت شد كه به رنگ قرمز و فاقد لعاب است و دسته آن به شكل عمودی به ابتدای لبه متصل و لبه ظرف به شكل افقى به بيرون متمايل است .
لبه اى به شكل لبۀ ظروف اشكانى _ ساسانى به رنگ قهوه ای قرمز نيز يافت شد،كه شيارهايى در بالاى لبۀ پهن آن ايجاد شده است . داخل لبه و بيرون ظروف صيقلی شده است .
سفال های لعاب دار با رمينه سفيد و نقوش قهوه ای و سبز به شكل زنجيرى و گياهى نيز به دست آمد. اين ظروف فقط از داخل لعاب داده شده اند. مى توان گفت به اقتضاى كاربرد آن ، هنرمند سفال گر فقط داخل ظروف را لعاب داده است .
پاره سفالى مربوط به پايه ظرف نيز ديده شد كه هم از داخل و هم ار بيرون لعاب سبز رنگ دارد.
قدمت اين پاره سفال ها به قرون دوم تا هفتم هـ ق بر مى گردد. در ميان پاره سفال هاى پراكنده  قطعه اى از لبه ظرفى بسيار اررشمند يافت شد كه ار داخل لعاب كرم رنگ دارد و بر روى آن با خط كوفى كلمه الله  نگاشته شده است . خط بين چهار نوار شيارى باريک محصور و خط و نوارها به رنگ قهوه اى سوخته است. پشت و لبه سفال به پهناى سه سانتىمتر لعاب دارد. لعاب قهوه ای سوخته آن به شكل دايره اى در سر يک خط پهن ترسيم شده است . زير اين نقوش ، نوارى به بهنای يک سانتى متر به رنگ سفيد ديده مى شود. قدمت اين پاره سفال به قرن دوم ( هـ . ق ) باز مى گردد.
 
قدمت قلعه
با توجه به وضعيت معمارى و شناسایی سفال ها، مى شود احتمال دادكه اين قلعه در دوره ساسانى يا اوايل عهد اسلامى، به تقليد از شيوه معماری دوره ساسانى بنا شده است . هرچند اثبات اين مطلب نيار به بررسى وكاوش بيشتر دارد.
نسخه ها
گنج نامه ها اکثرا روی سنگ است و بعد از آن به ترتیب روی پوست آهو و پوست گاو و گنج نامه های مهم که درباری بوده است بعد از سنگ بیشتر روی پوست کرگدن میباشد. ولی اکثر گنج نامه ها روی سنگ یشم حکاکی میشده است. بیشتر نوشته های روی پوست را داغ میکردند و جوهر های مخصوصی بود که قابل شستشو بود و آب آنها را از بین نمیبرد که اکثر نوشته های روی پوست با این جوهر نوشته میشده است. بعضی اوقات نوشته هائی رو میبینم روی پوست که با خون نوشته شده است.
اکثر نوشته های روی پوست با خون گنج نامه یا نسخه نیست و بیشتر آنها دعا هست و جزو طلسمات محسوب میشود و اکثرا با خون کفتر نوشته میشده است. پس این مورد رو اشتباه نکنیم.
پوستها در زمان خود دباغی میشدند و مواد مخصوصی مانند رزین و روعن به آنها میخورده است که عمر پوست رو بالا میبرده و مقاومت آن را بسیار زیاد میکرده. این پوستها اگر در جای مناسب نگهداری شوند تا پنج هزار سال عمر میکنند.
پوستها را اکثرا در جای خشک یا داخل نی نگهداری میکردند و دو سر آن را می بستند و هر چه به پوست هوای کمتری برخور کند سالم تر میماند و عمر آن طولانی تر میشود. ولی باز هم مگویم که هشتاد درصد گنج نامه ها روی سنگ نوشته میشده است.
کتیبه میخی  
 
کتیبه اشکال
 
کتیبه سنگی
 
کوزه و پوست شجر ایستاده
 
 
شجر خوابیده  : که اکثر دفینه های شجر خوابیده از قبل تخلیه شده و ۸۰ % این سند ها فاقد اعتبارند

تلسمات
اگر بر روی دفینه طلسم مار موكل باشد هنگام كاویدن در محل ۶۰ قاف را ۲۴۰ مرتبه بخوانند آن طلسم ظاهر نگردد و اگر هم ظهور نماید هیچ آسیبی نتواند برساند
اگر بر روی دفینه طلسم رعد باشد هنگام كار ۶۰ قاف را ۲۷۰ الی۳۰۰ مرتبه بخوان باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم ماهی باشد هنگام كار دفین ۶۰ قاف را ۱۸۰ مرتبه بخوان باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم آب باشد هنگام كاویدن آن ۶۰ قاف را ۷۰ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم افعی باشد هنگام عمل ۶۰ قاف را ۳۴۱ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم پرندگان باشد هنگام كار ۶۰ قاف را ۲۰۰ مرتبه خوانده باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم آتش باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۷۰ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم گاو باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۳۱۰ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم سگ باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۵۲ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم شیر باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۲۴۰ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم اسب باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۸۳ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم گاو باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۳۱۰ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم اژدها باشد هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۸ مرتبه بخوانند باطل شود.
اگر بر روی دفینه طلسم جن و پری و شیاطین موكل باشند هنگام كاویدن ۶۰ قاف را ۱۰۰ مرتبه بخوانند محل را ترك كرده و خواهند رفت.
خواندن و داشتن و بیان كردن خواص آیات شصت قاف برای مومنین موجب بركت و ثبت ثواب بسیار در اعمال او خواهد بود و جهت رفع تمام بستگیها و دفع جمله دشمنان و بدیها بسیار بسیار موثر و مجرب است و آیات كریمه این است.
سورة مباركة بقره آیة شریفة ۲۴۶        بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الْمَلَاءِ مِنْ بَنیَ اِسْرآئیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی اِذْ قالوُا لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعْثُ لَنا مَلِكاً نّقُاتِلْ فی سَبیلِ اللهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ اِنْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِتالُ اَلَّا تُقاتِلوُا قالوُا وَ ما لَنا اَلَّا نُقاتِلَ فی سَبیلِ اِللهِ وَ قَدْ اُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ اَبْنآئنا فَلَمّا كُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلّوَْا الَّا قَلیلاً مِنْهُمْ وَاللهُ عَلیمُ بِالظّالمِینَ.
سورة مباركة آل عمران آیة شریفة ۱۸۱        بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لَقَدْ سَمِعَ الله‏‏ُ قَوْلَ الّذَینَ قالوُآ اِنَّ اللهَ فَقیرَُ وَ نَحْنُ اَغْنِیآءُ سَنَكْتُبُ ما قالوُا وَ قَتْلَهُمُ الاَنبِیآءَ بِغَیْرِ حَقِّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الَحریقِ
    سورة مباركة نسآء آیة شریفة ۷۷        بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الّذَینَ قیلَ لَهُمْ كُفّوُآ اَیْدِیَكُمْ وَ اَقیمُوا الصَّلواهَ وَ آتُوا الزَّكواهَ فَلَمّا كُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ اِذا فَریقُ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النّاسَ كَخَشْیَهِ اللهِ اَوْ اَشَدَّ خَشْیَهً وَ قالوُا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَیْنا الْقِتالَ لَوْ لآ اَخّرَْتَنآ اِلی اجَلٍَ قَریبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنیا قَلیلُ وَاْلآخِرَهُ خَیْرُ لِمَنِ‎اتّقَی وَ لا تُظلَمُونَ فَتیلاً
سورة مباركة المآئده آیة شریفة ۲۷        بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ اتْلُ عَلَیْهمْ نَبَاَابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقّ اِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتَقَبَّلُ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ یَتَقَبَّلَ مَنَ الْآخَرِ قالَ لَاَقْتُلَنَّكَ قالَ اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ
سورة مباركة الرّعد آیة شریفة ۱۶        بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قُلْ مَنْ رَّبُّ السَّماواتِ وَاْلَارْضِ قُلِ اللهُ قُلْ اَفَاَتَّخَذْتُمْ مِّن دوُنِهِ اَوُلِیآءَ لا یَمْلِكوُنَ لِاَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرّاً قُلْ هَلْ یَسْتَوِی اْلَاعْمی وَالْبَصیرُ اَمْ هَلْ تَسْتَوِی الضُّلُماتُ وَالنّوُرُ اَمْ جَعَلوُا للهِ شُرَكآءَ خَلَقوُا كَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَیْهِمْ قُلِ اللهُ خالِقُ كُلِّ شَیَُ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ
سورة مباركة المزمّل آیة شریفة ۲۰        بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اِنَّ رَبَّكَ یَعْلَمُ اَنَّكَ تَقُومْ اَدْنی مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طآئفَه مِّنَ الّذَینَ مَعَكَ وَاللهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ عَلِمَ اَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَیْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ اَنْ سَیَكُونُ مِنْكُمْ مَّرْضی وَ آخَروُنَ یَضْرِبُونَ فیِا الاَرْضِ یَبْتَغوُنَ مِنْ فَضْلِ اللهِ وَ آخَروُنَ یُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ فَاقْرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ اَقیموُا الصَّلواهَ وَ آتوُا الزَّكوهَ وَ اَقْرِضوُا اللهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لاَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوُه عِنْدَاللهِ هُوَ خَیْراً وَ اَعْظَمَ اَجْراً وَ اسْتَغْفِروُا اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُورَُرَحیمُ

تله ها
با توجه به اینکه بسیاری از دوستان کار جستجو و تجسس را در دل صخره ها وبیابان ها انجام می دهند بر خود لازم دیدیم برای حفظ جان و سلامتی دوستان و یا افرادی که در این مناطق زندگی می کنند در اینجا این مبحث را بیان کنم از آنجا که به احتمال زیاد خیلی از این تله به مرور زمان از کار افتاده باشد ولی خیلی از آن ها به قوت خود پایدار است و هر سال در گوشه و کنار جهان خبر کسانی که در این تله ها گرفتار می شوند به گوش می رسد . چیزی که در اینجا باید به آن تاکید کنم این است که این تله ها مختص کشور ما نیست و نمونه های آن در کشور ها ی مختلف دیده شده است.
در ابتدا یکی از سمبل های خطر که از گذشتگان به ما ارث مانده و در آن پدران ما خطر ها را به ما گوش زد کرده اند در اینجا می آورم.
قلب یا دل  سمبل دل در بعضی ار تعابیر به معنای طلا آمده قلب به صورت کامل و یا به صورت مختلف شکسته آمده است که در زیرانواع شکل و تعابیر آن آمده است.
دلی که کوشه ای از آن ترک برداشته می تواند برای ما پیغام های مختلفی داشته باشد یکی از آن ها به معنی مرگ آمده که اگر به آن توجه نشود می تواند برای ما مخاطره انگیز باشد.
قلبی که شکل رعد بر روی آن باشد در سمتی که رعد اشاره می کند برای ما خطر وجود دارد و در هنگام کار در آن نقطه باید مواظب باشیم.
قلبی که قسمت پایین آن جدا شده . مفهوم آن این است که سمتی که نوک قلب برای ما نشان می دهد خطری وجود دارد که این خطربرای ما به شکل محسوس و قابل دیدن است.
قلبی که از وسط نصف شده . وجود خطر در فاصله ی نزدیک را برای ما نشان می دهد فقط مسیر آن را مشخص نمی کند.

در مجموع این خطرات می تواند افتادن از جای بلند – افتادن سنگ و صخره بر روی شما – سمی بودن هوا و آب – مار و عقرب سمی – و پاشیدن زهر بر روی زیر خاکی می تواند باشد.
تصویر اول(درپایین) که در ورودی تونل ها زده می شود ومعمولا در ورودی این مدل تونل ها سمبل های خطر نیز دیده می شود این مدل تله ها به در ورودی بسته شده و در هنگام ورود به آن سنگ هایی که در بالای قرار داردکار کلید را انجام می دهند ازجای خود تکان می خورند وپشت سر آن سنگ بالایی و شنی که در بالای آن قرار دارد بر ورودی تونل می ریزد و راه را سد می کند.
تله ی که با کمک شن و ماسه کار می کند: این تله با فشرده شدن شن و ماسه در زیر صخره ی ایستاده ی بلند صورت می گیرد.این مدل تله ها در صورت ظاهر به تله شباهت ندارد و در دید نخست صخره ای ایستاده است که در جلو آن یک در و یا صندقی گذاشته شده است هر موقع دسته ی این صندوق برگردانده شود شن و ماسه ی که در پشت صندوق فشرده شده شروع به ریزش به داخل ویا فضای خالی ایجاد شده در پشت صندوق می کند و زیر صخره بزرگ خالی می شود و می ریزد. حال این سوال پیش می آید اگر شما به این مدل صندوق در موقع جستجو کردن برخورد کردید آن را جستجو می کنید و یا بی خیال می شوید و از کنار ان می گذرید . در اکثر مواقع در اثر هیجان مستقیما به طرف صندوق رفته و شروع به جستجوی آن می کنند . و به تله بودن آن بی تفاوت می شوند .
باید اولین کاری که کنید از خود بپرسید که؟
آیا برای جستجوی داخل صندوق باید در آن را باز کرد ؟
آن کسانی که این دفینه را می خواستند مخفی کنند آیا آن را در زیر این صخره در یک صندوق به راحتی ول می کردند؟
آیا تله ی که پیدا کرده ایم به صورت دست نخورده رها کنیم ؟تا یکی که فرد دیگری که به این تله ها وارد نیست در آن گرفتار شود ؟
تله های زمینی
چگونگی کار کردن این تله بسیار ساده است و با فشار بر یک طرف تله ی زمینی تعادل آن به هم می خورد و می ریزد معمولا این تله با وزن بالای ۴۵ کیلویی به کار می افتد.معمولا سمبل های که دلیل بر وجود این تله است در روی دیوار می توان پیدا کرد و این سمبل ها در نزدیکی تله دیده می شود .تله های زمینی جوری مستور می شوند که قابل دیدن نباشند و شیارهای بینابینی فقط در صورتی آشکار می شود که با دقت به آن نگاه شود.این مدل تله ها در تمام دنیا دیده شده است.
 

 
 

 
 

 
 
درختان
در ایران انواع مختلف درخت وجود دارد در گذشته درختانی كه عمر طولانی داشتند برای نشانه استفاده میشدند و در بیشتر جاهایی كه اموال گذاشته می شد درختی هم كاشته می شد كه بعدها پیدا كردن جا راحت باشد. درختانی كه بیشتر برای اینكار استفاده می شد به ترتیب زیر میباشد:
بوته گز كه در حدود شش هزار سال عمر میكند و دفینه را معمولا ۱۵ قدم از درخت  به سمت طلوع خورشید و در متراژ تقریبی ۵ الی ۷ متری مدفون میکردند
 
درخت سرو كه در حال حاضر چهار هزار ساله آن وجود دارد و معمولا کنار این درخت چشمه ای وجود دارد که دفینه در زیر یک قسمت از چشمه به صورت مهرو موم پنهان است
 
درخت داغداغان كه در حال حاضر چهار هزار و پانصد ساله آن هست همانطور که تو عکس مشاهده میکنید در قسمت جلوی درخت رو به طلوع خورشید تل کوچکی وجود دارد که دفینه در زیر تل وجود دارد البته متراژ این نوع تل ها متاوت است و نمیشه متراژ دقیق و یا تقریبی برای آن معلوم کرد همه چیز به نوع آثار بستگی دارد
 
درخت آزاد كه دو هزار سال عمر میكند و در جنگلهای شمالی ایران به وفور یافت می شود .این درخت بیشتر در زمان اسلامی مورد کاربرد قرار گرفت و معمولا در کنار شمع سوز ها و قبرستان های اسلامی فراوان است اگر در کنار شمع سوز قرار داشته باشد  شما باید یک قدمو نیم از شمع سوز به سمت  قبله قدم بردارید و متراژ دفینه در این مورد ها معمولا از ۲٫۵ بیشتر تجاوز نمیکنه ولی اگر در قبرستان ها مشاهده کردید معمولا به صورت سه تایی یافت می شود که هر ۳ تا دور یک تل خاکی متوسط را احاطه کرده اند و متراژ کار در این نوع تل ها بالاست و در حدود ۸ الی ۱۰ متراز وسط تل به پایین می شود
 
 
درخت چنار كه حدود ۴۰۰۰ سال عمر میكند و پس از آن هر سال یك بار خود كشی میكند و خود را میسوزاند تا از بین برود كه این خود سوزی هم چندین سال طول میكشد. مانند درخت چنار امامزاده صالح كه حدود نهصد سال قدمت دارد.و معمولا قبری در کنار این درخت دفن میکردند که داخل قبر اموال شخص همراش دفن میشد
 
درخت نارون حدود پانصد سال عمر میكند معمولا برای علامت گذاری دفینه های کوچک و شخصی از این درخت به عنوان نماد استفاده می شد و ۱ متر جلوی درخت به سمت قبله یا بیت المقدس ولی خیلی کم از این درخت به عنوان نماد بکار میرفت و درخت سنجد هم همینطور
 

درخت سنجد نیز حدود پانصد سال عمر میكند
 

درخت موزی
این درخت یکی از درختانی است که خیلی در دفن اموال از آن استفاده میشده و دفینه های نفیسی در نزدیکی و زیر خود درخت دفن میشد .مخصوصا برای سفید خانه ها از این درخت به عنوان علامت گذاری و گاهی اوقات هم برای قبرهای های مهم و خمره ها که در زیر خود درخت دفن میشد در مواقعی که نشان قبر است در کنار خود درخت  یا ۱۰ متر اون طرف تر نماد سنگ کاسه گذاشته میشد . که در جلوی درخت به سمت طلوع خورشید  ۷ الی ۸ متر جلوتر قبر به صورتی که قابل تشخیص نباشه گذاشته میشد
 
 
درختهایی با عمر طولانی اكثرا نشانه بار است و بار هر كدام از آنها با دیگری متفاوت است به فرض اموالی كه در نزدكی بوته گز یافت میشود با اموالی كه در كنار سرو یافت میشود همیشه متفاوت بوده است.
لایه شناسی خاک
ترتیب چیدمان خاک جهت مخفی سازی دفینه
لایه اول کوزه شکسته : در اکثر مکانها از اولین آثاری که برای شروع کار از آن استفاده می شد کوزه شکسته بود این لایه نشان دهنده درست بودن راه و شروع کار ماست از کوزه هم به عنوان علامت هم به عنوان استحکام خاک استفاده میشد و باعث میشد که خاک را به هم گره بزند و کار کردن و حفاری در آن قسمت سخت بشود این لایه تا ۲ متر اول خودش را نشان میدهد البته در ۵۰ سانت دوم مخلوط سنگ هم با آن است که کاملا استحکام را بالا میبرد
 
 
 
خاک رس
این لایه معمولا مکانهای رطوبتی استفاده میشود که معمولا بعد از این لایه ماسه بادی هم با آن مخلوط است
خاک پخته
این لایه همان خاک رس است که برای اینکه در بعد ها از رطوبت زمین جلوگیری شود خاک رس را در آن محل پخش میکردند و روی آن چوب میریختند و چوبها را آتش میزدند و خاک رس که زیر این چوبها میسوخت تبدیل به خاک پخته میشد و از رطوبت خاک جلوگیری میکرد که در عکس بالا مشاهده می کنید
سنگ چین
این لایه برای استحکام و جلوگیری از ریزش خاک سطح بالایی به زیر کار بود که اصل بنا روی آن سوار بود و اگر متراژ بار زیاد باشد به صورت هر ۳ متر یک یا دو ردیف سنگ چین وجود دارد
 
آجر
معمولا بعد از سنگ چین آجر چین شروع می شود البته در بعضی مکانها بعد از سنگ چین آثار خود را به شکل کوزه خالی یا آهک مشخص میکنه

 
 
 
 
زغال :
این لایه بعد از آجر یا زیر کوزه ها قرار میگرفت تا رطوبت را به صورت کامل به خود جذب کند و معمولا کلفتی این لایه از ۷ تا ۱۰ سانت است ولی این نکته نباید فراموش بشود اگر این لایه به صورت پخشی وعمودی باشد نشان دفینه نیست و احتمال داره کوره زغال پزی و …. باشد ولی اگر به صورت افقی و به کلفتی اندازه مورد نظر باشد میشه روی آن حساب کرد . خیلی از دوستان این لایه را با لایه ریشه درختان اشتباه میگیرند دوستان ریشه درختان هم بعد از مدتی به شکل سیاه و شبیه به زغال میشود ولی با این تفاوت که زغال درشت و لایه ای کلفت را تشکیل میدهد و خشک است ولی ریشه به صورت پراکنده و نم دار است پس خیلی دقت کنید دوستان زیادی به این مشکل خوردن و به اشتباه زمین را به مقدار زیادی حفر کردن به این امید که زغال دیدن ولی به هیچ چیز دست نیافتند و دست از پا دراز تر راهی خانه شدن
آهک :
این لایه از رسوب تشکیل شده و معمولا آهک به صورت سفیده سفید نیست و مایل به رنگ نخودی است که در زیر زغال استفاده می شد و از نشست بنا تا حدی جلوگیری میکرد و هم کاربرد این را داشت که تا حدی مثل ساروج از لایه زیری محافظت کنه و درسته که شکوندنش مثل ساروج سخت نبود ولی به هر حال یک مانع به حساب می آمد
ساروج : این لایه یکی از مهم ترین لایه ها به شمار میامد و معمولا در پایان کار از آن استفاده میشد و برای مهروموم کردن در دالان یا ساخت اتاقک های ساروجی در ابعاد های مختلف بکار میرفت و یا دفینه را دردرون اتاقک میگذاشتند و با ساروج پلمپ میکردند یا جلوی در ورودی را با آن پلمپ میکردند البته در بعضی مکانها بعد از آهک باز یک لایه کلفت که شاید به کلفتی ۴۰ سانت هم میرسید از خاک استفاده میکردند و بعد ساروج میکردند که این روش در ایران زیاد یافت میشه

معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر معنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویرمعنی و مفهوم آثار علائم و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی باستان شناسی رمزگشایی و رمزیابی جوغن ها و نمادها + تصاویر

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

خاک سفید و تله گذاری گنج و دفینه

خاک سفید رو برای تله استفاده میکردند این خاک رو به دفعات سرند میکردند که حتی از اردهای امروزی نانواییها نرمتر و سبک تر بودند. به عنوان مثال وقتی کسی وارد محوطه ای میشد که به هدف منتهی میشه با یک محوطه ی چاه مانند روبرو میشه وقتی که مثلا چراغ و نوری بندازه میبینه که کف این چاه که مثلا دو متر هست در نظرش خاک هست در حالی که خاک موجود همین خاکی است که سرند شده و اردی بودن اون در اون محوطه معلوم نیست طرف به طمع اینکه توی کف چاه بپره و با فریب خوردن اینکه دومتر هم چیزی به درون چاه میپره که که سریع بلند بشه سرپا ولی در عین ناباوری با صحنه ای روبرو میشه که مرگ رو براش در پی داره وقتی که با شدت رو این خاکها میپره  زیر پاش خالی میشه و خاکهای اردی مدام در دل چاه کنار میزنه و به طرف پایین هدایت میشه در حالی که نمیتونه خودش رو هم به جایی بند کنه  در این پی میبره که عمق چاه شاید شش هفت متر یا بیشتر باشه ولی دیگه فکر کردن دردی دوا نمیکنه چون خاکهای کنار رفته از زیر پا وقتی که بالا میرن...

مطالب و اطلاعات درباره خاک سفید,استفاده از خاک سفید برای ساخت سفیدخانه علامت گذاری و تله گذاری گنج و دفینه قبرهای مهم

مطالب و اطلاعات درباره خاک سفید,استفاده از خاک سفید برای ساخت سفیدخانه علامت گذاری و تله گذاری گنج و دفینه قبرهای مهم,خاک سفید,عکس خاک سفید,تصاویر خاک سفید,دانلود فیلم و کلیپ خاک سفید,کاربرد خاک سفید در باستان شناسی,استفاده از خاک سفید برای تله گذاری قبرهای مهم گنج و دفینه دار,استفاده از خاک سفید برای علامت گذاری محل و منطقه گنج و دفینه,خاک سفید و تله,خاک سفید و علامت گذاری در دوران قدیم و باستان,خاک سفید چیست,همه چیز درباره خاک سفید,ساخت انواع تله ریزشی با استفاده از خاک سفید در غارها و دالان های منتهی به گنج و دفینه,خرد و پودر کردن سنگهای آهکی و ساخت خاک سفید,کاربردهای خاک سفید,ساخت سردخانه برای قبر و تله گذاری و علامت گذاری خزانه و بار گنج و دفینه با خاک سفید

خاک سفید
کاربرد این خاک کاربردهای متداولی داشته چه برای ساخت یک مجموعه و یک سفیدخانه و چه برای ساخت ساختار علامت گذاری و چه برای تله گذاری!!!!!!!!!!!
خاک سفید از چند روش به دست امده و در قبور مهم استفاده شده
۱- از مکانهایی که دارای خاک سفید بوده اند به مکان موردنظر برای کار حمل میشده
۲- با پودر کردن سنگهای اهکی و … خاکی شبیه ارد به وجود میاد که وقتی درون کار هست سفیده ولی وقتی خارج میشه مثل برخی پودرسنگها به سرخی گرایش پیدا میکنه چون در معرض هوای ازاد قرا میگیره
دوستان شاید تعجب کنند خاک و تله؟!!!!!!!!! بله نوعی از همین خاک سفید رو برای تله استفاده میکردند این خاک رو به دفعات سرند میکردند که حتی از اردهای امروزی نانواییها نرمتر و سبک تر بودند. به عنوان مثال وقتی کسی وارد محوطه ای میشد که به هدف منتهی میشه با یک محوطه ی چاه مانند روبرو میشه وقتی که مثلا چراغ و نوری بندازه میبینه که کف این چاه که مثلا دو متر هست در نظرش خاک هست در حالی که خاک موجود همین خاکی است که سرند شده و اردی بودن اون در اون محوطه معلوم نیست طرف به طمع اینکه توی کف چاه بپره و با فریب خوردن اینکه دومتر هم چیزی به درون چاه میپره که که سریع بلند بشه سرپا ولی در عین ناباوری با صحنه ای روبرو میشه که مرگ رو براش در پی داره وقتی که با شدت رو این خاکها میپره  زیر پاش خالی میشه و خاکهای اردی مدام در دل چاه کنار میزنه و به طرف پایین هدایت میشه در حالی که نمیتونه خودش رو هم به جایی بند کنه  در این پی میبره که عمق چاه شاید شش هفت متر یا بیشتر باشه ولی دیگه فکر کردن دردی دوا نمیکنه چون خاکهای کنار رفته از زیر پا وقتی که بالا میرن باز روی سر خودش میریزن و چون به صورت ارد مانندی هست طرف هرچقدر تقلا میزنه راهی نداره که بیاد بالا و اون زیر بدون اکسیژن نابود میشه در حالی که از شدت پرش تمام ریه ها و شکم و چشم و بینی هم از گرد خاک پر شده اند
امیدوارم نکته جالبی برای دوستان بوده باشه

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

تله های مکانیکی در گنج و دفینه یابی و کشف گنج های بزرگ

تله ای که در ایران زیاد یافت می شود که معمولا در  دالان هایی که منتهی به اتاق می شود که چاله ای عمیق که درون آن پر از نیزه است البته این عکسی که من گذاشتم مربوط به جنگ فکر کنم ویتنام باشه اما برای شبیه سازی کردن در ذهن خوب است اما از نظر ساختار شبیه همان تله است با عمق کمتر که بعد از ساختن تله روی آن را استتار می کنند و معمولا در دیواره ها یا ورودی  دالان با رسم شکلی به آن اشاره میشه البته در مواردی به جای نیزه و یا همراه نیزه زهر نیز بکار برده شده است یا به تنهایی به شکل حوضچه ای پر از زهر و مواد سمی که ظرف چندین دقیقه باعث مرگ میشه دوستان قبل از وارد شدن به دالانها حتما از کمربند های کوهنوردی استفاده کنید و به کمر ببندید و محکم کنید تا اگر هم احیانا دچار تله شدید کار به جاهای باریک کشیده نشود....

توضیح درباره تله های مکانیکی در گنج و دفینه یابی برای بارهای بزرگ و خزانه های عظیم و ارزشمند

توضیح درباره تله های مکانیکی در گنج و دفینه یابی برای بارهای بزرگ و خزانه های عظیم و ارزشمند,درباره تله های مکانیکی,تله های مکانیکی در دفینه یابی,استفاده از تله های مکانیکی در گنج یابی,خنثی کردن تله های مکانیکی دفینه ها,آموزش روشهای از کار انداختن انواع تله های مکانیکی گنج و دفینه,توضیحات و اطلاعات کامل درباره موانع و تله های مکانیکی بر روی دفینه,تله در چاه های دارای سر بار,تله ترس در جاهای پلمپ شده و گوردخمه ها,تله در شیب تند غارهای پلمپ شده به صورت اهرم فشار,تله در دالان های منتهی به اتاق,دانلود تصاویر و عکسهای انواع تله های مکانیکی در گنج و دفینه,دانلود فیلم و ویدیو خنثی کردن تله و موانع و اهرم های مکانیکی دفینه ها و گنج ها

دوستان تله ها معمولا هر جایی قرار ندارند و معمولا برای بارهای بزرگ و خزانه های عظیم و ارزشمند به کار می روند. اکثر تله ها با گذر زمان پوسیده نمی شوند ما حدود چند صد تا تله داریم .دوستان و همکاران بنده در وبلاگهاشون مطالب خوبی قرار دارند من سعی می کنم در این پست به چند تله که کمتر بهش پرداخت شده اشاره می کنم

از ساده ترین تله شروع می کنم که دوستان در موردش زیاد توضیح دادن اما لازم دیدم با شکل کمی توضیح بدم

۱٫ تله ای که در ایران زیاد یافت می شود که معمولا در  دالان هایی که منتهی به اتاق می شود که چاله ای عمیق که درون آن پر از نیزه است البته این عکسی که من گذاشتم مربوط به جنگ فکر کنم ویتنام باشه اما برای شبیه سازی کردن در ذهن خوب است اما از نظر ساختار شبیه همان تله است با عمق کمتر که بعد از ساختن تله روی آن را استتار می کنند و معمولا در دیواره ها یا ورودی  دالان با رسم شکلی به آن اشاره میشه البته در مواردی به جای نیزه و یا همراه نیزه زهر نیز بکار برده شده است یا به تنهایی به شکل حوضچه ای پر از زهر و مواد سمی که ظرف چندین دقیقه باعث مرگ میشه دوستان قبل از وارد شدن به دالانها حتما از کمربند های کوهنوردی استفاده کنید و به کمر ببندید و محکم کنید تا اگر هم احیانا دچار تله شدید کار به جاهای باریک کشیده نشود.

۲٫تله بعدی که بعد از شیب تند در غارها است به صورت پلمپ بعد از شیب که به صورت کاملا حرفه ای استتار شده بعضا هم در بین راه اهرمی قرار می گرفت که با قرار دادن پا بر روی آن عمل کرده و سنگ به روی شیب افتاده که دیگر راه برگشتی نمی گذارد .داخل پلمپ حفره ای بسیار عمیق و بعضا با نیزه وجود دارد در اینجا باید از کمربند کوهنوردی استفاده نمود و در بین راه باید دقت نمود تا احیانا بر روی اهرمی پا نگذاریم در غارها باید خیلی دقت نمود حتما از چراغ قوه های قوی استفاده نمود تا اهرم ها و خطر ها قابل تشخیص شوند.

۳٫تله ای هم وجود دارد که به تله ترس معروف است.که معمولا در جاهای پلمپ شده مانند گوردخمه ها که انسان از محیطی روشن به جای تاریکی وارد می شود استفاده می شود. به صورتی که مجسمه ای به صورت موجودات افسانه ای یا حیوانات به صورت بزرگ و ترسناک که معمولا بعد از شکستن در ورودی با اینگونه مجسمه ها روبرو می شوید .

۴٫تله آخر مربوط به چاه هایی می شود که دارای سر بار می باشند برای حفاری کردن و برداشتن سر باری دیواره چاه مجبورید که طنابی به کمر خود ببندید و  سر طناب را به بیرون چاه ببندید .در اینجا باید به سنگ های بالای ورودی چاه دقت کنید اینگونه چاهها دارای سنگ های بزرگ در ورودی هستند که با کوچکترین لغزشی از جای خود حرکت کرده و شخص را  به ته چا می فرستد .حتما قبل از ورود به چاه با شیوه  تکان تکان آنرا خنثی کنید.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

اطلاعات درباره مکانیسم تله ها در دفینه و گنج,تله ها و موانع پخش شدنی در هوا

انواع تله های گنج یابی و زیرخاکی

 زرنیخ در یونانی arsenikon و در لاتین arsenikon که به معنی زرنیخ زرد (yelloworpiment) (شایعترین سنگ معدن مونوکلینیک آرسنیک سولفید به فرمول As2S3) که با صفت مرد یا نرینه شناخته می شود.( در زمان های قدیم اعتقاد داشتند فلزات دارای جنسیت هستند.) در عربی الزرنیخ نامیده می شود که بر گرفته از نام فارسی orpiment به معنای زر،زرین یا زرگون است....

اطلاعات درباره مکانیسم تله ها در دفینه و گنج,تله ها و موانع پخش شدنی در هوا,مکانیسم تله ها در دفینه ها,تله گنج,تله دفینه,عملکرد تله ها در دفینه یابی,موانع و تله ها در گنج و دفینه,موانع پخش شدنی در گنج یابی,درباره مکانیسم تله ها و عملکرد آنها در دفینه ها,تله های مرگ و خطرناک در گنج و دفینه طلا,انواع تله ها و مکانیزم تله ها

در این قسمت به برخی مکانیسم تله ها در دفینه ها اشاره می کنیم.
برخی از تله ها نیز با استفاده از ترکیب پودر زرنیخ ( آرسنیک) به قطع برای طلا و نقره بوده و همچنین این پودر را در کف غار می ریختند حتی زمانی که فرد با پای خود از انجا رد شده و گرد و غبار زرنیخ در هوا پخش شده و چشم و بینی با دست فرد را از کار افتاده و یا روی گنج پاشیده می شد و فردی که طلا را در دستش می گرفت بعد از مدت کوتاهی از دنیا می رفت. خیلی ها با بنده تماس گرفته اند که فلان کس بعد از فلان روز وقتی به دفینه رسید از دنیا رفت این حتما اون مکان طلسم دارد و فلان . بنده با بررسی ادله های علمی به این مساله پی برده ایم که ان کاوشگران به تله های سمی که ذکر شده اند برخورد کرده اند. پس بسیار مواظب باشید
زرنیخ در یونانی arsenikon و در لاتین arsenikon که به معنی زرنیخ زرد (yelloworpiment) (شایعترین سنگ معدن مونوکلینیک آرسنیک سولفید به فرمول As2S3) که با صفت مرد یا نرینه شناخته می شود.( در زمان های قدیم اعتقاد داشتند فلزات دارای جنسیت هستند.) در عربی الزرنیخ نامیده می شود که بر گرفته از نام فارسی orpiment به معنای زر،زرین یا زرگون است.
                       
اژه آرسنیک تقریبا به مترادف کلمه سم تبدیل شده است. قدیمی ترین مورد استفاده از آرسنیک به عنوان سم به سال ۵۵ میلادی بازمیگردد. در فرانسه ی قرن هفده، آرسنیک سفید (As2O3) به نام “گرد میراث بری” شناخته می شد.علت استفاده وسیع از این ماده به عنوان سم بازمیگردد به برخی خصوصیات آن، چون فراوان ودردسترس بودن، قیمت ارزان و این حقیقت که As2O3ترکیبی بی بو و بی مزه است. درقرن نوزدهم و پس از کشف شدن روش های مطمئن در تشخیص آرسنیک، استفاده از آن به عنوان سم به نحو چشم گیری کاهش یافت.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

گنج یابی و سکه شناسی

سكه شناسي قسمت مهمي از باستان شناسي است كه شاهد زنده اي از تمدن دنياي قديم و ملل مختلف مي باشد . علم سكه شناسي توانسته است بزرگترين خدمت را در روشن كردن تاريخ گذشته بنمايد و گوشه هاي تاريك و مبهم را روشن كند . سكه در هر دوره نمايندة عادات ، آداب ، خط ، زبان ، هنر ، مذهب ، تمدن ، ثروت ، ورشكستگي و ارتباطات تجاري هر ملت و مملكتي است ، يعني منبع اطلاعاتي صحيح و دقيق از دنياي قديم ، يعني از دوراني كه آثار هنري ، ابنيه ، معابر و مقابر ويران قديم را از روي قرنيه به طور ناقص و گاهي با تصور از آنچه از بنا به جا مانده تعمير و تا حدي به صورت اصلي درآورند و با حقيقت زمان تطبيق دهند . در اين قسمت سكه ، حلال مشكلات شده و كمك شاياني به تاريخ هنر دنياي قديم نموده است . روي اغلب سكه هاي يونان صورت خدايان افسانه اي و بناهاي تاريخي مانند : كوليزه (محل نمايش جنگ حيوانات وحشي با انسان) يا اكروپل آتن (خرابه هاي آتن كه در بلندي روي تخته سنگي عظيم قرار گرفته است) و غيره منقوش گرديده است . اين نمونه ها دقيق و ظريف براي بناها و نقص و شكستگي مجسمه ها مطابق اصل بزرگترين كمك و راهنما شده اند . قسمت مهمي از آثار هنري ساساني كه فلزكاري و زرگري است و خوشبختانه قطعاتي بسيار جالب از صحنه هاي شكار ، رزم و بزم از حفاريها بدست آمده است و بواسطة تطبيق با سكه هاي آن دوره كه تصوير كامل هر يك از سلاطين به طور دقيق و ظريف از تزئين سر و سينه ، آرايش مو و تاج است مي توان اين شاهكارهاي هنري را با صداقت شخصي و منتسب به هر يك از شاهان واقعي نمود . (قسمت مهمي از اين ظروف نقره و طلا در موزة لنينگراد است) .....

سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی

 

سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی,سکه,سکه شناسی,عکس سکه,سکه قدیمی,سکه طلا,سکه نقره,سکه برنز,جنس سکه,سکه زمان هخامنشی,قیمت سکه,خرید و فروش سکه,سکه گران قیمت,سکه دوران ساسانی,عکسهای سکه های عتیقه,تصاویر سکه های زیرخاکی عتیقه,قیمت سکه طلا و نقره و برنز,دانستنی هایی درباره سکه های عتیقه,همه چیز درباره سکه,سکه و باستان شناسی,خمره پر از سکه,صندوقچه پر از سکه طلا و نقره عتیقه,پیدا کردن سکه از زیر خاک,خرید سکه عتیقه,فروش سکه عتیقه,کفیت و نوع و جنس سکه,سکه های ایرانی عتیقه,خرید سکه های قدیمی و اشیاء و ظروف قدیمی عتیقه اصلی,سکه های قدیمی ایرانی,سکه های دوراه شاه,سکه های روسی,سکه های کلکسیونی,سکه های اصلی,سکه های تقلبی و جعلی,روش شناسایی سکه تقلبی و سکه اصلی

سکه شناسی

سرزمين ايران يكي از كهن ترين سرزمينهاست . كشور ما داراي گذشته پر افخاري است كه آثار آن در طي قرون متمادي با وجود آسيب هاي زمانه و غارت و آتش سوزي و جهان خواهی افراد جاهل هنوز پا بر جا ايستاده و حكايت از عظمت گذشته و تاريخ هنر و تمدن مردمان اين سرزمين دارد . در سرزمين ايران در اغلب نقاط ، در زير تپه های خاك و ويرانه ها ، آثار گران بها و گنجينه هاي گوناگونی پنهان است كه روزگاري دست هنرمندان و صنعتگران با نداشتن وسايل و ابزار كافي آن را ساخته و با نقش و نگار ، طرح ، رنگ يا كنده كاري و برجسته كاري ، قدرت دست و روح هنري خود را تجسم داده و جاودانه ساخته اند .

تحقيق و مطالعه در هر قسمت از آثار كهن مملت ما نه تنها تاريخ گذشته اين سرزمين را روشن مي سازد ، بلكه به تغيير و تحول تاريخ تمدن دنياي قديم و ارتباطي كه کشور ها از لحاظ نژادي ، هنري و اقتصادي با يكديگر داشته اند كمك مي كند . مردمان اوليه و پس از آنها، همیشه براي زندگي بهتر و رفع نیاز های روزانه  در تلاش بوده اند و همين اصل يعني عشق به زندگانی بوده كه تاريخ تمدن را بوجود آورده است و ملتها را به طرف روزگار بهتر و اختراعات و اكتشافات وا داشته است .

كشف آتش و به كار بردن فلزات هر يك مبدأ مهمي در سير تكامل بشر بوده است . از وقتي كه زندگي اوليه به شكل اجتماع شروع شد ، انسان ها احساس كردند كه به كمك يكديگر نياز دارند و ناچار هر يك با سعي و عمل خود به رفع حوائج ديگري پرداخت تا توانست از دسترنج ديگري منتفع گردد . اين عمل ابتدايي را بايد اولين نظام اجتماع و اقتصاد و اصل داد و ستد دانست . با پيشرفت تمدن و تشكيل شهرها و اختراع خط و ايجاد خانه و مسكن ، ارتباط افراد با يكديگر بيشتر گرديد و مبادله و تجارت به صورت گسترده تری در آمد و كم كم داد و ستد و مبادله کالا به کالا ، جاي خود را به تجارت داد ، به طوري كه كوشش در توسعة امور اقتصادي و ارتباطات ، موجد تشكيل دولتها و طرق و سوارح و تأسيسات بندری در کرانه های دريايي و سازمانهاي مختلف و تنظيم قوانين براي بررسي و انتظام امور گرديد ، چنانچه قسمت مهمي از قانون حمورايي مربوط به امور تجارت و كسب و كار است . ( اين قانون نامه در خرابه هاي شوش پيدا شده و در موزه لوور فرانسه نگهداري مي شود ) صحنه هاي نقاشي در عصر قديم چه آنچه به امور دنيايي و چه آنچه مربوط به دنياي ديگر است . وضع داد و ستد و توزيع را نشان مي دهد . تشكيل دولتها و رفاته اجتماعي و انضباط امور اقتصادي و توليد ثروت موجد اصولي گرديد كه كم كم به پيدايش سكه منجر شد .

کشور ما ايران نيز در اين قسمت ، مانند ساير شعب هنري سهمي دارد كه نه تنها از نظر سكه شناسي و تاريخي قابل ملاحظه است ، بلكه از لحاظ هنري نيز بسيار  گرانقدر است . اميد است با حفاري هاي گسترده اي كه در حال حاضر در قسمتهاي مختلف ايران انجام مي شود ، متخصصان كشورمان با روشن كردن ابعاد تاريك كشورمان و كشف اسناد و مدارك جديد مربوط به تاريخ ايران اطلاعات تازه تري از تاريخ سكه نيز بدست آورند .

تاريخچة پول :

مردم جهان با تلاش و فعاليت مداوم ، نيرو و عمر خود را صرف مي كنند و حاصل اين كوشش ها و زحمات را بصورت پول دريافت مي نمايند . بي ترديد مي توان گفت كه امروز اساس گردش چرخهاي اجتماع بر پول نهاده شده و گسترده ترین روابط اجتماعي انسان به كمك پول انجام مي گيرد . امروز حتي كودكان هم مي دانند پول چيست و چه ارزشي دارد . بايد گفت كه كمتر كسي پيدا مي شود كه هر روز با مقداري پول سر و كار نداشته باشد و بهمين نسبت هم كمتر كسي از خود سؤال مي كند كه پول از كجا پيدا شده و تاريخچة آن چيست و در قديم چه چيزي به جاي پول وجود داشت .

علم سكه شناسي :

سكه شناسي قسمت مهمي از باستان شناسي است كه شاهد زنده اي از تمدن دنياي قديم و ملل مختلف مي باشد . علم سكه شناسي توانسته است بزرگترين خدمت را در روشن كردن تاريخ گذشته بنمايد و گوشه هاي تاريك و مبهم را روشن كند . سكه در هر دوره نمايندة عادات ، آداب ، خط ، زبان ، هنر ، مذهب ، تمدن ، ثروت ، ورشكستگي و ارتباطات تجاري هر ملت و مملكتي است ، يعني منبع اطلاعاتي صحيح و دقيق از دنياي قديم ، يعني از دوراني كه آثار هنري ، ابنيه ، معابر و مقابر ويران قديم را از روي قرنيه به طور ناقص و گاهي با تصور از آنچه از بنا به جا مانده تعمير و تا حدي به صورت اصلي درآورند و با حقيقت زمان تطبيق دهند . در اين قسمت سكه ، حلال مشكلات شده و كمك شاياني به تاريخ هنر دنياي قديم نموده است . روي اغلب سكه هاي يونان صورت خدايان افسانه اي و بناهاي تاريخي مانند : كوليزه (محل نمايش جنگ حيوانات وحشي با انسان) يا اكروپل آتن (خرابه هاي آتن كه در بلندي روي تخته سنگي عظيم قرار گرفته است) و غيره منقوش گرديده است . اين نمونه ها دقيق و ظريف براي بناها و نقص و شكستگي مجسمه ها مطابق اصل بزرگترين كمك و راهنما شده اند . قسمت مهمي از آثار هنري ساساني كه فلزكاري و زرگري است و خوشبختانه قطعاتي بسيار جالب از صحنه هاي شكار ، رزم و بزم از حفاريها بدست آمده است و بواسطة تطبيق با سكه هاي آن دوره كه تصوير كامل هر يك از سلاطين به طور دقيق و ظريف از تزئين سر و سينه ، آرايش مو و تاج است مي توان اين شاهكارهاي هنري را با صداقت شخصي و منتسب به هر يك از شاهان واقعي نمود . (قسمت مهمي از اين ظروف نقره و طلا در موزة لنينگراد است) .

قبل از پيدايش سكه :

قبل از اختراع و ايجاد سكه با وزن صحيح و مقدار معين فلز ، ارتباط و داد و ستد مردم از راه مبادله صورت مي گرفت . تمدنهاي قديم بدون آشنايي با سكه ، زندگي تجارتي خود را از راه مبادله مي گذراندند . در روي نقاشي ها و کنده کاری ها مصر قديم ، صحنه هاي معاملات و داد و ستد بوسيلة معاوضه صورت گرفته است ديده مي شود . در اوستا دربارة مزد كارگران يا گرفتن جريمه از چهار پايان ذكر شده است . براي پرداخت دست مزد يك پزشك براي درمان كدخدايان يك گاو و براي شهربانان يك اسب خوب و براي پادشاهان يك گردونه چهار اسبه و براي زنان به ترتيب يك ماده الاغ ، يك ماده گاو و يك ماده شتر مقرر مي كرده اند .

اشكال کهن پول :

استفاده از اشكال اوليه پول در جهان سوم و شمال آمريكا سابقه دارتر است . اسناد و مدارك بيشتري مبني بر استفاده از پول در اين مناطق نسبت به اروپا وجود دارد . در كنار چيزهايي كه به عنوان پول مورد استفاده قرار مي گرفتند ، استفاده از مهره در شمال آمريكا ، صدفهاي كاوري در افريقا و آسيا و دندانهاي نهنگ از همه رايج تر بوده است . در جامعه فيجيان هداياي ، دندان نهنگ بخش مهمي از مراسم هاي خاص بودند . دندانهاي نهنگ Tambua ( گرفته شده از كلمه Taboo ) بودند كه اهميت مذهبي داشته و تا اواسط دهه ۱۹۶۰ به عنوان پول مصرف داشته است . در دورة هومر شاعر معروف يوناني چهار پايان اساس قيمتها بوده اند . دولتها براي جلوگيري از تقلب در عيار سكه ها ، علامت مشخصي را بر روي شمشهايي كه وزن معين داشتند ضرب مي زدند كه در حقيقت اين علامت گذاري اولين قدم براي ايجاد سكه مي باشد . معادن مس قبرس يكي از مهمترين عايدي اين ناحيه بوده است . و در الواح مصري متعلق به ۱۴۰۰۰ يا ۱۶۰۰ ق . م در دوران سلطنت فرعون مصر آمنوفيس سوم يا آمنوفيس چهارم از واردات مهم مس از قبرس به مصر سخن رفته است . در بعضي از الواح شاه قبرس در قبال معاوضة شمش هاي مس از فرعون خواسته كه نقره برايش بفرستد .

هدف از ايجاد سكه :

نخستين هدف از ايجاد سكه قوميت ، حاكميت و استقلال و آزادي بوده است . در آن زمان از جمله وسايل آسان كردن مبادلات و تجارت به حساب مي آمد و شايد بتوان گفت بعد ها اين جنبه بر جنبه هاي ديگر برتري يافت .

پيدايش سكه :

سكه عبارت است از يك قطعه فلز به وزن معين كه روي آن علامت رسمي دولت يا حكومتي كه عيار و وزن آن را تعهد مي كند ، منقوش شده است . روايات در مورد اولين سكه ها متفاوت است و اكثر دانشمندان سكه شناسي نظر هرودت را كه مردم را نخستين كساني مي داند كه سكه ضرب كرده اند را قبول دارند . نخستين سكه هاي ليدي مخلوطي از طلا و نقره كه به آن الكتروم مي گفتند ساخته شده بود كه بر روي آن شيارهاي موازي و پشت سكه چند فرورفتگي حك شده و گاهي در بعضي از اين فرورفتگيها نقش حيواني كه شبيه روباه است ديده مي شود . در دورة كرزوس سكه هاي معروف كرزوئيد ايجاد گرديد كه مي توان آن را اولين سكة حقيقي دانست زيرا هم داراي جنبة هنري است و هم تمام شرايط سكه تا به امروز نيز در آن مراعات شده است . ايراني ها پس از فتوحات پي در پي در آساي صغير به وجود سكه و لزوم آن پي بردند ولي پادشاهان هخامنشي چون كمبوجيه و كوروش به ضرب آن اقدام نكردند ، اما به شهرها و ممالكي كه تابع ايران شده بودند اجازه دادند كه به ضرب سكة محلي خود ادامه دهند . داريوش اول براي اولين بار در ايران يه ضرب سكه هاي طلا و نقره اقدام نمود و سكه هاي طلا دريك و از طلاي خالص و به وزن ۴۱/۸ گرم و شكل نقه ۶/۵ گرم است . داريوش هم براي ترتيب اوزان تناسب طلا و نقره را ( به ) را به كار برد و چون در يك ۴۱/۸ گرم با وزن ۱۱۲ گرم نقره مطابقت مي كرد و اين وزن براي گردش در تجارت و كسب سنگين و غير حمل بود ، از اين رو به ده قسمت تقسيم نمود و هر سكه ۲۱/۱۱ گرم وزن داشت . در اين صورت سكة نقره ۲۱/۱۱ گرم با يك سكة طلاي دريك ۴۱/۸ گرمي مطابقت مي نمود . ولي داريوش براي سهولت امور معاملاتي سكه هاي نقره را به نصف وزن تقليل داد كه همان شكل معروف است كه ۶/۵ گرم است ، بنابراين بيست شكل نقره ارزش يك دريك طلا را داشته است .

سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی

ضرب سكه در چين پس از كشورهاي ديگر متداول گرديد ولي چينيها خودشان مستقلاً مبادرت به اين كار كردند و آنرا از ملل ديگر ياد نگرفتند . ژاپني ها و كره اي ها ضرب سكه را از چين اقتباس نمودند . اصول فني ضرب سكه در ضرابحانه هاي قديم : حسن احتياج در امر تجارت و داد وستد مردم قديم را بر انگيخت كه از فلزات استفاده كنند و بوسيلة ان معاملات خود را انجام دهند . ابتدا فلز را به شكل تبر ، طقه ، ديگ و خنجر به كار مي برند و بعد با پيشرفت تمدن مس ، آهن ، برنر ، طلا و نقره را به صورت شمش ، طقه دراورند . براي آنكه قطعات سكه هم وزن ، هم شكل و هم نقش باشد ، اصولي بود كه باعث پيدايش ضرابخانه شد . سكه را بوسيلة سر سكه ضرب مي كردند ، سر سكه كه استوانه اي شكل يود ، و از برنز يا آهن ساخته شده و در يك طرف آن نقش مورد نظر حك گرديده بوده ، بر روي سنداني فلزي قرار مي دادند ، فلز را كه كمي گرم شده بود ، و قابل اثر ، بر روي آن گذاشته ، بعد سر سكه را از طرفي كه منقوش بود بر روي آن قرار داده ، بعد از تنظيم آن چكش را با شدت مي زندند ، تا اثر نقش بر روي سكه نقر گردد . با ضرب سكه در ايران مبادلات بازرگاني بين المللي راحت تر ، روانتر و سريعتر شد . و اين امر تحولي بزرگ در امر اقتصاد و تجارت بود . سكه قدمتي بيش از اين تاريخ داشت و متجاوز از يك قرن قبل از ايجاد حكومت هخامنشي ، براي اولين بار در يونان متداول شد و به دنبال آن ليدياييها از يونانيها ضرب كردن سكه را فرا گرفتند و آن را در داد و ستد به كار بردند . پس از فتح ليدي به وسيلة كوروش ، ضرب سكه به همان ترتيب در ضرابخانه هاي سارد ادامه يافت . هنگامي كه داريوش به پادشاهي رسيد و پس از فرونشاندن اغتشاشات اوليه ، به ضرب سكه پرداخت كه به دريكا مشهور شدند . سكه ها از جنس طلا و نقره بودند و سكه هاي طلا مخصوص داريوش بود . از آن پس ، در سراسر امپراطوري سكه فقط به نام داريوش ضرب مي شد . لازم به توضيح است كه اكثر مورخان ليديها را اولين قومي مي دانند كه سكه ضرب كرده اند .

جنس سر سكه ها :

چون جنس سر سكه از آهن يا برنز بود اغلب پس از استعمال زياد حالت ساييدگي پيدا مي نمود . چنانچه اين سائيدگي در بعضي از سكه ها مشاهده مي شود . از اين رو ضرابخانه ها بايستي سر سكه هاي متعددي داشته باشند تا بتوانند به موقع از آنها استفاده كنند .

جنس فلزات :

قسمت مهمي كه در سكه قابل ملاحظه می باشد نوع و جنس فلزات است . چون در دوران بسيار قديم از عهدة تصفيه بر نمي آمدند و نمي توانستند آن حد را كه لازم بود فلز را خالص كنند و از موادخارجي جدا نمايند . ناچار فلزات را به همان وضعي كه استخراج مي شده به كار مي بردند . براي اولين بار در حدود هزارة چهارم استعمال آن بيشتر گرديد ، چنانچه مس را ذوب كرده و با آن اشيايي مانند تبر و خنجر ساختند . در مصر در هزارة پنجم يا ششم قبل از ميلاد ، عصر فلز شروع شد . جنس فلز هر محل اغلب معرف وضع اقتصادي و قدرت مالي آن مي باشد ، مثلاً سكه هاي هخامنشي علاوه بر آن كه مزد مزدوران خارجي بود ، در سراسر يونان نيز در جريان بود و با كمال ميل و رغبت خارجي ها متاع و كالاي خود را در مقابل دريافت آن به فروش مي رساندند . از آين رو جنس فلز تأثيري فراوان در گردش سكه داشت و اساس مهم اقتصاد در دنياي قديم تا به امروز بوده است .

اوضاع اقتصادي و واحد پول در بابل :

تسلط ايرانيان در بابل امور بازرگاني بابليان را از جريان عادي خارج ننمود ، منافع و نزول پول در حدود ۲۰ درصد بود نقره واحد پول محسوب مي شد و گاهي در مقابل طلا نيز معاملات انجام مي گرفت اما مسكوك طلا معمول نگشته بود . مس مدتي جاي نقره را گرفت ولي بعداً متروك گرديد . پول كه ساده ترين روش و وسيلة مبادلة است اولين بار در ليدي بوجود آمد و در آغاز قطعه فلزي بود ، مخلوط از تقره و طلا ( ۳۰ درصد اين سكه ها نقره بود ) كه هر شهر علامت خود و يا تصاوير ديگري را بر آن نقش مي كرد . شهرهاي يوناني واسطه انتقال آن به يونان شدند . در نتيجه رواج پول ، رژيم سياسي و اجتماعي كه از قرنها پيش در اژه معمول شده بود . متزلزل شد . و جاي خود را به رژيم جديدي داد . « كروزسي پادشاه ليدي دو نوع سكه طلا و يك نوع سكة نقره رواج داد . نوع اول طلاي خالص، استاتر ۱۷/۸ گرم ـ نيم استاتر ۰۸/۴ گرم ـ استاتر ۷۲/۲ گرم ـ استاتر ۳۶/۱ گرم ـ ۶۸/۰ گرم ـ سكه هاي نقره : استاتر ۸۹/۱۰ گرم ـ نيم استاتر ۴۴/۵ گرم ـ استاتر ( ترتيه ) : ۶۳/۳ گرم ـ استاتر ( هكته ) : ۸۱/۱ گرم ـ استاتر ( همي هكته ) : ۹۰/۰ گرم . بدين ترتيب يك استاتر نقره ده گرم و هشتاد و نه صدم گرم وزن داشت و ده سكه نقره به وزن ۹۰/۱۰۸ گرم با يك استاتر طلا به وزن ۱۷/۸ گرم مبادله مي شد . با رعايت نسبت يك به سيزده »

سکه های هخامنشی :

در ميان پادشاهان باستاني كمتر فرمانروايي را مي يابيم كه مانند داريوش به اين خوبي دريافته باشد كه كاميابي يك ملت بايد بر بنياد اقتصادي سالم گذاشته شود . داريوش مي دانست كه ابتدا بايد يك دستگاه منظم از وزنها و اندازه ها داشته باشد . يك نمونه رسمي از اين اندازه ها ارش شاه است كه مانند خط كشي از سنگ آهن سياه با اندازة ۱۱۸ اينچ است و نام و عنوان داريوش روي آن اصل اعتبار آن را نشان مي دهد . بعضي تصور كرده اند كه داريوش اولين كسي است كه نخستين سكه ها را در ايران رواج داد . داريوش بي آنكه سكه هاي سابق را از رواج اندازد ، پولي به اسم در يك در ايران رواج داد . اين سكة طلا از سكة طلاي كرزوس كه در ليدي زده مي شد سنگين تر بود . مقارن با اين سكه طلا پولي از نقره زدند كه به شكل يا سيكل معروف است . وزن سكة هاي نقره ۶/۵ بود ، بنابراين مي توان استنباط كرد كه نسبت نقره به طلا در آن زمان يك به سيزده و ثلث بوده است . مسكوكات ذكر شده در ايران و ممالك تابعه رواج داشت و ماليات ها و حقوق ساخلوها و غيره با اين سكه ها پرداخت مي شد . ولي بايد در نظر داشت كه دريك را كم سكه مي زدند و در مجموع پول مسكوك در خزانه هاي ايران بيشتر از شمش بود . به همين جهت عدة دريك هايي كه تا زمان ما باقي مانده است كم است . ظاهراً ساتراپها مجاز بودند سكة نقره كم ارزش و مس برنند ، اين نوع سكه ها غالباً در آسياي صغير و فينيقيه زده مي شد . ولي در سكه هاي مزبور در خارج از ايالت آنها حكم جنس را داشت . سكة طلا فقط همان دريك بودند كه فقط شاه مي توانست ضرب كند ، روي سكه هاي هخامنشي تاريخ نيست اما از صورت شاهان مي توان تاريخ آنها را تقريباًمعين كرد . حدس مي زنند كه اولين سكة داريوش در سال ۵۱۶ ق . م زده شده است . بر يك طرف دريكها صورت تيراندازي از پاريس است كه يك زانو را به زمين زده و زه كمان را مي كشد . دو دريكي و نيم در يكي خيلي كم به دست آمده است . از نوشته هاي مورخين يوناني معلوم است كه طلا و نقره را در خزانة شاهان غالباً به صورت شمش حفظ مي كردند و هر زمان كه لازم مي شد ، شمش را به صورت مسكوك در مي آورند .در دورة هخامنشي پاية پول بر طلا بود ، و خود دريك هم به معناي طلايي ( زريك ) است . از ضرابخانه هاي ايران اطلاعاتي در دست نيست ولي سكه هاي كم ارزش نقره در مستعمرات يوناني ، آسياي صغير و فينيقيه زده مي شد . داريوش نسبت به سكه ها و بدون غش بودن آنها بسيار حساس بود ، چنانچه هرودت مي گويد : يكي از عواملي كه آريانه حاكم مصررا اعدام كرد اين بود كه سكه اي از نقره زد كه كامل العيار بود ، اگر چه ولات حق زدن سكة نقره را داشتند ولي كامل العيار بودن سكه ها داريوش را خوش نيامد ، زيرا او مي خواست كاري كرده باشد كه هيچ يك از سلاطين قبل از او نكرده باشند . داريوش علاقه داشت كه عيار پول طلا ( دريك ) و پول نقره شكل هميشه يك اندازه باشد و هيچ نقطه اي از امپراطوري ايران در پول طلا و نقره بيش از ميزان مقرر غش نمي زدند . به همين جهت پول ايران مرغوب ترين پول دنياي قديم بود و مورد اعتماد تقريباً تمام كشورهاي دنياي قديم بود . حتي اگر داريوش متوجه مي شد كه ضرابخانه ها كه زير نظر ساتراپها كار مي كردند بيش از اندازه در سكه ها غش زده اند ، به شدت برخورد مي كرد ، نمونة آن والي باختر بود كه به شدت مورد مجازات قرار گرفت . « داريوش نوع سكه ها را براي جانشينان خود معين كرد . روي سكه شاه لاغر با ريش ، در حالت نيم دوان ، نيم خم شده است . او جامة شاهانه بر سرش كه كمي خم شده تاج جنگي است . در دست راستش نيزه اي با ته حكفت كه نوك آن پايين است . از روي شانة راستش چسبيده ؛ روي شانة چپش تركشي است ، و در دست چپش كمان زه داري است . به اين سكه ها كه اغلب براي رشوه دادن به سياستمندان يوناني به كار مي رفت نام كمانگير داده بودند . بعد ها در نوع ديگري از اين سكه ها يك خنجر كوتاه آخته افزوده شد . مانند سكه هاي كهن تر ليدي ، پشت آنها فقط چهار گوش جاي مهر را دارد ؛ سكه هاي سيمين فقط نشان جاي ابزار مهر را دارد . از مقدار هنگفت فلزهاي گرانبها كه همچو باج دريافت مي شد ، فقط مقدار كمي را سكه مي زدند ، و ماندة آن را به صورت شمش اندوخته مي شد . به همين دليل بهنگامي كه اسكندر خزانه هاي شوش را تصرف مي كند با مقدار زيادي شمش روبرو مي شود . در بين سكه هاي هخامنشي ، به سكه هايي بر مي خوريم كه از لحاظ هنري ممتازند ، دريك روي سكه ها شاه سوار بر اسب و بر روي ديگر نقش كشتي نقر شده است . پس از داريوش كبير بعضي از ممانك و ساتراپها ، البته به ندرت اجازه يافتند كه جداگانه سكه ضرب كنند ، روي سكه به خط و زبان آن منطقه اي بود كه سكه را در آنجا ضرب مي كردند . اما بيشتر به خط آرامي بود . زيرا خط ميخي مخصوص كتيبه ها بود و برروي سكه به كار نمي رفت . در اين دوره تهيه و به كار اندازي سكه در معاملات نه تنها در امور بازرگاني داخلي و خارجي تسهيلاتي فراهم كرد . بلكه به توسعه بانكها كه به تدريج رونق مي گرفتند نيز كمك مؤثري كرد . در اواخر عهد هخامنشي دو دريكي نيز ضرب مي شد . بر روي سكه هاي داريوش نقش يك كماندار پارسي كه همان پادشاه بود حك مي شد . از آن پس يونانيها به دريك نام عمومي كماندار را دادند . چنانچه اژه زيلاس فرمانده اسپارت گفت كه مراده هزار كماندار پارسي بيرون مي كنند كه منظور كمانداران بود كه روي سكه هاي طلا نقش بسته بودند . سكه هاي نقره داريوش شِكِل بود و يونانيها آن را در خم نا م نهادند . در زمان خشايارشا دو سوم مزد را جنس و يك سوم را با سكه پرداخت مي كردند و بدين ترتيب پس از تقريباً نيم قرن از ضرب اولين سكه ، پول توانست جاي خود را در معاملات گوناگون باز كند . همواره بر اثر ورود مسكوكات ، تجارت داخلي شايد سريعتر از تجارت خارجي توسعه مي يافت . همچنين سكه ، فعاليت بانكها را توسعه داد . شاهنشاهي هخامنشي براي بانكها امكاناتي بوجود آورد كه تا آن زمان سابقه نداشت . در زمان هخامنشيان بانكهاي خصوصي تأسيس شد . شاهان هخامنشي خراج را به شكل زير انبار مي كردند . آنها طلا يا نقره را ذوب مي كردند و درون كوزه اي مي ريختند . وقتي كه كوزه پر مي شد ، آن را انبار مي كردند و هنگام نياز آن قدر كه لازم بود از كوزه ها را مي شكستند و سكه ضرب مي كردند . هنگامي كه اسكندر شوش را تصرف كرد ، با مقدار زيادي شمش خام روبرو شد كه خام نگهداري مي شد . دربارة خراج در زمان كوروش و كمبوجيه هيچگونه ضرورت وجود پول را ايجاد نمي كرده است چون اقوام خراج خود را به صورت فلزات گرانبها پرداخت مي كردند . با وجود اين سكه هاي طلايي ليدي بوسيلة هخامنشيان مورد استفاده قرار مي گرفتند . البته اين امكان هم وجود دارد كه كروز ئيدهاي نقره منحصراً در زمان تسخير سارد بوسيلة كوروش ضرب و رايج شده و به اين ترتيب عملاً نقش پول پادشاهي را بازي كرده باشند .

سكه هاي خشايار شا : نقش مهمولي سكه هاي شاهنشاهي ، اختلاف تصويير اين شاهنشاه با تصوير داريوش اول به واسطة بزرگي سرو بر جستگي گونه و ريش بلند و نوك تيز واضح است . پشت سكه فرورفتگي نا منظم و مستطيلي شكل مي باشد . شِكِل ( نقره ) به وزن ۵۵/۵ و دريك خشايار شا به همين طرح و به وزن ۴۰/۸ گرم است .

سكه هاي اردشير اول : سكه هاي اردشير اول با جزئيات كمي نسبت به سكه هاي پدرش خشايار شا اختلاف مختصري دارد . روي سكه نقش معمولي سكه هاي شاهنشاهي ، تاج كمي بلندتر از تاج خشايار شاو ريش مرتب و مستقيم تا روي سنه آمده است . و موهاي سر در پشت گردن برگشته و انبوه مي باشد . پشت سكه فرورفتگي نا منظم در وسط دارد ، ( نقره ) به وزن ۵ گرم مي باشد .

سكه هاي داريوش دوم : روي سكه نقش معمولي سكه هاي شاهنشاهي ، نيم رخ داريوش دوم با ريش مجعد و در همو موهاي ترك ، ترك كه در پشت گردن به موازات هم ريخته شده است و بر روي سر وي تاج بلند با دندانه نوك تيز قرار دارد و قيافة او شكسته و پير است . پشت سكه مانند سكه هاي اردشير است .

سكه هاي اردشير دوم : « براي تميز دادن سكه هاي اردشير دوم و صحت تشخيص آنها بهترين وسيله مقايسه آنهاست با سكه هاي سلاطين تابع يا ساتراپهاي آن دوره است . چنانچه از روي سكه هاي شاه صيداتيسافرن ساتراپ سارد ( كه در يك طرف سكه تصوير اين پادشاه منقوش است ) مي توان سكه هاي اردشير دوم را به خوبي تشخيص داد و تنظيم كرد . روي سكه نقش معمول سكه هاي شاهنشاهي است ، نيم رخ اردشير دوم با تاج كوتاه و موهاي جمع شده در پشت گردن ، برخلاف معمول سكه اي از اردشير بدست آمده است كه در حال كشيدن كمان است . پشت سكه به شكل مربع و داراي كنده كاري نا منظم مي باشد . »

سكه هاي اردشير سوم : « نقش معمولي سكه هاي شاهنشاهي ، نيم رخ اردشير با ريش بلند و نوك تيز با موهاي پر پشت كه گوشها و پشت گردن را به خوبي پوشانده است و تشخيص سكه هاي اين شاهنشاه با مقايسة سكه هاي سلاطين ممالك تابع مثل اواگوراس دوم كه در يك طرف سكه نقش اردشير سوم باشد ، بسيار سهول است . پشت سكه فرورفتگي نا منظم دارد . سكه اي از اين پادشاه مكوجود است كه به جاي آنكه مانند معمول نيزه به دست داشته باشد دستش را بلند كرده است .

سكه هاي داريوش سوم : اين شاهنشاه علاوه بر دريك و شِكِل ، دو دريكي و نيم در يكي نيز سكه زده است و نقش روي سكه بيشتر به وضع معمولي مي باشد . گاهي كماندار كه شخص شاهنشاه است ، به جاي نيزه خنجر به دست گرفته است . در پشت سكه براي نخستين بار به جاي مربع فرورفته نا منظم دو هلال و برجستگي هاي موجي شكل يا قسمتي از بدنة كشتي نفر گرديده است . سكه هاي اين شاهنشاه پس از انقراض امپراطوري هختامنشي نيز رايج بوده و مانند مظهر مليت ايران تا مدتي ضرب آنها ادامه داشته است .

اسكندر :

در گذشته چنين مي پنداشتند كه اسكندر در يكسان كردن پولهاي سراسر شاهنشاهي خويش با برابر ساختن ميزان زر و سيم بر پاية سكه هاي آتنا كوشش به جاي آورده باشد . به جاي آورده باشد شايد مي خواست ستاتر زر را كه برابر با ۲۰ در خم بود به جاي دريك تثبيت كند . منتها نسبت سيم به زر را به جاي هخامنشي بر پايه ۱ : ۱۰ قرار دهد . اين پندار كهن را مي توان زد كه از آنجا كه اسكندر نه مي توانست يك چنين يكنواختي در شاهنشاهي خويش پديدار كند و نه چنين كاري را كرد . كار گاههاي درم زني گذشته همچنان به كار ادامه دادند و خزانه داري كشور همچنان كه دوران هخامنشي بود بر جاي ماند . پول و سكه هاي نقره در سراسر دنياي هلني وضع اقتصادي را دگرگون ساخته بود به طوري كه ازدياد پول باعث تورم شده بود . ارزش طلا و نقره تقليل پيدا كرد و به طوري كه نوشته اند در عصر سلوكوس اول طلاهايي كه در اثر فتوحات از ايران خارج شده بود ، بعداً به علت رونق تجارت به ايران بازگشت و مواد اوليه مانند چوب و فلزات كه ايران و هند از تهيه كنندگان آن بودند بسيار مورد تقاضا بود و مبادلات بيشتر شامل اشياء از جمله احجاركريمه و جواهر و ادويه و داروهايي كه از هند تا حدود برتاني ( در مغرب فرانسه ) صادر مي شد بودند . بازرگاني حيات اقتصادي يونان را تشكيل مي داد . بازرگاني بود كه ثروتهاي زياد در شهرهاي بزرگ بوجود آورد و جمعيت روز افزون شهرها را اشتغال به كار مي داد . نقل و انتقال پول ديگر ، اكنون كاملاً جاي معاملة جنس را كه چهار صد سال پس از ضرب اولين سكه رواج داشت گرفته بود . بانكدارها به دولت و مردم اعتبار مي دادند . در زمان حكمومت سلوكيان سكه هاي نقره در بابل ضرب مي شد و در بازار مبادله مي گشت. زماني كه سكه هاي نقره جهت نيازهاي نظامي در نبرد عليه سوريه مورد استفاده قرار گرفت و سكه هاي نقره را از بابل خارج كردند . سكه هاي مسي رواج يافت . از دوران سلوكوس اول يك سكة نقرة ۴ درهمي به دست آمده كه بر روي آن فيلي را نشان مي دهد كه احتمالاً از جمله فيلهايي بوده كهچاندرا گوپا از خاندان موياها به وي هديه كرده است . دربارة ايجاد پادشاهي باختر در عهد سلوكي اطلاعاتي به كمك سكه ها باقيمانده ، از اين دوره به دست آمده است. اين سكه ها از چهل فرمانروايي يوناني است كه در باختر و يا شمال غربي هند حكموت مي كردند . در واقع سكه شناسان تاريخ دودمانهاي اين سامان را از روي سكه هاي مذكور باسازي كرده اند . هنگامي كه اسكندر ، جانشين پدرش گرديد ، خزانة مقدوني عبارت بود از شصت تالان مسكوكات نقره و چند جام طلا و نقره . حال آنكه قرض پادشاه مذكور به پانصد تالان بالغ مي گشت . فقر خزانه بدليل لشكركشي هاي فيليپ بود ، زيرا آنچه را به دست مي آورد خرج لشكركشي مي كرد . خود اسكندر هم بعد از فوت پدر براي حمله به ايران ناچار به قرض شد و هشتصد تالان قرض كرد . البته اين فقر مالي ديري نپائيد و با تصرف ايران و خزانه هاي بابل و شوش و تخت جمشيد اسكندر ثروت زيادي بدست آورد .فتوحات اسكندر در ايران موجب متوقف شدن كار ضرابخانه ها نگرديد ،وآنها همچنان به كار خود ادامه مي دادند . « سكه هاي اسكندر بدين طرح مي باشند : استاتر طلا كه در يك طرف آن تصوير اسكندر به وضع آتنا با كلاه خود به چشم مي خورد و در طرف ديگر الهة فتح با بالهاي گشاده ايستاده است . چهار درهمي هاي معروف كه تصوير نيم تنة اسكندر به طرز هراكلس كه كلاهي از پوست شير نمد به سر دارد ، بر روي آنها نقش شده است و در پشت سكه زئوس خداي بزرگ يونان بر روي تخت نشسته و عصاي قدرت و سلطنت مطلق را به دست گرفته است و نام اسكندر به خط يوناني در كنار سكه است ».

سكه هاي اشكاني :

به طور كلي اسناد و مدارك زمان اشكاني بسيار اندك است . سكه هاي سلاطين اوليه اشكاني تنها معرف نام و لقب پادشاه است . همين امر تطبيق سكه هاي دوران اشكاني را دچار اشكال كرده است . از اوايل قرن اول قبل از ميلاد نام شخص در روي سكه ها نقش گرديد و از سال ۱۳۷ قبل از ميلاد سكه ها را با قيد تاريخ كه مبدأ آن سال ۱۳۱۲ قبل از ميلاد يعني تأسيس سلسلة سلوكيها بود ضرب مي كردند . از زمان سلطنت بلاش اول (۵۷ ـ ۵۱) م بتدريج براي نوشتن روي سكه ها از الفباي آرامي به جاي يوناني استفاده كردند . اساس پول دولت پارت بر نقره بوده است كه تقليدي از پول سلوكيان شمرده مي شود ولي از قرن دوم پيش از ميلاد ايشان مبناي مستقلي براي پول خود ايجاد كردند ولي از لحاظ تسهيل تجارت و داد و ستد و خويش با روم ، پول خود را از حيث وزن با دينار روحي برابر ساختند . در آن زمان تاريخ سكه هاي پادشاهان پارت از مبدأ عهد سلوكيان احتساب شده و نوشته هاي آنها به يوناني بوده است . در قرن اول ميلادي نوشته هاي پارتي (آرامي) بر سكه هاي پارتي پديد آمد و در عين حال جنس فلز سكه ها به بدي گرائيد و از وزن آنها كاسته شد . برخي پادشاهيهاي كوچك و تابع نيز به نام خود سكه ضرب مي كردند . « در روزهاي خيزش پارتيان در سال ۲۳۸ ق . م پولي كه در بخش شمالي ايران در گردش بود ، همانند پول بقية امپراتوري سلوكي بود . اما سكه خانه هاي باكتريا و هكاتوم پوليس رفته رفته ترجيح مي دادند كه در ناحية آنها دراخم رواج يابد ، در صورتي كه ميان پادشاهيهاي انتيوخوس يكم و سوم در اكباتان سكه اي با اين جنس و واحد ضرب نمي كردند و در عوض بر زدن سكه هاي چهار عرضي بيشتر تأكيد مي رفته است . وزن استانده اي كه براي سكه ها در نظر مي گرفتند برگرفته از نظام آتيك بود چنانچه در سدة سوم پيش از ميلاد وزن دراخمها به حدود ۴ گرم رسيد . نقش رسمي روي اين سكه هاي سلوكي تصوير بر پادشاه بود كه پشت سكه نيمرخ چپ آپالون را نشان مي دهد كه بر قبة سپر نشسته و كماني در دست دارد . بيشترين سكه هاي پارتي كه اكنون موجود است از گنجينه اي در دورة اترك كه در باختر بجنورد قرار دارد بدست آمده است . فرسوده ترين سكه ها و بنابراين نخستين گروه از سكه هاي پارتي نيم رخ راست سري بدون ريش را روي سكه نشان مي دهد كه با شلقي بر آن نهاده است و بر پشت آن طرف چپ تيراندازي در جامعة مهرانشينان نقش گرديده كه بر پايه اي نشسته و كماني بدست گرفته است . طرح و ساختمان اين سكه ها (پارتي) از سرمشق هلينستي كان و بيش پيروي مي كند » .

مهرداد اول : بعد از شكست آنتيوخوس در مغنسيا حدود ۱۹۰ ق . م زنجيرهايي كه يونانيان بر دست و پاي پارت بسته بودند سست شد و امكان به گردش درآمدن پولي مستقل براي پارت فراهم شد . مهرداد يكم كه در حدود سال ۱۷۱ ق . م بر تخت نشست عامل اصلي گسترش سياسي پارت بود . سكه هاي اين پادشاه در درجة اول تصوير چهره اي بدون ريش كه با شلقي بر سر دارد نقش شده كه تقليدي از سكه هاي سابق است ، اما بعدها نيم تنه اي با آرايش مشابه جانشين آن مي شود . و در پشت سكه تيراندازي بر سپرآپولون نشسته نه بر روي چهار پايه. اكباتان در سال ۱۴۸ ق . م بدست اشكانيان افتاد ، اما همينكه سكه خانة با اهميت اين شهر به دست مهرداد افتاد از تسهيلات آن بهره مند گرديد . شمار زيادي سكة برنزي ضرب گرديد . سرانجام سال ۱۴۰ ق . م نيروهاي پارتي بين النهرين را با شهر معروف آن سلوكية كران دجله به تصرف درآوردند . در اينجا نيز سكه هاي مهرداد مستقيماً از سكه هاي پادشاهاني كه به تازگي بيرون رانده شده بودند تقليد مي كنند .

فرهاد دوم : نخستين سكه هاي فرهاد دوم پسر جوان مهرداد ظاهراً در سكه خانه شوش در الومايي زده شد . چهار دراخميها بالاخص (با طرح آپولون كه بر قبة سبز نشسته بر پشت سكه) دقيقاً از سبك سكه هاي كمنسكيرس پادشاه محلي پيروي مي كنند . بخش عمده سكه هاي فرهاد ، دراخما ، سكه هاي سيمين و برنزي هستند كه در ايران زده مي شدند . تصوير روي سكه تنها ريش كوتاهي دارد و تيرانداز پشت آن داراي نوشته « شاه بزرگ ارشك ، پدر خدا است كه لقب اخير به رساندن مهرداد به مرتبة خدايي اشاره دارد » . يك نوآوري حضور نام سكه خانه ها بر پشت سكه هاست . سكه خانه اصلي اكباتان بي گمان در پيروي از رسم سلوكيان از اين نشانه ها چشم پوشيده يك دراخم كه شايد در اين شهر ضرب گرديد . دوست دار پدر را جانشين پدر خدا مي كند . مقران ۱۳ ق . م انتيوخوس هفتم به بين النهرين تاخت ، اما سرانجام شكست يافت و در سلوكيه سكه هايي كه ويژگي سبك يوناني را داشتند به افتخار پيروزي فرهاد ضرب گرديد . فرهاد دوم در جنگ با صحرانشينان كشته شد . هوسپا يوسين پادشاه خاراسن از گرفتاري اشكانيان در مرزهاي خاوري استفاده كرد و به بين النهرين تاخت ، اوليايي سكه خانة سلوكيه كه سرگردان بودند ، كه چه كسي را به رسميت بشناسد ، سكه هايي با تصوير مهرداد يكم ضرب كردند ، كه مدتها پيش در گذشته بود و بدين وسيله وقت كشي مي كردند .

سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی زیرخاکی اصلیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی زیرخاکی اصلی سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی زیرخاکی اصلیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی زیرخاکی اصلی سکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی زیرخاکی اصلیسکه شناسی و باستان شناسی,دانستنی هایی درباره سکه,تاریخچه سکه,سکه های عتیقه قدیمی زیرخاکی اصلی

مهرداد دوم : مهرداد دوم فردي ممتاز و لايق و مدبر بود . او كه لقب كبير دارد ، خود را بر روي سكه هايش به يوناني تئوپاتور (پدرخدا) مي نامد ، اين پادشاه با وجود برخورد با مشكلات فراوان و وضع آشفته اي كه شاهنشاهي پارت داشت . توانست از لحاظ مختلف از حمله سركوبي قبايل و مغلوب ساختن سكاها و انعقاد معاهده با امپراتور چين و سامان دادن به وضع ارمنستان و به اطاعت واداشتن فرمانروايان يوناني باختر ايران را تبديل به يك قدرت بزرگ جهاني مي كند .

سكه هاي مهرداد دوم : از مهرداد دوم سكه هاي متنوعي باقي مانده است كه از لحاظ تزئينات و نوع تاج با هم تفاوت دارند . در يكي موهاي سر او لوله شده و از روي پيشاي شروع و پشت سر ختم گرديده است . و به جاي تاج نوار ساده اي به سر بسته كه در پشت سرآويزان است . در نوع دوم موها به زير تاجي گرد كه با دو زبانه گوشها را پوشانيده ، قرار گرفته است ، و تاج از سه رديف مرواريد و گلي به طرح ستاره تزئين شده است . بر روي سكة مهرداد القاب مختلفي مانند اپي فانوس (نامي) اورگت (نيكوكار) و دكايو (دادگر) به كار رفته است . همچنين بر روي بعضي از درهم ها به جاي كلمة شاه ، شاهنشاه به كار رفته است . بر مسكوكات اشكاني علامت شهري كه سكه زده شده ، مشخص است ، از اين طريق مي توان فهميد چه شهرهايي ضرابخانه داشته اند . بر سكه هاي پراتي علاوه بر زمان و خط يوناني ، ندرتاً حروف آرامي هم مشاهده مي شود . نوشته هاي يوناني روي سكه ها در اوايل حكومت پارت خوب است ولي از اواسط آن و اواخر اين حكومت نوشته ها ضراب مي شود . علت آن است كه چون ضرابخانه هاي جديد زده شد كه استادان آنها غيريوناني بودند ، چون زبان يوناني را بلد نبودند ، از سكه هاي يوناني تقليد كردند ، با بهتر است گفته شود نوشته هاي آنها را تقليد مي كردند . محققين اين نوع سكه ها را مسكوكات شده اند بربري مي گويند . سكه هايي كه از مهرداد دوم باقي مانده او را داراي چشمهايي درشت ، بيني بزرگ روحي و كلاه مرواريد دوخته با نيم تاجي به صورت اشعة خورشيد بر سر دارد . لقب او بر روي سكه هايش « تئوپاتور » يعني پسر خدا و « نيكاتور » يعني فاتح آمده است .

سنتروك : سنتروك در سن ۸۰ سالگي به پادشاهي رسيد و گمان مي رود وي برادر اشك ششم مهرداد اول باشد . بر روي سكه ها تصوير وي با ريش پر و سبيل بلند و قيافه اي نجيب مشاهده مي شود . تاج وي كلاهي است مدور كه از سه رديف با مرواريد تزئين شده بود . و در وسط آن قطعه جواهر به شكل ستاره نصب است . بر پشت سكه نقره است : شاه بزرگ ، دوستدار پدر .

فرهاد سوم : از فرهاد سوم دو نوع سكه موجود است . نوع اول تصوير وي با تاجي ساده كه از نواري كه دور سر بسته شده و در پشت سر گره خورده است ، تشكيل يافته است . نوع دوم كه بسيار مجلل مي باشد . تاج مدوري است كه زبانه اي روي گوش و زبانة ديگر پشت سر را پوشانده است . دور و لبة تاج از مرواريد تزئين گرديده و شعله هاي آن از قسمت مرور ساطع است و در وسط تاج قطعه اي از گوهر گرانبها به شكل شعله نصب است . تصوير فرهاد و قيافة برازندة او با چشمان درشت و بيني كمي منحرف و سبيل و ريش پر نشان مي دهد . بر گردن فرهاد سوم دو رديف گردن بند قرار دارد و حاشية قبا از در و گوهر تزئين يافته است .

مهرداد سوم : فرهاد سوم با توطئه پيران خود ، مهرداد و اُرُدْ از سلطنت بر كنار و حتي بنا بر عقيده عده اي از مورخين فرزندان ناخلف او را مسموم كردند . در بين دو پدر كش جنگ درگرفت و مهرداد برادر بزرگتر بر تخت نشست . ولي به دليل تندخويي و سخت گيري ، مورد نفرت قرار گرفت ، و بزرگان ارد را به شاهي برداشتند . از مهرداد سوم سكه هايي به اين شرح باقي مانده است . « روي سكه تصوير نيم رخ مهرداد كه به جاي تاج ، نواري بر روي قسمتي از پيشاني قرار دارد و موي سر بسته و از پشت سر گره خورده و آويزان است . موهاي مجعد روي گردن را گرفته و ريش مدور او نسبتاً كوتاه است . پشت سكه : اشك كمان به دست بر تخت نشسته و اطراف او نوشته القاب قرار دارد » .

اُرُدْ اول : بعد از مهرداد سوم ، بزرگان اُرُد را به شاهي برداشتند ، دورة پادشاهي ارد يكي از مهمترين قسمتهاي تاريخ پارت است . زيرا در اين زمان است كه جنگ معروف حران به وقوع مي پيوندد و شكست سهمگيني به دولت روم وارد مي شود. هنگامي كه پاكر فرزند ارد در جنگ با روميها كشته شد ، ارد فرند ارشدش به نام فرهاد را جانشين خود كرد ، و خود از سلطنت استعفا داد ، ولي بدست پسرش فرهاد خفه گرديد و به قتل رسيد ، همانطور كه خود قبلاً پدرش را كشته بود .

سكه هاي ارد اول : روی سكه : « تصوير نيم رخ و نيم تنة ارد ، با چشماني درشت و زيبا و بيني بلند ، سبيل و ريش پر و موهاي مجعد كه گردن وي را پوشانيده است . تاج ارد به صورت نواري زرين و مخصط در پشت سر گره خورده تا پشت شانه آويزان شده است . گاهي در زمينة سكه ، هلال ماه يا ماه ستاره نقر است . پشت سكه : اشك كمان به دست بر تخت نشسته و دور نقش وي ، نوشته القاب ارد در هفت رديف قرار دارد ».

خصوصيات سکه های اشكاني :

با توجه به اينكه پرداختن به تمام جزئيات مسكوكات شاهان اشكاني در اين تحقيق نمي گنجد لذا به ذكر خلاصه ما بقي مي پردازيم . به طور كلي مسكوكات اشكاني از نقره و مس بود . سكه هاي نقره بر دو نوع بود . ۱ ـ دراخم كه آن اصلاً پول يوناني بود ۲ ـ چهار دراخمي كه حدود ۴ گرم و گاهي كمتر وزن داشته است. اين چهار دراخمي ها با دينار رومي برابري مي كرد . كلية سكه هاي اشكاني در قشنگي پست تر از سكه هاي ساساني است . روي سكه ها صورت شاهان اشكاني است كه بر تخت نشسته و كماني به دست گرفته و زن آن را كشيده اند . بعضي از سكه ها صورت ارباب انواع يوناني را داراست . در دورة اشكاني پاية پول ايران بر نقره بوده است . بر سكه هاي اشكاني شكل زن بندرت پيدا مي شود . نمونة آن سكه فرهاد پنجم است كه صورت ماد و اورا داراست . معمولاً بر سكه سرشاه نقش شده ، اما سكه اي هم بدست آمده كه شاه را سوار بر اسب نشان مي دهد . از سكه هاي پارتي چنين برمي آيد كه آنها چيزهاي زيادي را از يوناني ها و سلوكيان تقليد كرده اند .

سكه هاي ساساني :

دولتهاي هخامنشي ، اشكاني و ساساني كه روي هم رفته بيش از هزار سال بر ايران حكومت كردند همگي به ضرب سكه پرداختند . ولي سكه هاي ساساني داراي اهميت بيشتري است . زيرا منابع گرانبهايي از حيات اجتماعي و اقتصادي و سياسي آن دوران ارائه مي دهد . پيروزيهاي مهمي كه شاهپور اول در مقابله با روميها داشت ، در تاريخ آن زمان و اوضاع آن زمان داراي اهميت فراوان بود . به طوري كه شاهپور اول دستور داد نقش آنها را بر روي صخره ها كنده كاري نموده ، ولي اين رويدادها بر روي سكه ها نقش بسته نشده علت آن اين است كه سكه براي ساسانيان عمدتاً يك وسيله اقتصادي بود .

نوع سكه هاي ساساني :

ظاهراً مسكوكات عهد ساساني دو نوع بوده است . يك نوع آنها از طلا ضرب مي شد ، و ديگري از نقره . مسكوكات طلا كه دينار گفته مي شد ، بندرت به دست مي افتد . پادشاهان اولية ساساني نوعي سكة طلا داشته اند كه از حيث وزن ، با سكة امپراتوران روم به نام (اوري) Aurrei مساوي بوده است . علاوه بر اينها سكه هايي طلايي از آن زمان به دست آمده از حيث وزن با هم تفاوت دارند . درهم نقره را تقريباً هميشه به يك وزن ضرب مي كرده اند . سنگيني اين درهمها بين ۶۵/۳ تا ۹۴/۳ گرم است . سكه هاي كوچك نقره هم ضرب مي كرده اند از اينقدر ديوبول diobole (معادل نيم درهم) و اوبول يا دانگ معادل درهم و هميوبول معادل درهم . سكه هاي مسي هم در آن زمان ضرب مي شده كوچكترين پولي كه اسم آن از زمان ساسانيان به ما رسيده است . پيشيز است .

نوشته هاي روي سكه ها :

نوشته هاي روي سكه هاي ساساني به خط پهلوي ساساني (فارسي ميانه) است . و در بعضي نوشته هاي رمزي مورد استفاده قرار گرفته است . بر روي سكه هموراه نام و لقب پادشاه ضرب مي گرديد . اما بعد از پادشاهي بهرام چهارم نوشته هاي پشت سكه تغيير كرده و محل ضرب سكه و به دست دادن سال پادشاهي است . البته سكه هايي مع در موارد خاص ضرب مي شدند نوشته هاي ويژه اي داشتند . نوع نوشته ها تا روزگار بهرام گور (پنجم) يكسان است . « مزدا پرست ، خدايگان ، شاهنشاه ايران كه از نسل يزدان است » از پادشاهي هرمز يكم تا پادشاهي شاهپور سوم گهگاه عبارت «وانيران» نيز وارد آن عبارات مي شود . پشت سكه عموماً شكل آتشداني است كه در وسط دو نفر قرار گرفته است . پشت سكه هاي شاهان معلي فارسي در زمان سلوكي ها و اوايل پارتها نيز شكل آتشداني بوده است . در روي سكه هاي ساساني ، نام شهرهايي كه سكه در آنجا زده شده با علامت اقتصادي مشخص گرديده است . مثلاً « ست » علامت شهر استخر ـ رام : علامت شهر رامهرمز ـ دا : داراب گرد و غيره . سكه هاي ساساني در زمان خسرو اول به حد اعلاي بزرگي رسيده بود .

سكه خانه ها :

سکه,سکه شناسی,سکه عتیقه,سکه زیرخاکی,سکه اصلی و تقلبی,سکه ساسانی و هخامنشی,تصاویر و عکس سکه عتیقه,سکه ایرانی قدیمی,قیمت و جنس سکهسکه,سکه شناسی,سکه عتیقه,سکه زیرخاکی,سکه اصلی و تقلبی,سکه ساسانی و هخامنشی,تصاویر و عکس سکه عتیقه,سکه ایرانی قدیمی,قیمت و جنس سکه

از همان آغاز حكومت ساساني ، حكومت مركزي در كار سكه زني نظارت دقيقي مي كرده است . در آنجا حكومت ساساني سه سكه خانه بيشتر نبوده است . ولي در زمان شاپور دوم و با سفرهاي جنگي او سكه خانه هاي جنگ نيز بوجود آمدند . كه يكي از آنها در افغانستان كنوني بود . ساسانيان هنگامي كه به قدرت رسيدند همة سكه هاي نواحي نيمه مستقل را كه از دورة اشكاني مانده بود از گردش خارج كردند . اما با فتح موقتي سرزمين كوشان در زمان شاهپور دوم و جانشينان او ناگزير شدند كه با پول بيگانه خود را سازش دهند و آن را بپذيرند .

سكه هاي اردشير اول : « نوع اول : اردشير از روبرو تصوير شده ، اطراف كلاه او « مرواريد » دوزي است و هلال و ستاره اي بر آن ديده مي شود . نوع دوم : نيمرخ راست اردشير با كلاه معروف اشكاني تصوير شده است . در انتهاي كلاه دو رديف مرواريد دوزي ديده مي شود . كه فاصلة ميان آن دو رديف نيز مرواريد دوزي است ، موي سر در زير پوشش كلاه كه آن نيز مرواريد دوزي است پنهان شده است ؛ از كلاه نواري بنام « نوار اشهره وند » آويخته است ، گرد تصوير چنبري نقطه چين ضرب شده است » .

شاهپور اول : « تصوير نيم رخ شاپور با افسر شهرياري كنگره دار كه گوئي بر بالاي آن نصب شده است . از گوي و انتهاي افسر شهرياري رو به بالا ديده مي شود » پشت سكه : « آتشگاه كه پايه آن ستوني است بلند ، بر پايه ، آتشدان نهاده شده است . مجموعة آتشگاه از چند قطعه راست گوشه تشكيل شده است در دو سوي آتشگاه دو تصوير با افسر كنگره دارد ديده مي شود كه از كمرشان شمشيري آويخته است و نيزه اي بدست دارند » .

خصوصيات كلي سكه هاي ساساني :

مسكوكات ساسانيان از طلا ، نقره ، مس و برنج است . سكه هاي طلاي ساساني در زمان شاپور اول و دوم موافقتي با سكه هاي طلاي رومي داشتند . ولي بعدها وزن سكه هاي طلا مختلف شد . سكه هاي نقرة ساساني همان درخم است ، ولي از تحقيقات محققين چنين ب مي آيد كه در آن زمان درخم استعمال نمي شد . سكة نقره را زوز يا زوزون مي گفتند يا كرشه هم گفته مي شد . سكة نقره نزديك به يك متقال وزن داشت . به احتمال فراوان پول مسي را معا مي گفتند (معا يك لغت سامي است ) . بعضي از سكه هاي ساساني داراي خط آرامي است . ولي اكثريت با خط و زبان پهلوي ساساني نوشته مي شدند . لوكونين عقيده دارد كه ساسانيان سكه هاي خود را بر روي سه فلز طلا ، نقره و برنز ضرب مي كردند . يكي از ويژگيهاي سكه هاي ساساني تصويرهاي يكسان بر رويه و پشت سكه ها بود كه در آنها تصوير نيم تنة شاهنشاه در سمت راست نقش مي شد . گاه در سكه هاي ساساني نقش شاه و جانشين او يا تصوير سه گانة شاهنشاه بانوي بانوان و جانشين شاه نقش مي گيرد . بايد دانست كه سكه هاي پهلوي ساساني براي فهم تاريخ ساسانيان داراي اهميت زيادي است . بزرگترين مجموعة سكه هاي ساساني در موزة بريتانياست . چون تاج هر يك از شاهان ساساني شكل خاصي است . مي توان سكه هاي آنها را تشخيص داد . مثل : اردشير كه ابتدا مرواريد نشان بود ولي شكل آن تغيير كرده و به صورت گويي كه شايد علامت كرة زمين يا خورشيد باشد درآمد . تاج شاهپور اول كنگره دار بود و شباهت به تاجهاي سلاطين هخامنشي داشته است ، و نيز بر روي آن گويي نصب شده و مرصح به جواهر بوده است . تاج شاهپور دوم نيز كنگره دار بوده كه گويي منسوجي بر فراز آن است ، و از اطراف داراي نوارهاي مواج است . شكل اين تاج از شاپور اول تقليد شده و تفاوتي كه با آن دارد از حيث قوسهاي كوچكي است كه بر فراز لبة تحتاني تاج ديده مي شود . لازم به ذكر است زماني كه ايرانيان در زمان شاهپور دوم و جانشينانش بر سرزمين كوشان غلبه كردند ، لقب « گوشانشاهان » يا « شاه بزرگ » كوشانيان داشتند . اين موارد از سكه هايي كه در زمان شاهپور دوم بدست آمده است ، مشخص مي شود .

سخن آخر :

بحث سكه و سكه شناسي بحث بسيار گسترده اي است كه بدون شك شناسايي اين سكه ها ، با توجه به اينكه از منابع مهم و اصلي به شمار مي روند ، مي تواند به سير پيدايش تمدنها و چگونگي سقوط آنها ، نوع آداب و رسوم و بسياري مسائل ديگر را بر ما روشن سازد . با شناسايي سكه ها مي توان ، نقاط كور و تاريك بحثهايي تاريخي و جاهايي كه اسناد آنها موجود نيست را روشن كرد و به حقايق موردنظر دست رسي پيدا نمود . اگر باستان شناسان و متخصصان كشورمان با حفاري در جاهايي كه نياز به حفاري دارد بتوانند با پيدا كردن سكه هايي كه هنوز در زير خاك قرار دارند همت گمارند ، مي توانند كمك فراواني به تاريخ اين كشور و جهان نموده و عظمت ايران را در گذشته بيش از پيش نمايان كنند . جاي جاي اين كشور كهن سال آثار گذشتگان ما وجود دارد . كه روزگاري در جهان حرف اول را مي زدند و اكنون فقط آثار آن باقي است . ما نيز به داشتن چنين اجدادي افتخار مي كنيم و با سعي و تلاش و فرهنگ سازي سعي در حفظ آثار قديمي اين كشور و جلوگيري از به تاراج رفتن اين سرمايه ملي خواهيم كرد ، و اين مهم جز با همياري تمامي ايران دوستان ميسر نخواهد بود.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

شناخت عقیق اصل در گنج یابی

روش های شناسایی عقیق اصل از بدل,نحوه تشخیص عقیق اصل و تقلبی

یکی از مواردی که گنج یابان با آن در گنج یابی مواجه هستند سنگ های قیمتی و جواهرات است و در حین حفاری ممکن است سنگ های قیمتی نظیر عقیق را به دست بیاورند و یا کسانی سنگ قیمتی را به آنها بفروشند لذا در اینجا روش های شناسایی عقیق اصل از بدل,نحوه تشخیص عقیق اصل و تقلبی ارائه می شود.

روش های شناسایی عقیق اصل از بدل,نحوه تشخیص عقیق اصل و تقلبی,عقیق اصل,عقیق بدل,سنگ عقیق اصلی,سنگ عقیق بدل,عقیق اصلی و عقیق تقلبی,روشهای تشخیص عقیق اصلی و تقلبی,همه چیز درباره سنگ عقیق,کارشناسی سنگ عقیق,شفافیت و کیفیت تراش سنگهای عقیق,نحوه شناسایی عقیق اصلی و عقیق تقلبی

روش شناسایی عقیق اصل از بدل
-.بافت را مورد توجه قرار دهید. در مقایسه با عقیق طبیعی، نوع مصنوعی ساخته شده از سنگ از بافت نرم‌تری برخوردار است. اگر با یک تکه یشم بر روی سنگ خراش ایجاد کنیم، عقیق مصنوعی خراش برمی‌دارد، اما عقیق طبیعی خراش برنمی‌دارد. عقیق مصنوعی نسبت به عقیق طبیعی از معایب بیشتری بر روی سطح خود برخوردار است.

-.به کیفیت تراش عقیق دقت کنید. تراش عقیق با کیفیت بالا، استادانه‌تر است و سطح سنگ از درخشش بالایی برخوردار بوده و یکدست، بدون خط و خش و ترک می‌باشد.

-.به میزان شفافیت سنگ دقت کنید. میزان شفافیت عقیق طبیعی به خوبی عقیق مصنوعی نیست. عقیق طبیعی از اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار است و بعضاً می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی دید، در حالی که عقیق مصنوعی از شفافیت خوبی برخوردار بوده که به مانند شفافیت گوی شیشه‌ای می‌باشد.

-.وزن سنگ را مورد بررسی قرار دهید. عقیق طبیعی سنگین‌تر از عقیق مصنوعی است.

-.عقیق طبیعی در تابستان خنک و در زمستان گرم است، در حالی که دمای عقیق مصنوعی با تغییر دمای محیط تغییر می‌نماید و در روزهای گرم، گرم می‌شود و در روزهای سرد، سرد می‌شود

توجه : تمام اطلاعات و مطالبی که در این سایت قرار داده می شود برگرفته از سایتها و وبلاگهای اینترنتی میباشد و صرفا برای بالا بردن و افزایش دانش و علم باستانی مخصوص دانشجویان رشته باستان شناسی و کارشناسان باستان شناسی میباشد . همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن و تخریب آثار باستانی کشور عزیزمون می باشد و هر گونه استفاده نادرست از مطالب این سایت در جهت گنج یابی و دفینه یابی و یا حفاری های غیر مجاز بر عهده خود شخص میباشد .

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

فلزات باستانی و گنج یابی

یکی از مواردی که در گنج یابی و کشف دفینه در مورد آنها کسب اطلاعات لازم را داشت فلزات باستانی است.

در زمانهای قدیم اجناسی را که میخواستند محکم درست کنند که از بین نرود و عمری طولانی داشته باشد ، هفت آلیاژ را با هم ترکیب میکردند که درجه ذوب آن بسیار بالا بود که و از نظر سختی به تیتانیوم فعلی معروف میباشد و از فلزات طلا ، نقره ، مس ، روی ، سرب ، آهن ، مسوار تشکیل می شد که قلم زدن هفت جوش بسیار سخت و طاقت فرسا بود و هنر مندان بسیار ماهری میخواست تا بتوانند این آلیاژ را بسازند و قلم بزنند. در مورد هفت جوش باید بگویم که از تمام فلزات سنگین تر است و چون ساخت آن بسیار سخت بود آن را قالب هم می ریختند.

اطلاعات و مطالبی درباره انواع فلزات در دوران باستانی (طلا-نقره-مفرغ-مس و ...)

 

اطلاعات و مطالبی درباره انواع فلزات در دوران باستانی (طلا-نقره-مفرغ-مس و …),فلز مفرغ,فلز نقره,فلز طلا,فلز برنج,فلز مس,فلزات مورد استفاده در دوران باستانی,فلزات کشف شده از گوردخمه های باستانی,فلزات باستانی کدام ها هستند,اطلاعات و مطالب درباره فلزات پرکاربرد در دوران قدیم,درباره فلز نقره طلاشور,فلز هفت جوش چیست

مفرغ:

پس از مس مفرغ قدیمی ترین آلیاژ است. مفرغ ساده ساز دارد و نقش دار که بسته به حکومتها فلزات متفاوت میشود و قلم آنها فرق میکند مفرق بیشتر از کلیه فلزات مصرف می شد چون فلزی عادی بود و همه مردم می توانستند آن را خریداری کنند. چون هم ارزان بود و هم فراوان و به همین دلیل است که در اکثر قبرهای قدیمی فلز مفرغ فراوان یافت میشود.

۳- نقره

که خود بر دو قسمت تقسیم میشود:

۱- نقره ساده :

که از آن سکه و مجسمه های زیبا می ساختند که اکثرآ با عیار بالا از آن استفاده میکردند و اصطلاحآ به آن نقره پنبه ای می گفتند.

۲- نقره طلاشور :

که از آن بیشتر ظروف و مجسمه می ساختند و به نقره چند خط طلا میزدند (عیار میکردند) که عمر نقره زیاد شود.
شما می دانید که نقره وقتی به مدت طولانی بماند به صورت خاک نقره میشود و از بین میرود. نه اینکه ذات نقره از بین برود بلکه اکسید میشود و به صورت خاک نقره باقی می ماند ولی نقره هائی که طلا شور میشدند بسیار سالمتر از نقره خالص باقی می ماندند و به همین دلیل هست که کاهی اوقات در حفاری ها در خمر ها فقط خاک نقره یافت میشود.

۴- طلا

که به ذات خود نه تنها فلزی گرانبهاست که از استقامت بسیار بالائی برخوردار است و به هیچ عنوان از بین نمی رود.

همه می دانیم که وقتی فلزی به مدت طولانی در زیر خاک می ماند جرم خاک به روی آن می نشیند که در اصطلاح میگویند پاتین بسته است و کاملاً هم درست است ولی طلا به ذات خود پاک است و به همین دلیل هم هست که طلا وقتی به مدت طولانی در زیر خاک می ماند از خاک پاتین نمی بندد و اکثر کسانی که کار تقلبی میسازند در این قسمت کار مشکل دارند که نمیتوانند طلا را پاتین بندی کنند.

این را میگم که بدونید که پاتین طلا از خود طلا است که به صورت ذرات به روی کار مینشیند چون طلا همه چیز را از خود دور میکند بغیر از طلا.

۵- هفت جوش :
در زمانهای قدیم اجناسی را که میخواستند محکم درست کنند که از بین نرود و عمری طولانی داشته باشد ، هفت آلیاژ را با هم ترکیب میکردند که درجه ذوب آن بسیار بالا بود که و از نظر سختی به تیتانیوم فعلی معروف میباشد و از فلزات طلا ، نقره ، مس ، روی ، سرب ، آهن ، مسوار تشکیل می شد که قلم زدن هفت جوش بسیار سخت و طاقت فرسا بود و هنر مندان بسیار ماهری میخواست تا بتوانند این آلیاژ را بسازند و قلم بزنند. در مورد هفت جوش باید بگویم که از تمام فلزات سنگین تر است و چون ساخت آن بسیار سخت بود آن را قالب هم می ریختند.

۶- سه جوش :
بعد از اینکه سختیهای هفت جوش نمایان شد و برای همه هنرمندان کار با آن مشکل بود ، آلیاژ سه جوش درست شد که کار با آن بسیار راحت تر از هفت جوش بود. این آلیاژ از ترکیب طلا ، نقره و مس ساخته میشود که قلم خوردن آن خیلی راحت تر از هفت جوش بود ولی باز هم از فلزات دیگر محکمتر و سخت تر است و یکی از دلائلی که نقره را طلا شور میکردند همین سختی آلیاژ هفت جوش و سه جوش بود.

 

پس توضیحات کلی را دادیم فقط چند تا نکته ریز مانده که در زیر برایتان بازگو می نمایم:

فلز نقره طلا شور را اکثرآ هنرمندان برای خاندان دربار می ساختند.

(طلا کوب با طلا شور فرق میکنه و این دو تا با هم قاطی نشوند.)

بعضی از نقره ها را طلا کوب میکردند و بعضی از طلا ها را نقره کوب.

بعضی از مفرغ ها را طلا کوب میکردند.

بعضی از مفرغ ها را نقره کوب میکردند. که این نیز برای شکیل شدن کار بود و اکثرا هنرمندان این کار را برای درباریان انجام می دادند.

بغیر از این چهار عمل بالا ، عملی برای کوبیدن با فلزات دیگر انجام نمیشد.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

آموزش عجیب گنج یابی و کشف دفینه

کی از عجیب ترین روش های کشف آب های زیرزمینی، سنگ های قیمتی، نفت و هرگونه زیرخاکی، «دازینگ» نام دارد. از آنجا که در این روش از هیچگونه تجهیزات علمی استفاده نمی شود، برخی بر این باور هستند که افرادی که قادر به دازینگ کردن هستند، نیروی خارق العاده ای دارند.

دازینگ روشی فراتر از علم برای یافتن گنجینه ها و آب های معدنی است. البته هیچگونه شواهد علمی مبنی بر اینکه نتیجه دازینگ به صورت تصادفی درست است وجود ندارد. تنها وسیله مورد نیاز این کار، یک چوب به شکل حرف انگلیسی ایگرگ (Y) است که به آن «چوب دازینگ» می گویند که این چوب به «چوب جادو» نیز مشهور است....

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوب

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوب

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,پیدا کردن گنج و دفینه با چوب,روش عجیب برای پیدا کردن گنجینه های زیر زمین,پیدا کردن زیرخاکی و دفینه به روش عجیب,گنج یابی و دفینه یابی با استفاده از تکه چوب,آموزش پیدا کردن گنج دفینه و زیرخاکی به وسیله تکه چوب

مرد، چوب به دست، آرام آرام حرکت می کند، انگار که به دنبال چیزی می گردد، جمعیتی از دور او را تماشا می کنند، بیابان بی آب و علف را می پیماید، بدون اینکه کلمه ای حرف بزند.

ناگهان می ایستد، انتهای چوبی که در دست دارد تکان می خورد و به سمت پایین خم می شود. در این لحظه فریاد می زند «پیدا کردم». با شنیدن این جمله، همه سراسیمه به سمت او می دوند و شروع به کندن زمین می کنند، این جادوی آب است.

«دازینگ» روش عجیب یافتن گنجینه های زمین (عکس؟)

یکی از عجیب ترین روش های کشف آب های زیرزمینی، سنگ های قیمتی، نفت و هرگونه زیرخاکی، «دازینگ» نام دارد. از آنجا که در این روش از هیچگونه تجهیزات علمی استفاده نمی شود، برخی بر این باور هستند که افرادی که قادر به دازینگ کردن هستند، نیروی خارق العاده ای دارند.

دازینگ روشی فراتر از علم برای یافتن گنجینه ها و آب های معدنی است. البته هیچگونه شواهد علمی مبنی بر اینکه نتیجه دازینگ به صورت تصادفی درست است وجود ندارد. تنها وسیله مورد نیاز این کار، یک چوب به شکل حرف انگلیسی ایگرگ (Y) است که به آن «چوب دازینگ» می گویند که این چوب به «چوب جادو» نیز مشهور است.

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوبروشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوب

روش دازینگ در دوران رنسانس در آلمان ظاهر شد و از آن موقع به بعد طرفداران خاص خود را پیدا کرد، به افرادی که این کار را انجام می دهند «دازر» گفته می شود.

دازینگ در طول تاریخ

مورخین معتقدند دازینگ از قرن پانزدهم یعنی زمانی که تب جست و جوی فلزات گرانبها داغ شده بود در آلمان به وجود آمده است اما در سال ۱۶۶۲، این روش به عنوان یک عمل خرافه و یک عمل شیطانی معرفی شد چرا که تعدادی از قضات آلمانی معتقد بودند که این نیروی شیطانی است که چوب را هدایت می کند. با اینحال مدت زیادی نگذشته بود که اعلام شد از آنجا که هدایت چوب توسط شیطان به اثبات نرسیده، این روش ممنوع نیست و به این ترتیب بار دیگر دازینگ به عنوان روشی مرسوم برای یافتن زیرخاکی ها به کار گرفته شد.

در قرن هفدهم میلادی، دازینگ جای خود را بین پلیس ها و کارآگاهان نیز باز کرد و فرانسوی ها برای دستگیری جنایتکاران و قانون شکنان از این روش استفاده کردند اما سوءاستفاده از دازینگ و متهم کردن بیگناهان باعث شد در سال ۱۷۰۱، «قانون منع استفاده از دازینگ در موارد پلیسی و جنایی» به تصویب برسد. در قرون نوزدهم و بیستم، کشاورزان و گله داران جنوب «داکوتا» در آمریکا برای اینکه جای پر آب و علفی پیدا کنند، از روش دازینگ استفاده می کردند.

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوبروشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوب

اما استفاده از دازینگ تنها در کشاورزی و گله داری مرسوم نبود. شاید باور نکنید اما در طی جنگ ویتنام، بعضی از سربازان نیروی دریایی ارتش آمریکا برای پیدا کردن زاغه مهمات و تونل های اسلحه دشمن، از روش دازینگ استفاده می کردند. حتی در سال ۱۹۸۶ وقتی ۳۱ سرباز ناتو در یکی از کوهستان های نروژ گرفتار بهمن شدند، ارتش نروژ برای پیدا کردن آنها از چوب ساده ایگرگ شکل کمک گرفت.

اگرچه علمی بودن دازینگ به اثبات نرسیده است اما حتی امروزه هم بسیاری از کشاورزان در اروپا و آمریکا برای تعیین محل آب هیچ روشی را مناسب تر از دازینگ نمی دانند.

«دازینگ» روش عجیب یافتن گنجینه های زمین (عکس؟)

تجهیزات مورد نیاز دازینگ

چوب چنگالی

در روش سنتی، رایج ترین چوبی که در دازینگ استفاده می شود، چوبی به شکل چنگال یا ایگرگ است که آن را از شاخه درختان جدا می کنند. بعضی از «دازرها» ترجیح می دهند چوب مورد نظرشان را از شاخه درختان خاصی انتخاب کنند. مثلا در اروپا استفاده از شاخه درخت فندق، هلو و بید بسیار رایج است. دو شاخه چوب ایگرگ شکل در دست گرفته می شود و قسمت سوم یعنی دم آن به صورت مستقیم نگه داشته می شود. سپس دازر به آهستگی شروع به راه رفتن در نقاط مختلف می کند و بعد از مدتی راه رفتن ناگهان می ایستد و می گوید که در آنجا آب در زیر زمین جریان دارد.

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوبروشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوب

دازرها ادعا می کنند که در چنین نقاطی، شاخه به سمت پایین کشیده می شود یا آنکه شروع به پرش های کوتاه می کند. این روش به نام «جادوی بید» نیز شهرت دارد.

چوب فلزی

بسیاری از دازرهای امروزی، استفاده از چوب ایگرگی را کنار گذاشته اند و به جای آن، دو میله فلزی L شکل را در دست می گیرند. هر یک از میله ها در یک دست نگه داشته می شود و قسمت کوتاه شیء اِل شکل به سمت بالا نگه داشته می شود.

دازرها درباره روش پیدا کردن آب و اشیای زیرزمینی با استفاده از این روش ادعا می کنند که وقتی دازر به شیء مورد نظر در زیر خاک نزدیک می شود، میله ها به سمت یکدیگر خم شده و شکل ایکس را تشکیل می دهند.

علاوه بر میله های فلزی، دازرها از میله های پلاستیکی و شیشه ای نیز استفاده می کنند. میله های صاف نیز برای این کار مناسب است اما تا اوایل قرن نوزدهم در انگلیس استفاده نمی شد.

پاندول

برای دازینگ کردن گاهی از پاندول کریستالی، آهنی یا فلز دیگری که از یک زنجیر آویزان است نیز استفاده می شود.

برای این کار، در ابتدا دازر تعیین می کند که حرکت پاندول در چه سمتی علامت «بله» و در چه سمتی علامت «نه» است. او سپس سوالات مورد نظرش را از شخصی که پاندول را در دست دارد می پرسد. فردی که پاندول را در دست دارد می بایست تا جایی که می تواند آن را بی حرکت در مرکز نگه دارد، زمانی که پاندول به حرکت درمی آید پاسخ سوال داده می شود.

«دازینگ» روش عجیب یافتن گنجینه های زمین (عکس؟)

دازینگ در دنیای مدرن

امروزه در دنیای مدرن، پلیس برخی از کشورها از تجهیزاتی شبیه چوب دازینگ اما به شکل پیشرفته تر نیز استفاده می کند که البته کارآمدی آنها از جهت علمی تاکنون اثبات نشده است. علاوه بر آن، چندین وسیله شناسایی بمب نیز در آزمایشگاه های مختلف توسط نیروهای پلیس مورد استفاده قرار گرفته است که البته هیچ کدام از آنها در آزمایشات علمی نتیجه مثبتی نداشته اند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۳ وسیله بمب یابی به نام ای دی ای ۵۶۱ به بازار آمد که از این وسیله در عراق برای بمب یابی استفاده شد اما نتیجه آن رضایتبخش نبود.

به این ترتیب در آوریل سال ۲۰۱۳، «جیم مک کارمیک» مدیر بخش تجهیزات فنی ارتش آمریکا – ساخت این وسیله را یک کلاهبرداری خواند. این در حالی بود که دولت انگلیس پیش از این واردات وسیله های «بمب شناس» را به کشور ممنوع اعلام کرده بود.

ارزیابی علمی دازینگ

سال ۱۹۴۸، در یک مطالعه علمی، توانایی ۵۸ دازر در شناسایی منبع آب زیرزمینی مورد آزمایش قرار گرفت. نتیجه آزمایش این بود: «دازرها به طور شانسی آب پیدا کردند.»

روشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوبروشی عجیب برای پیدا کردن زیرخاکی و گنج و دفینه ها در زیر زمین,گنج یابی و دفینه یابی و پیدا کردن زیرخاکی با استفاده از تکه چوب

سال ۱۹۷۹ بار دیگر دازینگ کردن برای یافتن آب، مورد مطالعه دقیق تری قرار گرفت و باز هم نتیجه آن بود که منبع آب صورت شانسی پیدا شده است.

سال ۲۰۰۶ مطالعه روی قبرهایی که با روش دازینگ پیدا شده بود نشان داد که در این پرونده ها نیز، دازرها به طور تصادفی محل دفن اجساد را پیدا کرده اند و هیچگونه پایه و اساس علمی در این مورد وجود ندارد.

مطالعه دازینگ در آلمان

سال ۱۹۹۰ در کاسل آلمان – کشوری که دازینگ از آنجا برخاسته بود – انجمن تحقیقات علمی ماوراءالطبیعه تصمیم گرفت مورد دازینگ را بررسی کند. «جیمز راندی» یکی از اعضای انجمن، برای دازری که در این آزمایش موفق شود، ده هزار دلار آمریکا جایزه تعیین کرد.

در این آزمایش سه روزه ۳۰ دازر انتخاب شدند. آنها از میان چندین لوله پلاستیکی که از زیر زمین عبور داده بودند می بایست تشخیص می دادند که در کدام لوله، آب جریان دارد. لوله ها ۵۰ سانتیمتر در زیر زمین قرار داشتند و مسیر هر یک از لوله ها توسط یک طناب رنگی مشخص شده بود. همه دازرها معتقد بودند که این آزمایش بسیار صادقانه صورت گرفته و جواب آن کاملا درست خواهد بود که البته صادقانه بودن آزمایش واقعا تایید شد: «هیچ یک از دازرها برنده نشدند».

آزمایش دیتر بتس

«هانس دیتر بتس» و چند دانشمند آلمانی دیگر، در فاصله سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ روی توانایی های خارق العاده ۵۰۰ دازر، آزمایشاتی انجام دادند که به «آزمایش مونیخ» معروف شد.

از میان این دازرها، ۴۳ نفر که احتمال می رفت نیروی خارق العاده ای داشته باشند، برای مرحله نهایی انتخاب شدند.

«دازینگ» روش عجیب یافتن گنجینه های زمین (عکس؟)

در این آزمایش، آب در داخل یک لوله که در زیرزمین یک انباری دو طبقه قرار داشت جریان پیدا کرد، پیش از هر آزمایش، لوله به یک سمت کشیده می شد و در طبقه بالا، دازر می بایست مسیر لوله را تشخیص می داد.

در طول دو سال، ۸۴۳ آزمایش آزمایش مختلف صورت گرفت. در میان ۴۳ دازری که مورد آزمایش قرار گرفتند، ۳۷ نفر از آنها ناتوانی خود را در این کار نشان دادند و فقط شش نفر موفق شدند که مسیر را درست اعلام کنند.

نتیجه آزمایش اینطور اعلام شد: «اگر شانس را کنار بگذاریم، فقط تعداد اندکی کاملا در این کار موفق شدند که البته به نظر می رسد تجربه باعث موفقیت آنها شده است و نه نیروی خارق العاده شان.»

پنج سال پس از مطالعات مونیخ، پروفسور روانشناس «جیم تی انرایت» مدعی شد که نتیجه آزمایش چندان واضح نیست. او معتقد بود که آزمایش بتس توسط خود دازرها، ادعای آنها را درباره داشتن نیروی خارق العاده رد می کند.

توضیحات احتمالی و توجیه دازینگ

در توجیهات علمی اولیه در زمینه دازینگ، بسیاری بر این باور بودند که اجسامی که دازرها آنها را پیدا می کنند، از زیر خاک از خود پرتوهایی متصاعد می کنند که دازرها می توانند آنها را جذب کنند.

«ویلیام پریس» یک پزشک انگلیسی در این باره توجیه عجیب و غریبی دارد. او می گوید: «وقتی دازر به ماده معدنی نزدیک می شود، تعداد گلبول های خون بدن او افزایش می یابد و همین مسئله باعث می شود انتهای چوب خم شود و مکان شیء مورد نظر را پیدا کند.»

او البته می گوید: «گاهی اوقات بوی نامطبوعی که در اثر مدفون شدن اجسام در زیر زمین به وجود می آید، باعث می شود دازر به راحتی شیء مورد نظر را پیدا کند. اگرچه توضیحات پریس متقاعدکننده به نظر می رسد اما از نظر علمی تایید شده نیست.

سال ۱۹۸۶ مقاله ای در این باره در مجله «نیچر» منتشر شد. در این مقاله نوشته شده بود که دازینگ تا به امروز یک پدیده غیرطبیعی گزارش شده است اما با کمک علوم ارتدوکس، می توان آن را توضیح داد. افرادی که از دازینگ حمایت می کنند بر این باورند که در دازینگ، هیچگونه قدرت ماورایی وجود ندارد اما پدیده ای به نام «احساسات عمیق» روی آن موثر است.

گفته آنها خلاصه اش این می شود: «ضمیر ناخودآگاه افراد بدون اینکه آنها مطلع باشند روی بدن آنها تاثیر می گذارد و همین باعث می شود تا چوب دازینگ فرد را به سمت منبع مورد نظر هدایت کند.»

نظریه اینشتین

آلبرت اینشتین معتقد بود که دازینگ پدیده ای واقعی است. او در این باره می گوید: «من به خوبی می دانم که بسیاری از دانشمندان به دازینگ همانطور نگاه می کنند که در قدیم به علم نجوم می نگریستند. آنها امروزه، دازینگ را یک نوع خرافه باستانی تصور می کنند اما بنا بر آنچه که من می دانم، چنین نظریه ای چندان عادلانه نیست. چوب دازینگ یک وسیله کاملا ساده است که به سیستم عصبی انسان در برابر عناصر خاصی واکنش نشان می دهد. اینکه چگونه چنین چیزی ممکن است با توجه به علوم امروزی توضیحی برای آن وجود ندارد.»

دازینگ در دوران باستان

نقاشی هایی که بر دیواره غارهایی در اسپانیا کشیده شده، نشان می دهد که در ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع)، مردم باستان از روش دازینگ استفاده می کردند.

«دازینگ» روش عجیب یافتن گنجینه های زمین (عکس؟)

حتی نقاشی هایی در غارهای عراق کشف شده که دازینگ را نشان می دهد و قدمت آن به هشت هزار سال پیش برمی گردد، همچنین در مقبره فرعون توت آنخ آمون نیز شیءای شبیه به وسیله دازینگ کشف شده است. دو عدد چوب دازینگ مشهور در جهان وجود دارد که یکی از آنها در چین است و گفته می شود که دو هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) مورد استفاده قرار می گرفته است. چوب دوم متعلق به انگلیس است که در سال ۱۵۳۰، معدنچیان انگلیسی از آن برای یافتن کانی های مورد نظر کمک می گرفتند. در زمان ملکه الیزابت اول، معدنچیان آلمانی به انگلیس فرستاده شدند تا دازینگ را به معدنچی های انگلیسی آموزش دهند.

مورد مشهور دیگری که در مورد دازینگ در تاریخ به ثبت رسیده است مربوط می شود به سال ۱۶۳۰، در این سال در فرانسه جنایتی خونین رخ داد که در جریان آن یک تاجر و همسرش به قتل رسیدند. پلیس فرانسه در این پرونده، از یک دازر برای حل معمای این جنایت کمک گرفت و نکته عجیب این است که دازر پلیس را به سمت قاتل هدایت کرد.

حسی شبیه به حس پرندگان

به عقیده برخی از محققانی که درباره دازینگ تحقیق کرده اند، دازینگ کردن یک نوع حس است که در پرندگان، ماهی ها و حیوانات نیز وجود دارد تا بتوانند غذا و آب پیدا کنند. آنها می گویند ماهی های سالمون با کمک همین حس، به زادگاه خود برمی گردند یا پرستوها به دنبال آب و غذا کوچ می کنند. باورکردنی نیست اما پروانه های سلطنتی حتی بعد از سه نسل دور بودن از زادگاه اجدادی شان قادر هستند با کمک همین حس به زادگاه اجدادی خود بازگردند.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

گنج یابی و کشف دفینه با مار

حل دفینه گرمتر از جاهای دیگر باشد اون چیزی هم که از ان جا خار ج می شود یون ها یا همان گرمای ذخیره شده هست به همین دلیل اگر برف اندکی هم در محل ببارد و بعد افتاب به محل بزند شما خواهید دید که در طول زمین یه قسمت هایی به شکل دایره برفش زودتر از بقیه جاها آب شده هست....

روشی برای یافتن گنج و دفینه های زیر زمین با سرمه مار

روشی برای یافتن گنج و دفینه های زیر زمین با سرمه مار

 

روشی برای یافتن گنج و دفینه های زیر زمین با سرمه مار,سرمه مار,یافتن گنج با مار,یافتن گنج به وسیله سرمه مار,پیدا کردن گنج و دفینه با سرمه مار,چگونه میتوان با سرمه مار گنج زیر زمین را پیدا کرد,سرمه چشم مار

برای اینکه بدانید محل دفینه کجاست یک مار بگیرید و او را بکشید چشم و سر و دم مار را سوزانیده
و به صورت سرمه در بیاورید و به چشم خود بکشید به هر جا که گمان دارید در آنجا دفینه است بروید
خواهید دید که از آنجا دود بلند می شود.اون چبزی که از محل دفینه خار ج می شود دود نیست. فلزاتی که زیر زمین هستند مانند طلا به دلیل خاصیت مولکولی که دارند در طول روز گرمایی خورشید را نگه می دارند و این باعث می شود که محل دفینه گرمتر از جاهای دیگر باشد اون چیزی هم که از ان جا خار ج می شود یون ها یا همان گرمای ذخیره شده هست به همین دلیل اگر برف اندکی هم در محل ببارد و بعد افتاب به محل بزند شما خواهید دید که در طول زمین یه قسمت هایی به شکل دایره برفش زودتر از بقیه جاها آب شده هست.

البته ما تضمین نمیکنیم که این روش ۱۰۰ درصد تضمینی هست . این نوشته ها از سایتهای اینترنتی جمع آوری شده است .

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

ابطال طلسم گنج و دفینه

1- هر کس هر روز یکبار این شش آیه شریف را قبل و یا بعد از نماز صبح بخواند و بر این اساس مداومت نماید چنانچه دنیا را بلا گرفته باشد و جمله کاهنات بر علیه او اقدام نمایند بقدرت این آیات هیچ صدمه‏ای به او نخواهد رسید و جمله آنها دفع و رفع گردد.

۲- دارنده این آیات همیشه در پناه خدا و موکلین این آیات خواهد بود و مهرش در قلوب آدمیان و موجودات خواهد افتاد و عاقبت بخیر باشد و رستگار از دنیا بیرون رود ....

 

باطل کردن و شکستن انواع طلسمات گنج و دفینه با خواندن دعای 60 قاف

 

باطل کردن و شکستن انواع طلسمات گنج و دفینه با خواندن دعای ۶۰ قاف,دعای ۶۰ قاف,آیات ۶۰ قاف,دعای اصلی ۶۰ شصت قاف,باطل کردن طلسم دفینه با خواندن دعای ۶۰ قاف,شکستن طلسم با استفاده از دعای ۶۰ قاف,ابطال کردن طلسم گنج و دفینه با خواندن دعای ۶۰ قاف,باطل کردن انواع طلسمات با خواندن دعای ۶۰ قاف,طلسم مار,طلسم ماهی,طلسم آب,طلسم آتش,طلسم پرندگان,طلسم گاو,طلسم سگ,طلسم شیر,طلسم اسب,طلسم اژدها,طلسم جن و پری,طلسم شیطان,طلسم موکل و سایر طلسمات,دعای ۶۰ قاف چیست,دعای ۶۰ قاف چه کاربردی دارد,خواص دعای ۶۰ قاف,آیات قرآن ۶۰ قاف,باطل کردن سحر جادو و طلسم با دعای ۶۰ قاف,دعای باطل کردن و شکستن انواع طلسم سحر و جادو با آیات ۶۰ قاف

۶۰ قاف

در قرآن مجید ۶ آیه باشد که در هر یک از آن آیات شریف حرف (ق) ۱۰ بار تکرار شده است به همین علت هر یک از این آیات را به تنهایی ۱۰ قاف گویند و چون ۴ آیه در کنار هم قرار گیرد آنرا ۴۰ قاف نامند و هر گاه ۶ آیه در کنار هم باشد آنرا ۶۰ قاف خواهند گفت پس اگر در جایی اشاره به ۱۰ قاف شد منظور یک آیه از این آیات کریمه میباشد و ۴۰ قاف دلیل بر ۴ آیه مبارکه و ۶۰ قاف هم منظور از ۶ آیة شریفه خواهد بود .

  ۱- هر کس هر روز یکبار این شش آیه شریف را قبل و یا بعد از نماز صبح بخواند و بر این اساس مداومت نماید چنانچه دنیا را بلا گرفته باشد و جمله کاهنات بر علیه او اقدام نمایند بقدرت این آیات هیچ صدمه‏ای به او نخواهد رسید و جمله آنها دفع و رفع گردد.

۲- دارنده این آیات همیشه در پناه خدا و موکلین این آیات خواهد بود و مهرش در قلوب آدمیان و موجودات خواهد افتاد و عاقبت بخیر باشد و رستگار از دنیا بیرون رود .

۳-اگر کسی این آیات شریف را به مشک و زعفران نوشته همراه خود نگهدارد و یا هر روز صبح شش آیه را یکبار بخواند زبان دشمنانش بسته گردد و هیچ آزاری به او نتوانند برسانند.

۴-اگر دختری را بخت بسته باشد و به شوهر نرود با مشک و زعفران نوشته در گوشة چادر خود بیاویزد و یا در زیز گیسوان خود مخفی سازد و نیز آن نوشته را در آب انداخته و از آبش بنوشد و قدری به سر و صورتش بمالد به اذن خدا در مدت ۶۰ روز به خانه بخت برود.

۵- اگر بیماری همراه خود نگهدارذ و یا بشوید و از آبش بنوشد به اذن خدا شفاء بگیرد.

۶-اگر زنی همسر بد خلق و بد زبانی داشته باشد و یا اگر مردی زنی سلیطه داشته باشد این آیات به مشک و زعفران نوشته سپس در آب بشوید و از آن آب قدری به او بخوراند و روزها آن آیات را همراه خود نگهدارد و شبها در زیر بالین خود بگذارد به اذن خدا چنان بهم محبت نمایند که انگشت نمای دیگران گردند.

۷- اگر در مکانی شیاطین و ارواح پلید تجمع کرده باشند و یا خانه‏ای را تصرف نموده باشند و ساکنین آنرا آزار رسانده و یا بترسانند این آیات را نوشته در آن مکان بیاویزند و نیز شسته آبش را در آن مکان و یا خانه بپاشند به اذن خدا آن محل و خانه را ترک کرده و تا ابد برنگردند.

۸-اگر بر روی دفینه طلسم مار موکل باشد هنگام کاویدن در محل ۶۰ قاف را ۲۴۰ مرتبه بخوانند آن طلسم ظاهر نگردد و اگر هم ظهور نماید هیچ آسیبی نتواند برساند.

۹-اگر بر روی دفینه طلسم رعد باشد هنگام کار ۶۰ قاف را ۲۷۰ الی۳۰۰ مرتبه بخوان باطل شود.

۱۰-اگر بر روی دفینه طلسم ماهی باشد هنگام کار دفین ۶۰ قاف را ۱۸۰ مرتبه بخوان باطل شود.

۱۱-اگر بر روی دفینه طلسم آب باشد هنگام کاویدن آن ۶۰ قاف را ۷۰ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۲-اگر بر روی دفینه طلسم افعی باشد هنگام عمل ۶۰ قاف را ۳۴۱ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۳-اگر بر روی دفینه طلسم پرندگان باشد هنگام کار ۶۰ قاف را ۲۰۰ مرتبه خوانده باطل شود.

۱۴-اگر بر روی دفینه طلسم آتش باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۷۰ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۵-اگر بر روی دفینه طلسم گاو باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۳۱۰ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۶-اگر بر روی دفینه طلسم سگ باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۵۲ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۷-اگر بر روی دفینه طلسم شیر باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۲۴۰ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۸-اگر بر روی دفینه طلسم اسب باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۸۳ مرتبه بخوانند باطل شود.

۱۹-اگر بر روی دفینه طلسم گاو باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۳۱۰ مرتبه بخوانند باطل شود.

۲۰-اگر بر روی دفینه طلسم اژدها باشد هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۸ مرتبه بخوانند باطل شود.

۲۱-اگر بر روی دفینه طلسم جن و پری و شیاطین موکل باشند هنگام کاویدن ۶۰ قاف را ۱۰۰ مرتبه بخوانند محل را ترک کرده و خواهند رفت.

۲۲-اگر بر روی دفینه هر گونه طلسمی باشد هنگام کار ۶۰ قاف را ۱۰ مرتبه بخوانند باطل شود.

خواندن و داشتن و بیان کردن خواص آیات شصت قاف برای مومنین موجب برکت و ثبت ثواب بسیار در اعمال او خواهد بود و جهت رفع تمام بستگیها و دفع جمله دشمنان و بدیها بسیار بسیار موثر و مجرب است و آیات کریمه این است.

 

(( سورة مبارکة بقره آیة شریفة ۲۴۶ ))

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الْمَلَاءِ مِنْ بَنیَ اِسْرآئیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی اِذْ قالوُا لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعْثُ لَنا مَلِکاً نّقُاتِلْ فی سَبیلِ اللهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ اِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ اَلَّا تُقاتِلوُا قالوُا وَ ما لَنا اَلَّا نُقاتِلَ فی سَبیلِ اِللهِ وَ قَدْ اُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ اَبْنآئنا فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلّوَْا الَّا قَلیلاً مِنْهُمْ وَاللهُ عَلیمُ بِالظّالمِینَ.

 

(( سورة مبارکة آل عمران آیة شریفة ۱۸۱ ))

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لَقَدْ سَمِعَ الله‏‏ُ قَوْلَ الّذَینَ قالوُآ اِنَّ اللهَ فَقیرَُ وَ نَحْنُ اَغْنِیآءُ سَنَکْتُبُ ما قالوُا وَ قَتْلَهُمُ الاَنبِیآءَ بِغَیْرِ حَقِّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الَحریقِ.

 

(( سورة مبارکة نسآء آیة شریفة ۷۷ ))

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الّذَینَ قیلَ لَهُمْ کُفّوُآ اَیْدِیَکُمْ وَ اَقیمُوا الصَّلواهَ وَ آتُوا الزَّکواهَ فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ اِذا فَریقُ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النّاسَ کَخَشْیَهِ اللهِ اَوْ اَشَدَّ خَشْیَهً وَ قالوُا رَبَّنا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنا الْقِتالَ لَوْ لآ اَخّرَْتَنآ اِلی اجَلٍَ قَریبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنیا قَلیلُ وَاْلآخِرَهُ خَیْرُ لِمَنِ‎اتّقَی وَ لا تُظلَمُونَ فَتیلاً.

 

(( سورة مبارکة المآئده آیة شریفة ۲۷ ))

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ اتْلُ عَلَیْهمْ نَبَاَابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقّ اِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتَقَبَّلُ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ یَتَقَبَّلَ مَنَ الْآخَرِ قالَ لَاَقْتُلَنَّکَ قالَ اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ.

 

(( سورة مبارکة الرّعد آیة شریفة ۱۶ ))

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قُلْ مَنْ رَّبُّ السَّماواتِ وَاْلَارْضِ قُلِ اللهُ قُلْ اَفَاَتَّخَذْتُمْ مِّن دوُنِهِ اَوُلِیآءَ لا یَمْلِکوُنَ لِاَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرّاً قُلْ هَلْ یَسْتَوِی اْلَاعْمی وَالْبَصیرُ اَمْ هَلْ تَسْتَوِی الضُّلُماتُ وَالنّوُرُ اَمْ جَعَلوُا للهِ شُرَکآءَ خَلَقوُا کَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَیْهِمْ قُلِ اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیَُ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ.

 

((سورة مبارکة المزمّل آیة شریفة ۲۰ ))

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ اَنَّکَ تَقُومْ اَدْنی مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طآئفَه مِّنَ الّذَینَ مَعَکَ وَاللهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ عَلِمَ اَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ اَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَّرْضی وَ آخَروُنَ یَضْرِبُونَ فیِا الاَرْضِ یَبْتَغوُنَ مِنْ فَضْلِ اللهِ وَ آخَروُنَ یُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ فَاقْرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ اَقیموُا الصَّلواهَ وَ آتوُا الزَّکوهَ وَ اَقْرِضوُا اللهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لاَنْفُسِکُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوُه عِنْدَاللهِ هُوَ خَیْراً وَ اَعْظَمَ اَجْراً وَ اسْتَغْفِروُا اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُورَُرَحیمُ .

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

گنج یابی و کشف دفینه با دعا و آیات قرآنی

البته روشهای کشف مکان گنج و دفینه زیاد بوده و اغلب با جیوه , گندم , خردل , استخدام موکل , شاخه بعضی گیاهان یا درختان و نوشتن بعضی آیات و طلسمات روی آن , تخم مرغ , برگ کاغد و حتی در خواب و بصورت الهامی و ….می شود پیدا کرد لیکن روش ها و دستورالعمل عای عملی بصورت کامل در کتاب طلسم نامه ذکر گردیده است....

کشف دقیق مکان گنج و دفینه با خواندن دعا و آیات قرآن و عظایم اقتباس از کتاب مفتاح طلاسم یا طلسم نامه گنج ها

یکی از شیوه های مهم در گنج یابی و کاوش دفینه و حتی حفاری که در کتب قدیمه به آنها اشاره شده است کشف دقیق مکان گنج و دفینه با خواندن دعا و آیات قرآن و عظایم است که معمولا اینها اقتباس از کتاب مفتاح طلاسم یا طلسم نامه گنج ها می باشد و مورد توجه گنج یابان و حفاران حرفه ای هم است

 

کشف دقیق مکان گنج و دفینه با خواندن دعا و آیات قرآن و عظایم اقتباس از کتاب مفتاح طلاسم یا طلسم نامه گنج ها,دعای کشف گنج و دفینه,خواندن آیات قرآن برای پیدا کردن محل گنج و دفینه,دانلود کتاب مفتاح طلاسم کنوز طلسم نامه, دعا و ایات کشف گنج-دفینه -زیر خاکی ذکر گنج یابی دعا برای یافتن محل گنج و طلا,خواندن و استفاده از آیات و دعانویسی برای یافتن و پیدا کردن محل و مکان دقیق گنج دفینه و زیرخاکی,دعای پیدا کردن و یافتن محل گنج و دفینه های بزرگ,دعانویسی و آیات قرآن کریم و استفاده از آنها برای پیدا کردن محل دقیق گنج و زیرخاکی,استفاده از دعا سوره و آیه های قرآن برای کشف و یافتن مکان و محل گنج و دفینه,ذکر و خواندن دعای قرآن برای کشف کردن و یافتن مکان و جای گنج و دفینه,استفاده از ایات و دعا برای شکستن طلسم گنج و دفینه,استغفاری برای دست یافتن به گنج علم یا مال,دعا برای به دست آوردن گنج پول طلا یاقوت عتیقه های قیمتی و زیرخاک

کشف دقیق مکان گنج با آیات و عظایم ها:
(اقتباس از کتاب مفتاح طلاسم یا همان طلسم نامه گنج ها )
روش اول ):
سوره جن را ۳بار بخوانید و سوره شمس را ۳بار و سوره فتح را ۳بار و آیت الکرسی را ۳ بار و آخر سوره حشر را ۳ بار و بعد از قرایت آیه باید بگویید توكلو يا خدام هذا الأيه و دلوني وخذوني علي مكان الخبيه او كان دفينه او كنز والله انزل كتاب الحق رب العرش العظيم والله كن فيكون وبارك الله فيكم وعليكم
سپس به ذهن خودتان نگاهی کتید  (رجوع کنید وبهتر است چشمانتان را بببنیدید و  خود را سعی کنید به خواب ببرید )هر کسی که این کار را انجام می دهد برایشان احساس مثل علائم خواب الودگی ظاهر می شود و قدرت تکمیل ندارد و برایت خادمی نازل می شودو به گوش تو می گوید چه می خوای برایت می گوید یا بگو گنجی از گنجهای خدا را در علم روحانی اگر عمل را انجام دهید خادم سوره همراه شما خواهد بود و در خواب بصورت شخصی از نور یا امیری که بالای سرش تاجی دارد ظاهر می شود و نباید بترسید و به شما ضرر نمی رساند سوره جن را ۷ بار بخوانید زمانی که می خواهید عمل را تکرار کنید و مجرب است.
 
روش دوم ):
سوره حمد را ۳ بار بخوانید و استغفار را ۱۲۵ بار يا هادي يا مهدي يا لطيف يا خبير اهدني و ارني في منامي ما يكون من أمر كذا و كذا بحق اسمك اللطيف الخبير السريع القريب المجيب و ۲۵ بار این را و من آياته أن تقوم السماء إلى تخرجون به تعداد ۷ بار در هنگام خواب پاکیزه بوده خواهید دید. شک نکنید.
البته روشهای کشف مکان گنج و دفینه زیاد بوده و اغلب با جیوه , گندم , خردل , استخدام موکل , شاخه بعضی گیاهان یا درختان و نوشتن بعضی آیات و طلسمات روی آن , تخم مرغ , برگ کاغد و حتی در خواب و بصورت الهامی و ….می شود پیدا کرد لیکن روش ها و دستورالعمل عای عملی بصورت کامل در کتاب طلسم نامه ذکر گردیده است.
لازم به توضیح است که در این عالم هر چیزی و هر شیی دارای خواصی و آثاری است و هر ذکری و هر آیه ای دارای یک قدرت و تاثیری خاصی است و اگر از روی صدق نیت و اعتقاد کامل قرایت شود تاثیر خود را بطور کامل خواهد گذاشت پس شما باید بااعتقاد کامل و نیت صدق آیاتی که اشاره شد قرائت و خوانده شود و  تمسخر نکنید حد الامکان در اتاق یا مکانی خاص که تنها و لباس و جسمی  پاکیزه (اکثرا سفید رنگ ) و دایم الوضو باشید این عمل انجام شود و بخور رایحه خوش که بخور اکسیر اعظم را که بخور جامع الخواصی بوده را پیشنهاد می کنیم سوزانده و بخور داده شود تا عمل کامل شود و قبل و بعد از انجام عمل و حتی بعد از رویت مکان آن را به هیچ احد الناسی نباید بازگو کنید تا عمل کاملا تکمیل شود و برایتان فتح بابی انجام گیرد.

توجه : این سایت هیچ مسئولیتی درباره صحت و درستی این مطالب بر عهده نمیگیرد

منبع : اینترنت

The exact location of the discovery of treasure and treasure with prayers and verses from the Qur’an and Zaym adaptation of the book or spell a key Tlasm treasures, discover treasure and treasure prayers, read the Quran to find the treasure and treasure, a spell Knvz Tlasm key book, prayers and verses discovered the treasure-seeking earthly treasure-treasure -Zyr pray to find the treasure and gold, read and use the Quran and Danvysy to find and locate the exact location of underground treasure treasure and pray to find and locate the treasure and great treasure, Danvysy and Quranic verses and use them to find the exact location of the treasure and underground, using the chapter and verse of the Koran pray to explore and find the location and the location of treasure and treasure, and read the Quran prayer for discovering and Find the treasure and treasure location, use of verses and prayed to break the spell treasure and treasure, the treasure of knowledge or wealth to achieve forgiveness, pray to gain treasure money gold ruby ​​and unearth precious antiques

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

گنج یابی و طلسم و علوم غریبه

فرض کنید پس از حفاری، در عمق مشخصی به تعداد زیادی مار برخورد کردید. بهترین راه اینه که یه تیکه چوب بلند بردارید و سعی کنید که یکی از اون مارها رو بلند کنید. اگر مار از چوب رد شد و نتونستید لمسش کنید مشخصه که به طلسم مار برخورد کردید.

و یا فرض کنید هنگام حفاری به آب برخوردید و کار مشکل شد. کافیه مثلا دستتونو توی آب فرو کنید. اگر بعد از بیرون آوردن دستتون خشک بود، یعنی به طلسم آب برخوردید. به همین سادگی...و اما آموزش

انواع طلسم در علوم غریبه (آب و باد و مار و ...) و روشهای باطل کردن طلسمات 

 

انواع طلسم در علوم غریبه (آب و باد و مار و …) و روشهای باطل کردن طلسمات,طلسم,انواع طلسمات,روش باطل کردن طلسم,چگونه میتوان ظلسم را باطل کرد,شکستن طلسم,طلسم کردن,آموزش طلسم کردن افراد,باطل کردن و شکستن طلسم به وسیله دعا و آیات قرآن,دعای باطل کردن طلسم,دعای ۶۰ قاف برای شکستن و باطل کردن طلسم,طلسم مار,طلسم آب,طلسم باد,طلسم آتش

عزیزان چندتا از دوستان سوالاتی در مورد طلسم آب،باد، مار و غیره پرسیدند. قصد دارم توضیحاتی در موردش بدم. امیدوارم مکفی باشه  …

اول باید بدونیم ماهیت طلسم چیه.

طلسم یه جور ایجاد توهمه که شکل واقعیت به خودش میگیره و به نوعی موجب فریب انسان میشه. اگر قادر باشیم بر طلسم چیره بشیم، موفق میشیم و اگر نه، متاسفانه ضربه میخوریم.

اما برای غلبه بر طلسم اول از همه باید بتونیم تشخیص بدیم که با طلسم روبرو شدیم. و برای این منظور باید شخص به علوم غریبه آشنا باشه.

 

کلا طلسمات به دو دسته تقسیم میشن :

   ۱٫ طلسمات قبل از اسلام

    که شامل طلسم آب، طلسم باد، طلسم آتش، طلسم رعد و برق، طلسم اژدها، و طلسم شیطان میشه.

 

  ۲٫ طلسمات بعد از اسلام

    که شامل طلسم مار، طلسم عقرب، طلسم رتیل، طلسم مورچه، طلسم جن، طلسم سگ، طلسم سنگ، طلسم نابود کردن، طلسم غیب شدن وغیره میشه.

 

اکثر طلسمات با دعای ۶۰ قاف براحتی باطل میشن. فقط باید تعداد دفعات خوانده شدن دعا رو رعایت کنید که در مورد اونم قبلا توضیح دادم. در واقع از نظر من دعای ۶۰ قاف شاه کلید قفل گشایی اکثر طلسمهاست. حتی جایی هم که نمیدونید با چه طلسمی روبرو شدید میتونید از این دعا کمک بگیرید.

 دعای شصت قاف ۶۰ قاف

۲-دارنده این آیات همیشه در پناه خدا و موكلین این آیات خواهد بود و مهرش در قلوب آدمیان و موجودات خواهد افتاد و عاقبت بخیر باشد و رستگار از دنیا بیرون رود .

 

 

۳-اگر كسی این آیات شریف را به مشك و زعفران نوشته همراه خود نگهدارد و یا هر روز صبح شش آیه را یكبار بخواند زبان دشمنانش بسته گردد و هیچ آزاری به او نتوانند برسانند.

 

۴- اگر دختری را بخت بسته باشد و به شوهر نرود با مشك و زعفران نوشته در گوشة چادر خود بیاویزد و یا در زیز گیسوان خود مخفی سازد و نیز آن نوشته را در آب انداخته و از آبش بنوشد و قدری به سر و صورتش بمالد به اذن خدا در مدت ۶۰ روز به خانه بخت برود.

 

۵- اگر بیماری همراه خود نگهدارد و یا بشوید و از آبش بنوشد به اذن خدا شفاء بگیرد.

 

۶- اگر زنی همسر بد خلق و بد زبانی داشته باشد و یا اگر مردی زنی سلیطه داشته باشد این آیات به مشك و زعفران نوشته سپس در آب بشوید و از آن آب قدری به او بخوراند و روزها آن آیات را همراه خود نگهدارد و شبها در زیر بالین خود بگذارد به اذن خدا چنان بهم محبت نمایند كه انگشت نمای دیگران گردند.

 

۷- اگر در مكانی شیاطین و ارواح پلید تجمع كرده باشند و یا خانه‏ای را تصرف نموده باشند و ساكنین آنرا آزار رسانده و یا بترسانند این آیات را نوشته در آن مكان بیاویزند و نیز شسته آبش را در آن مكان و یا خانه بپاشند به اذن خدا آن محل و خانه را ترك كرده و تا ابد برنگردند.

 

خواندن و داشتن و بیان كردن خواص آیات شصت قاف برای مومنین موجب بركت و ثبت ثواب بسیار در اعمال او خواهد بود و جهت رفع تمام بستگیها و دفع جمله دشمنان و بدیها بسیار بسیار موثر و مجرب است و آیات كریمه این است.

 

((سورة مباركة بقره آیة شریفة ۲۴۶ ))

 

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الْمَلَاءِ مِنْ بَنیَ اِسْرآئیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی اِذْ قالوُا لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعْثُ لَنا مَلِكاً نّقُاتِلْ فی سَبیلِ اللهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ اِنْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِتالُ اَلَّا تُقاتِلوُا قالوُا وَ ما لَنا اَلَّا نُقاتِلَ فی سَبیلِ اِللهِ وَ قَدْ اُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ اَبْنآئنا فَلَمّا كُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلّوَْا الَّا قَلیلاً مِنْهُمْ وَاللهُ عَلیمُ بِالظّالمِینَ.

 

(( سورة مباركة آل عمران آیة شریفة ۱۸۱ ))

 

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لَقَدْ سَمِعَ الله‏‏ُ قَوْلَ الّذَینَ قالوُآ اِنَّ اللهَ فَقیرَُ وَ نَحْنُ اَغْنِیآءُ سَنَكْتُبُ ما قالوُا وَ قَتْلَهُمُ الاَنبِیآءَ بِغَیْرِ حَقِّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الَحریقِ.

 

((سورة مباركة نسآء آیة شریفة ۷۷ ))

 

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلَمْ تَرَ اِلیَ الّذَینَ قیلَ لَهُمْ كُفّوُآ اَیْدِیَكُمْ وَ اَقیمُوا الصَّلواهَ وَ آتُوا الزَّكواهَ فَلَمّا كُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ اِذا فَریقُ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النّاسَ كَخَشْیَهِ اللهِ اَوْ اَشَدَّ خَشْیَهً وَ قالوُا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَیْنا الْقِتالَ لَوْ لآ اَخّرَْتَنآ اِلی اجَلٍَ قَریبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنیا قَلیلُ وَاْلآخِرَهُ خَیْرُ لِمَنِ‎اتّقَی وَ لا تُظلَمُونَ فَتیلاً.

 

((سورة مباركة المآئده آیة شریفة ۲۷ ))

 

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ اتْلُ عَلَیْهمْ نَبَاَابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقّ اِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتَقَبَّلُ مِنْ اَحَدِهِما وَ لَمْ یَتَقَبَّلَ مَنَ الْآخَرِ قالَ لَاَقْتُلَنَّكَ قالَ اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ.

 

((سورة مباركة الرّعد آیة شریفة ۱۶ ))

 

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قُلْ مَنْ رَّبُّ السَّماواتِ وَاْلَارْضِ قُلِ اللهُ قُلْ اَفَاَتَّخَذْتُمْ مِّن دوُنِهِ اَوُلِیآءَ لا یَمْلِكوُنَ لِاَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرّاً قُلْ هَلْ یَسْتَوِی اْلَاعْمی وَالْبَصیرُ اَمْ هَلْ تَسْتَوِی الضُّلُماتُ وَالنّوُرُ اَمْ جَعَلوُا للهِ شُرَكآءَ خَلَقوُا كَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَیْهِمْ قُلِ اللهُ خالِقُ كُلِّ شَیَُ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ.

 

((سورة مباركة المزمّل آیة شریفة ۲۰ ))

 

بِسمِ اللهُِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اِنَّ رَبَّكَ یَعْلَمُ اَنَّكَ تَقُومْ اَدْنی مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طآئفَه مِّنَ الّذَینَ مَعَكَ وَاللهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ عَلِمَ اَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَیْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ اَنْ سَیَكُونُ مِنْكُمْ مَّرْضی وَ آخَروُنَ یَضْرِبُونَ فیِا الاَرْضِ یَبْتَغوُنَ مِنْ فَضْلِ اللهِ وَ آخَروُنَ یُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ فَاقْرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ اَقیموُا الصَّلواهَ وَ آتوُا الزَّكوهَ وَ اَقْرِضوُا اللهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لاَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوُه عِنْدَاللهِ هُوَ خَیْراً وَ اَعْظَمَ اَجْراً وَ اسْتَغْفِروُا اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُورَُرَحیمُ .

 

اما چطور بفهمیم که به طلسم خوردیم ؟

فرض کنید پس از حفاری، در عمق مشخصی به تعداد زیادی مار برخورد کردید. بهترین راه اینه که یه تیکه چوب بلند بردارید و سعی کنید که یکی از اون مارها رو بلند کنید. اگر مار از چوب رد شد و نتونستید لمسش کنید مشخصه که به طلسم مار برخورد کردید.

و یا فرض کنید هنگام حفاری به آب برخوردید و کار مشکل شد. کافیه مثلا دستتونو توی آب فرو کنید. اگر بعد از بیرون آوردن دستتون خشک بود، یعنی به طلسم آب برخوردید. به همین سادگی.

حالا تنها کاری که باید کنید اینه که به خدا توکل کنید و با این نیت که همه چیز تحت اراده خداونده شروع به خواندن دعای ۶۰ قاف کنید تا طلسم باطل بشه و علائمش از بین بره. بعدشم برید سروقت دفینه و به مراد دلتون برسد به لطف پروردگار.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

ابطال طلسم در گنج یابی و دفینه و زیرخاکی

راه ها و روشهای مقابله با طلسم و باطل کردن و شکستن طلسم سحر و جادو

 

مجمع البحرین در ذیل کلمه طلسم می نویسد: «سه نظریه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: ۱٫ از دو لفظ طلٌ به معنای اثر و اسم ترکیب یافته است. ۲٫ لفظی است یونای به معنای گره غیر قابل گشودن. ۳٫ مقلوب کلمه مسلط است». [۱]

نویسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» می نویسد: «عبد العلی بیرجندی در شرح تذکره گوید: طلسم عبارت از خارقی است که مبدأ آن قوای فعٌاله (اثر گذار) آسمانی آمیخته با قوابل زمینی منفعله (اثر پذیر) است، تا بدان امور شگفت و غریب پدید آورند؛ زیرا برای حدوث کائنات عنصری که اسباب آنها قوای آسمانی است، شرایط مخصوصی است و به این شرایط استعداد قابل، کمال می پذیرد و از این رو کسی که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع میان آنها قادر باشد، می تواند به ظهور آثار عجیب و شگفتی پی برد». [۲]...

راه ها و روشهای مقابله با طلسم و باطل کردن و شکستن طلسم سحر و جادو,همه چیز درباره طلسم و سحر و جادو,آیا طلسم وجود دارد,آیا طلسم و سحر و جادوگری خرافه است,روشهای ابطال طلسم و سحر,آموزش شکستن انواع طلسم و سحر و جادوگری,ایمان به خدا و توکل بر خدا برای شکستن طلسم و سحر,روشهای باطل کردن و شکستن طلسم

راه مقابله با طلسم چیست؟
پاسخ اجمالی
هر چند طلسم خرافه نیست و دارای اثر است؛ ولی هر کسی قدرت طلسم ندارد. بسیاری از کسانی که ادعای دانستن طلسم دارند، صادق نیستند؛ بلکه آن را ابزاری برای فریب دیگران و کسب درآمد برای خود قرار داده¬اند.
بهترین راه برای ابطال سحر پناه بردن و توکل بر خدا و تلاوت برخی از سوره های قرآن؛ مانند فلق و ناس می¬باشد.
پاسخ تفصیلی
انسان موجود پیچیده‌ و ناشناخته ای است، می‌تواند کارهای خارق ‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد. این قبیل کارها از ابعاد مادی و غیر مادی وجود انسان سرچشمه می‌گیرد. از جهت مادی انسان می‌تواند با کمک ابزار مادی و با انجام برخی تمرینات، سرعت خود را در انجام برخی کارها افزایش دهد و یا نسبت به برخی پدیده‌ها عادت کند که برای دیگران تعجب آور باشد. از جهت معنوی نیز انسان با به کارگیری نیروی‌های روانی و روحی کارهای فوق العاده انجام می دهد. یکی از این امور خارق العاده طلسم است.

مجمع البحرین در ذیل کلمه طلسم می نویسد: «سه نظریه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: ۱٫ از دو لفظ طلٌ به معنای اثر و اسم ترکیب یافته است. ۲٫ لفظی است یونای به معنای گره غیر قابل گشودن. ۳٫ مقلوب کلمه مسلط است». [۱]

نویسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» می نویسد: «عبد العلی بیرجندی در شرح تذکره گوید: طلسم عبارت از خارقی است که مبدأ آن قوای فعٌاله (اثر گذار) آسمانی آمیخته با قوابل زمینی منفعله (اثر پذیر) است، تا بدان امور شگفت و غریب پدید آورند؛ زیرا برای حدوث کائنات عنصری که اسباب آنها قوای آسمانی است، شرایط مخصوصی است و به این شرایط استعداد قابل، کمال می پذیرد و از این رو کسی که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع میان آنها قادر باشد، می تواند به ظهور آثار عجیب و شگفتی پی برد». [۲]

پس اولاً؛ در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی، نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند.

ثانیا؛ طلسم کار ساده و راحتی نیست و از دست هر کسی برنمی آید. باید توجه داشت که از هر کسی که ادعای دانستن این امور را دارد، نباید به راحتی پذیرفت؛ چون بسیاری از سودجویان از این راه برای خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فریب می دهند.

ثالثاً؛ طلسم خرافه نیست و دارای اثر و واقعیت است. ابن سینا بر این باور است که سبب سحر نفوس قوی هستند که بدون استفاده از ابزار مادی به وقوع می پیوندد؛ ولی طلسم از ارتباط قوای آسمانی و قوای زمینی ناشی می شود. وی می گوید: «پدیده های غیر عادی در جهان طبیعت از سه منشأ سرچشمه می گیرند:

الف. هیئت نفسانی، ب. خواص اجسام عنصری؛ مثل جذب آهن توسط مغناطیس، ج. قوای آسمانی که در اثر ارتباط با قوای زمینی آثار عجیب را در پی دارد. سحر از نوع اول است، ولی طلسم از نوع سوم است». [۳]

مرحوم شهید اول بعد از بیان تعریفی نزدیک به تعریف یاد شده از بیرجندی، می نویسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از این راه نیز حرام است». [۴]

طلسم علی‌رغم وجود و تأثیرات غیر قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذیر است.

از آن جا که یگانه قدرت مؤثر در عالم خدای قادر متعال است. لذا بهتر است برای حل مشکلات به جای روی آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بریم، «و من یتوکل علی الله و کفی بالله وکیلا». مسبب حقیقی و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثیر و سببیتی نیز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است.

بنابراین؛ بهترین شیوه برای ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقیانوس بی‌کران رحمت او، قرآن کریم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستیم شفا و رحمت الهی برای اهل ایمان است». [۵] برای جلوگیری از تأثیرات سحر و طلسم قرائت قرآن کریم به خصوص سوره‌های کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسیار مؤثر است. دعاهایی نیز در برخی از کتب دعا؛ مانند مفاتیح الجنان ذکر شده است.

نمایه: حکم سحر و راه ابطال آن.

[۱] . طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق سید احمد حسینی ج۵، ص۱۰۷، المکتبة المرتضویة.

[۲] . طهانوی، کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج۲، ص۱۱۳۸، مکتبة اللبنان، ۱۹۹۶م.

[۳] . صدر حاج سید جوادی و دیگران، دائرة المعارف تشیع، ج ۹، ص۱۱۷، نشر شهید سعید محبی، تهران، ۱۳۸۱ش.

[۴] . قمی، شیخ عباس، سفینة البحار، ج ۴، ص۹۱، چاپ دوم، دارالاسوة، ۱۴۱۶ ق. به نقل از الدروس شهید اول.

[۵] . اسراء، ۸۲

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

آموزش طلسم و سحر در گنج یابی و دفینه

اطلاعات و نکاتی درباره طلسم و انواع طلسم در گنج یابی و دفینه یابی

چند سال گذشته بنده برای انجام کاری معرفی شدم به افرادی که بسیار آدمهای
خوب و محترمی بودند،مسئولیت بنده در اینکار این بود که علائم شناسی کنم و
یه دستگاهی هم برای اون دوستان بزنم و برگردم البته دروغ نگم هزینه کارمو
گرفته بودم،یه شخصی تو اینا بود که معلوم بود که کارش طلسم شکنی و دعا
نویسی و اینجور چیزاست،بعداز پایان کار به اون اشخاص گفتم نقش این آقا
چیه،گفتند که طلسم شکنی و طلسم اینکارو شکونده،با تعجب گفتم من که دستگاه
زدم و چیزی تو این مکان نیست این آقا طلسم چی رو شکونده یکدفعه انگار که
این افراد یه معمائی براشون حل بشه بهم نگاه کردند و برای اینکه....

اطلاعات و نکاتی درباره طلسم و انواع طلسم در گنج یابی و دفینه یابی,طلسم و باطل کردن طلسم در گنج یابی و دفینه یابی,آیا طلسم واقعیت دارد,همه چیز درباره طلسمات سحر و جادو,طلسمات قبل از اسلام و بعد از اسلام,روشهای شکستن طلسم و باطل کردن طلسم گنج و دفینه

خدمت سروران عزیزم
شاید نزدیک دو صفحه کاغذ روبا مداد سیاه کردم و مطلب درمورد طلسم نوشتم و
باخودم گفتم بهتره مختصرو مفید باشه
در زمانهای قدیم بانک ملی ملت صادرات و قرض الحسنه شهدا محمد رسول الله ص
….و اینجور چیزا نبوده بنابراین مردم دارایی و اموالشون رو خودشون
نگهداری میکردند و یا اینکه مثلا تو اون قلعه یا روستایی که باهم زندگی
میکردند یه شخصی که باصطلاح ما ریش سفید،بزرگ،داناوحکیم،خان،و یا رئیس
اون قبیله یا اشخاص که معتمد اون مردم بوده،مردم اموالشون رو به این شخص
بعنوان امانت و برای نگهداری میسپردند که اگه قصد مسافرت به مکانی یا
جائی را داشتند کسی به آنها دستبرد نزند،البته این روهم بگم خدمتتون اون
زمانها مثل الان همه مردم پولدار و دارا نبودند تنها تعدادی از مردم
میتونستند برای خود سکه طلا و نقره در برابر انجام کار یا فروش کالایی
پول دریافت میکردند،اینجور مالها هیچگونه طلسمی نداره و خواهش میکنم
ازتون که گول افراد سودجو رو نخورید و پول بی زبون رو دست آدم زبون دار
نامرد ندید،کل حرف من اینه که چطور یکی مثل یه اقازاده ای میتونه بره مال
دربیاره و اون مال هیچ طلسمی نداره و براحتی بارشم درمیاره میخوره یه آبم
روش،ولی اون جائیکه من و شما میریم برای حفاری طلسم داره و باید حتما
بریم پولمونو بدیم به یه مشت آدم کلاهبردار از خدا بیخبر که فقط مردم رو
سر کار میذارن،تورو خدا قسمتون میدم اگر کسی تاحالا تونسته بوسیله یه
طلسم شکن طلسم یه دفینه رو بشکونه و بارشو دربیاره یه پیام بمن بده من
مرد نیستم اگه کف پاشو ماچ نکنم،اینا همشون کلاهبردارن همشون هیچ
استثنائی هم وجود نداره،کلاهبرداری این افراد از طریق مختلفه شاید دراون
لحظه از شما پول نگیره ولی وقتی شما شروع بکار کردی و چندروز گذشت از
طریق راههائی که وارد هستند سر شما کلاه میذارن،مثال:
چند سال گذشته بنده برای انجام کاری معرفی شدم به افرادی که بسیار آدمهای
خوب و محترمی بودند،مسئولیت بنده در اینکار این بود که علائم شناسی کنم و
یه دستگاهی هم برای اون دوستان بزنم و برگردم البته دروغ نگم هزینه کارمو
گرفته بودم،یه شخصی تو اینا بود که معلوم بود که کارش طلسم شکنی و دعا
نویسی و اینجور چیزاست،بعداز پایان کار به اون اشخاص گفتم نقش این آقا
چیه،گفتند که طلسم شکنی و طلسم اینکارو شکونده،با تعجب گفتم من که دستگاه
زدم و چیزی تو این مکان نیست این آقا طلسم چی رو شکونده یکدفعه انگار که
این افراد یه معمائی براشون حل بشه بهم نگاه کردند و برای اینکه اون
دوستشون خراب نشه حرفو عوض کردن،منم ازشون جدا شدم و دیگه داستانهای
بعدش،میخوام اینو بگم این طلسم شکنه بیست و دو ملیون تومن از این افراد
پول گرفته بود برای شکوندن طلسم،اینارو میگم و برای خودم دشمن درست میکنم
که شما دوستان عزیزم یک قدم به هدفتون نزدیکتر بشید
حالا مثلا جایی که دفینه هستش و بار بزرگی داره،یه همچین باری امکان داره
که طلسم داشته باشه چرا،مثلا شما یه گاوصندوق داری،این گاوصندوق در داره
کلید داره و رمز هم داره،هرکدوم از این حرفها معنی یه چیزی رو داره مثلا
رمز مساوی با طلسم،طلسم برای سخت شدن کار بخاطر اینکه در اون زمان کسی
براحتی نتونه این باری پنهان شده رو پیدا کنه و به دستش بیاره،بخاطر
زمانی که از روی این اموال پنهان شده گذشته معمولا با گذر زمان اون طلسم
باطل شده در گاهی مواقع هم دیده شده که طلسم هنوز در اون مکان هست و هنوز
از اون بار نگهبانی میده،برای اینکه بفهمید جایی دارای طلسمه تنها وقتی
که به اون کار دست زدید و شروع بکار کردید طلسم خودشد نشون میده،اونم
وقتی شما چیزی غیر قابل باور و دور از عقل ببینید،مثلا در اون مکان باران
بیاد و رعدوبرق بزنه ولی چندمتر اونطرفتر آسمان صاف و زمین خشک باشه،یا
یه حیوانی ببینید که باعث ترس شما بشه،شما با یه تکه سنگ یا کلوخ وقتی به
سمت اون حیوان پرت کنید میتوانید متوجه شوید که واقعی هست یا نه،نکته مهم
به هیچ وجه نزدیک به اون چیزی که میبینید نشوید،بهتون بگم که بنده تا
حالا هیچ کسی رو ندیدم که بتونه طلسم گنجی رو باطل کنه،باید اعتراف کنم
خودم خیلی پول دادم به اینجور آدمها و هیچ عملی هم ازشون ندیدم،همینطور
که عرض کرده بودم بنده تمامی مطالبی که بعرض میرسونم و انشااله در شش جلد
کتاب هم به دست شما عزیزان خواهم رسوند رو خودم تجربه کردم و درهمین
ایران خودمون انجام شده تمامی علائم ونشانه ها عکسهایی که شما عزیزان
داخل کتابها مشاهده خواهید کرد هم همینطور از کشور عزیزمونه
بنده رو معاف کنید بیشتر از این واضح نمیتونم بگم،فقط میگم طلسم فقط برای
من و شما نیست برای همه هست،قوی و ضعیف و پولدارو گدا دارا و ندار هم سرش
نمیشه جایی که طلسم داره اون طلسم به همه خودشو نشون میده
به هرحال عزیزانم گول افراد فرصت طلب و سودجو رو نخورید،و توصیه بنده
برای چندمین بار میگم با دید باز برای انجام اینکار اقدام کنید
عذرخواهی میکنم با این حرفام قصد توهین

 

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

گنج نامه ، نقشه های دفینه و نسخه های گنج

سرزمين ما طلايه‌دار فرهنگ غني بوده است كه بخش بسيار كوچكي از آن را مي‌توان در گالري‌ها و موزه‌هاي مشهور اروپا و امريكا ديد، ميراثي كه متعلق به گذشتگان و آيندگانمان بوده كه به نوعي به يغما رفته‌اند.
در سال‌هاي گذشته گروهي فرصت‌طلب با رفتن به روستاها اشياي قديمي و باارزش را با قيمت بسيار پايين مي‌خريدند و سپس با بالاترين قيمت به دلالان اروپايي مي‌‌فروختند و در تاريخ نيز آمده است كه بيشترين بخش گنج‌هاي ايراني در زمان حمله اسكندر مقدوني به تاراج رفته ‌است اين در حالي بود كه دلالي اشياي قديمي با سوءاستفاده از ناآگاهي روستائيان و ديگر ناآگاهان افزايش يافت و در چند دهه گذشته خساراتي به ميراث كشورمان وارد كرده است....

افسانه نقشه های گنج و دفینه , جویندگان گنج چگونه با کاغذهای کاهی نسخه راهی سرزمین های قدیم می شوند

 

افسانه نقشه های گنج و دفینه , جویندگان گنج چگونه با کاغذهای کاهی نسخه راهی سرزمین های قدیم می شوند,نقشه گنج,نسخه گنج,نقشه گنج و دفینه,نسخه گنج و دفینه,نقشه های گنجهای زیرزمینی,تصاویر و عکسهای نقشه گنج و نسخه زیرخاکی و دفینه

نقشه ها و نسخه های گنج

جويندگی گنج يك افسانه و داستان نيست چرا كه خيلي‌ها در اين دنياي وسوسه‌آميز به دل كوه‌ها و مناطق مرموز پاي مي‌گذارند به اميد اين‌كه ثروتي رؤيايي به‌دست آورند.
هميشه در داستان‌ها و فيلم‌ها ديده‌ايم كه جويندگان گنج نقشه‌هايي در دست دارند كه علايم خاصي روي آن ديده مي‌شود و يك كارشناس مي‌تواند با خواندن اين علايم نقش راه بلد را بازي كند.
همين وسوسه‌ها كافي است كه گروهي شياد دست به كار شده و با استفاده از طمع انسان‌ها گنج‌نامه‌هايي دروغين را وارد بازار سياه كنند.
شايد باور نكنيد كه از ابتداي هزاره دوم در قسطنطنيه و بغداد گنج‌نامه‌هاي قلابي از سوي گروه‌هاي زيرزميني رواج پيدا كرد كه امروزه نمونه‌هاي تقلبي اين نقشه‌ها در موزه ها نگهداري مي‌شود. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد برخي از اسناد تاريخي مهم كه در گذشته‌هاي دور نگاشته شده است تنها وجود گنج‌هاي تقلبي را آشكار مي‌كنند و تاكنون معلوم نيست كه گنج‌نامه واقعي باشد.

تاراج اشياي باستاني
هر نسل از انسان كه متولد مي‌شود با سعي و تلاش براي پيشرفت و ترقي مي‌كوشد تا يادگارهايي گرانبها و باارزش براي آيندگان به جا بگذارد.
سرزمين ما طلايه‌دار فرهنگ غني بوده است كه بخش بسيار كوچكي از آن را مي‌توان در گالري‌ها و موزه‌هاي مشهور اروپا و امريكا ديد، ميراثي كه متعلق به گذشتگان و آيندگانمان بوده كه به نوعي به يغما رفته‌اند.
در سال‌هاي گذشته گروهي فرصت‌طلب با رفتن به روستاها اشياي قديمي و باارزش را با قيمت بسيار پايين مي‌خريدند و سپس با بالاترين قيمت به دلالان اروپايي مي‌‌فروختند و در تاريخ نيز آمده است كه بيشترين بخش گنج‌هاي ايراني در زمان حمله اسكندر مقدوني به تاراج رفته ‌است اين در حالي بود كه دلالي اشياي قديمي با سوءاستفاده از ناآگاهي روستائيان و ديگر ناآگاهان افزايش يافت و در چند دهه گذشته خساراتي به ميراث كشورمان وارد كرده است.
نبايد از اين موضوع بگذريم كه دست يافتن به طلا و جواهرات قديمي و ميراث گذشتگان براي خيلي‌ها وسوسه‌انگيز است، اشيايي كه شايد از عمر آن‌ها بيش از هزار سال يا خيلي بيشتر مي‌گذرد. البته بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه خاك كشورمان غني از گنجينه‌هاي گذشتگانمان است و به قول يك كارشناس اروپايي اگر خاك ايران ۷ بار غربال شود باز هم باارزش است و پر از گنجينه.
شايد گذرتان به خيابان منوچهري تهران افتاده باشد، درست آنجايي كه مغازه‌هايي با ويترين اشياي قديمي و باارزش در كنار يكديگر مشتريان خاص خود را دارند وقتي سؤالي از آنان مي‌كنيد كه بر فرض اين كاسه سفالي از كجا آمده است ادعا مي‌كنند آن را از مشتري خريده‌اند يا اطلاعي ندارند و بعضي از آنان نيز ديگر جوابتان را نمي‌دهند تا از مغازه‌شان بيرون برويد!
براي بسياري سؤالاتي به‌وجود مي‌آيد كه آيا گنج واقعيت دارد و اين اشياي قديمي اتفاقي پيدا شده‌اند يا گروهي گنج‌نامه و نقشه‌هايي داشتند كه توانسته‌اند به آنان دسترسي پيدا كنند و به فروش ميليوني و گاهي ميلياردي آن دست بزنند؟!
پاسخ دادن به اين سؤالات سخت و دشوار بود چرا ‌كه يافتن كساني كه به دنبال گنج هستند يا اطلاعاتي هر چند غيرواقعي از گنج‌نامه دارند كار ناممكني است. تنها يك مرد كه چندين سال در اين زمينه فعاليت داشت را پيدا كرديم قول داديم هيچگاه مشخصاتش را فاش نكنيم تا رازهاي پنهان گنج و نقشه‌هاي گنج را
فاش كند.
از توهم تا واقعيت
آقاي «م» با ادعاي اين‌كه گنج‌نامه وجود دارد و خود آن‌ها نيز جزو ميراث باارزش هستند مي‌گويد: «معمولاً گنج‌نامه‌ها در نسخه‌هاي وزيري و شاهي موجود هستند كه نسخه‌هاي وزيري نسبت به نسخه‌هاي ديگر از اعتبار بيشتري برخوردار هستند و روي پوست، الواح سنگي و طلا منقوش شده‌اند و بين ۲۰۰ ميليون تا چندين ميليارد تومان فروخته مي‌شوند و توضيحات يا راهنماي يافتن گنج نيز در متن نوشته‌ها قرار دارد البته نسخه‌هاي دروغين آن‌ها نيز در اختيار برخي افراد سودجو قرار دارد و آنان با قيمت‌هاي بالايي اينگونه گنج‌نامه‌ها را مي‌فروشند و در واقع كلاهبرداري مي‌كنند.
گنج‌يابي ماهواره‌اي
وي مي‌افزايد: با به‌دست آمدن يك گنج‌نامه معتبر، قاچاقچيان عتيقه بستگي به مقدار اموالي كه به‌دست مي‌آورند سهمي را براي مترجم نوشته‌هاي باستاني در نظر مي‌گيرند و پس از ترجمه و مشخص شدن مكان گنج‌ تيم ديگري وارد عمل مي‌شود كه در واقع جويندگان گنج هستند كه دستگاه‌ها و ابزارهاي خاص اين كار را دارند. بعضي از دستگاه‌هاي آنان به ماهواره‌هايي كه درجو قرار دارند، متصل هستند و با پرداخت هزينه آن به دلار به شركت خارجي مي‌توان از نقطه‌يابي ماهواره‌اي استفاده كرد، سپس تيم ديگري كار خود را آغاز مي‌كند، تيم حفاري كه وظيفه دارد تله‌هاي احتمالي را خنثي كند، تله‌هايي همچون شمشير برگردان يا حوضچه‌هاي اسيدي و در آخر گنج به‌دست آمده پس از فروش به ارزش يك‌سوم خود به سهم مساوي بين اعضاي اين تيم تقسيم مي‌شود.
خطر مرگ در مسيرگنج!
گاهي برخي قاچاقچيان براي به‌دست آوردن گنج پا در تله‌هايي كه در مسير گنج‌ها از ساليان بسيار دور تهيه شده‌اند، مي‌گذارند و ناخواسته به كام مرگ فرو مي‌روند ولي عده‌اي نيز براي به‌دست آوردن ثروت بيشتر همدستان خود را به قتل مي‌رسانند يا اين‌كه هنگام فروش گنجينه دستگير مي‌شوند.
گاهي ديده مي‌شود كه بعضي‌ها هنگام حفاري به قسمتي از گنجينه‌ها آسيب مي‌رسانند و زمان استخراج آن‌ها را نابود مي‌كنند به‌ويژه ظروف سفالي. از سوي ديگر گروهي نيز هستند كه وقتي در شرايط گرفتار شدن از سوي پليس قرار مي‌گيرند اين ظروف را كه قاچاق آن مجازات سنگيني دارد از بين مي‌برند.
گروه ديگر گنج‌ياب‌هاي ناشي هستند كه به‌صورت تصادفي گنجي را پيدا كرده‌اند و از ترس گرفتار شدن در چنگ قانون سكه‌هاي طلا يا مجسمه‌هاي زرين را كه شايد بيش از چند ميليارد ارزش دارد ذوب مي‌كنند و به شكل شمش طلا درمي‌آورند كه شايد ۱۰۰ ميليون تومان نيز ارزش نداشته باشد و با اين كار ضربه بسيار سنگيني به ميراث فرهنگی كشور
وارد مي‌كنند.
پاداش بي‌ارزش براي يابندگان گنج
آقاي «م» در اين باره مي‌گويد: در كشورهاي اروپايي اگر كسي عتيقه يا اشياي قديمي و با ارزش را پيدا كند آن را به اداره دولتي تحويل مي‌دهد و كارشناسان روي آن ارزش‌گذاري مي‌كنند و پاداش بسيار خوبي به يابنده گنج مي‌دهند كه گاهي بين يك‌سوم يا نيمي از ارزش گنج است ولي در كشور ما تنها قدرداني از يابندگان گنج يك سفر زيارتي سياحتي است! و همين انگيزه همكاري مردم با سازمان ميراث را كم كرده و دامنه فعاليت در قاچاق اشياي عتيقه را گسترده‌تر مي‌كند. اگر سازمان ميراث فرهنگي با در نظر گرفتن پاداش‌هاي مناسب و اعطاي امتيازات خوب به مردم آنان را تشويق به تحويل عتيقه‌جات ميراث‌هاي گذشتگان كند، ديگر شاهد از بين رفتن اين‌گونه ميراث‌هاي گرانبها و ناياب نخواهيم بود.
برخي از قاچاقچيان اشياي به‌دست آمده را به يك سوم قيمت يا كمتر به دلالان مي‌فروشند و خريداران نيز كساني هستند كه در اروپا يا امريكا موزه يا گالري دارند و با به نمايش گذاشتن ميراث كشورمان پول خوبي از اين راه به‌دست مي‌آورند.
گنج‌نامه در بين خارجي‌ها؟
نقشه گنج يا همان گنج‌نامه نشانه‌اي از محل گنج دفن شده، معدن از دست رفته و يك راز با ارزش يا يك مكان مخفي است. نقشه گنج بيشتر در داستان‌ها شايع است تا واقعيت! اما صرف نظر از استفاده ادبي گنج‌نامه‌ها در داستان‌ها و كتاب‌هاي تاريخي، هرچيزي كه مطابق با معيار نقشه‌باشد توصيف مناسبي از محل گنج است و گنج‌نامه ناميده مي‌شود.
طبق منابع خارجي يكي از نخستين نمونه‌هاي شناخته شده سند گنج «طومار مس مدفون» است كه در ميان درياي مرده – بحرالميت در مرز اردن و فلسطين- در نزديكي كومران Qumran در سال ۱۹۵۲ ميلادي كشف شد.
گفته مي‌شود اين كتيبه بين سال‌هاي ۵۰ و ۱۰۰ ميلادي نوشته شده است. اين طومار شامل فهرستي از ۶۳ جايگاه گنجينه‌هاي پنهان از طلا و نقره است. تاكنون هيچ گزارشی مبني بر يافتن گنج طبق اين طومار انجام نشده‌است.
پژوهشگران در‌حال انجام تحقيقاتي در اين زمينه هستند كه آيا اين معدن اشياي مسي نشان دهنده تدفين دروغين است؟
در انگليس سه افسانه ادگارآلن پو، وآلفرت ويبر و جزيره گنج كه به‌نظر غير واقعي مي‌رسند درباره اين نقشه‌ها در طرح‌هاي ادبي و خطوط متفاوتي طراحي شده‌اند و به‌نظر مي‌رسد كه چيزي جز توهم نباشند.
مجازات گنج نامه نويسان
دكتر عزيز نوكنده كارشناس حقوقي و استاد دانشگاه درباره وجود گنج‌نامه‌ها و برخورد قانوني با‌
گنج نامه نويسي مي‌گويد: اولاً طبق اطلاعات كاملي كه در اين باره وجود دارد چيزي به‌نام گنج‌نامه يا نسخه‌هاي گنج يا محلي كه در آن طلا وجود داشته و گروهي محل آن را يادداشت كرده باشند وجود ندارد. زيرا حكومت‌هاي مختلف در طول تاريخ ايران وجود داشته و هرگز به تهيه گنج‌نامه دست نمي‌زدند تا افراد سود‌جو اشياي با ارزش آن‌ها را غارت كنند.
وي ادامه مي‌دهد: گنج‌نامه يك امر موهومي است كه گروهي شياد و كلاهبردار از ساده‌لوحي و طمع شهروندان سوءاستفاده مي‌كنند. روش گنج‌نامه تقلبي عمل كلاهبرداري است زيرا كسي از راه حيله و تقلب مال ديگري را بگيرد و پولي بگيرد كلاهبرداري است. مطابق ماده يك قانون ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري تهيه گنج‌نامه جرم و كلاهبرداري بوده و مجازات آن يك تا ۷ سال حبس است و جزاي نقدي معادل پولي كه از خريدار دريافت كرده‌است. كلاهبرداران گنج‌نامه‌ها را روي كاغذ كاهي و كهنه مي‌كشند و با خطوط عجيب و غريب روي اين كاغذها طراحي مي‌كنند.
در واقع اين كار نوعي صحنه‌سازي است. آن‌ها اشياي تقلبي را كه محل آن در نقشه گنج وجود دارد در محل‌هاي خاص پنهان مي‌كنند و با دريافت پول‌هاي هنگفتي گنج‌نامه‌هاي تقلبي را مي‌فروشند. كلاهبرداران بدل سكه‌هاي ساساني را ضرب مي‌كنند و در محل‌هاي خاص جاسازي كرده و روي آن را با خاك مي‌پوشانند در واقع نوعي صحنه‌سازي باستاني تا طعمه‌هايشان را فريب دهند.
شناسايي پاتوق‌هاي وسوسه‌شدگان ثروت
دكتر نوكنده در اين باره مي‌گويد: ضرب سكه هميشه در طول تاريخ در اختيار دولت‌ها بوده است و آنان براي ايجاد توازن و بالانس اقتصادي و براي اين‌كه ارزش پول پايين نيايد تعداد محدودي سكه ضرب كرده‌اند. ايران كشوري است كه از گذشته‌هاي دور پادشاهاني داشته است گاهي فلزهاي مدفون آنان به‌صورت اتفاقي توسط قاچاقچيان كشف شده‌اند. قاچاقچيان با علامت‌ها و نشانه‌هايي كه روي تپه‌ها يا جاهاي قديمي وجود دارد آن‌ها را حفاري مي‌كنند. البته هرچند گنج‌نامه‌ها غيرواقعي هستند ولي‌گنج‌نامه‌نويسان هرگز خودشان را نشان نمي‌دهند مگر اين‌كه برخي افراد ميراث‌دوست آن‌ها را لو بدهند.
دكتر رحيم ولايتي رئيس مؤسسه باستان شناسي دانشگاه تهران درباره افسانه‌هاي جعلي و گنج‌نامه‌ها مي‌گويد: نقشه گنج چيزي جز خرافات نيست ولي متاسفانه به‌دليل عدم آگاه‌سازي و آموزش عمومي در رابطه با غارت اموال باستاني و فرهنگي مردم دچار يك نوع عقب‌ماندگي، توهم و خرافات شده‌اند.
توده‌اي از مردم به‌دليل وضعيت اقتصادي و كسب پول به نقشه‌هايي كه خيال مي‌‌كنند يك شبه آن‌ها را ثروتمند مي‌كنند، روي آورده‌اند. متاسفانه بيماري غارت اموال باستاني در جامعه همه‌گير شده است و اين تنها به‌خاطر آگاهي نداشتن درباره افسانه‌هاي جعلي است. وي در اين باره به يك حادثه‌اي اشاره كرد و گفت: روزي در يكي از ماموريت‌هاي كاري متوجه شدم مردي سخت تلاش مي‌كند تا سنگی را بشكافد وي كه يك كارگر شهرداري بود و از طريق مرد كفاشي در بازار تهران شنيده بود آن جا محل دفن گنج است به‌دل صحرا زده بود تا از زير يك سنگ طبيعي گنج پنهان را پيدا كند. وي معتقد است گنج‌نامه‌ها تخيلات بيمارگونه هستند.
يك راهكار
دكتر ولايتي مي‌گويد بايد اطلاعات عمومي را در اين زمينه به‌گوش مردم رساند. بايد اين جو بيمارگونه را كه از خيالات و دروغ پردازي‌ها ناشي مي‌شود، از بين برد. اصولاً اين آموزش‌ها از وظايف مؤسسه باستان شناسي خارج است و همكاري ساير سازمان‌ها بويژه ميراث فرهنگي را مي‌طلبد.
بايد مردم را آگاه كرد كه اموال فرهنگي هويت فرهنگي ما است و به نقشه‌هاي گنج اعتماد نكنند. البته لازم است براي جلوگيري از غارت اموال فرهنگي قانوني بگذاريم تا براي جويندگان جايزه نفيسي را اهدا كنند.عده‌اي از افراد ناآگاه كه تنها دنبال طلا هستند ساير اشياي زيرخاكي و عتيقه را نابود مي‌كنند و اين خيانت به تاريخ كشورمان است. هيچ‌يك از نقشه‌هايي كه باترفند خاص از گنج نامه‌نويسان خريداري مي‌شوند مورد تاييد كارشناسان نيست و شايد وجود گنج افسانه نباشد اما گنج‌نامه‌ها افسانه‌اي بيش نيستند.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

آموزش خرید فلزیاب و طلایاب گنج یابی

چند وقتی است که شایعه ای مبنی بر اینکه بعضی از دستگاههای فلزیاب ، خصوصا نوع داخلی و یا مونتاژ داخل دارای جی پی اس و مکان یاب مخفی هستند و ماموران به محض روشن شدن سیستم شما در منطقه و محدوده ای حتی دور افتاده، بلافاصله رد شما را می رنند و هم محل شما لو می رود و هم خودتان بالاخره دستگیر می شوید!! که باز باید عرض نمایم که این فقط یک شایعه پوچ و بی اساس بوده و نشات گرفته از گفته ها و چرندیات فروشندگانی بیچاره و مستاصل بوده که برای فروش دستگاههای خود دیگر دستگاه ها را اینگونه معرفی می نمایند و خلاصه راهی جز گل آلود کردن آب جهت ماهی گیری آسان را بلد نبوده و نیستند!!....

اغلب اشخاصی که اقدام به خرید طلاباب یا فلزیاب مینمایند ۹۵% از روی نداری و نیاز به این کار دست می زنند و فقط ۵% افراد برای علاقه شخصی و کشف ناشناخته ها و ماجراجویی، اقدام به خرید فلزیاب می نمایند.
همانطور که بارها ذکر نموده ام ، با یک چاقو هم می توان انسانی را  کشت و هم سر گوسفندی را به صورت قانونی و شرعی زبح نمود ! ولی این کجا و آن کجا !!؟

کار اول جرم محسوب گشته اما کار دوم جرم نبوده و نیست. حال در مقام مقایسه باید عرض کنم که اولا صرفا خریداری یا حمل و نقل و فروش دستگاههای طلایاب یا فلزیاب، برابر قوانین جاری کشور اشکالی نداشته و شما برابر قانون می بایست پس از خرید و تهیه هر نوع فلزیاب و تجهیزات وابسته ، با مراجعه به اداره معادن و فلزات محل اقامت خود و ارائه درخواستی جهت صدور مجوز رسمی برای اکتشاف معادن مختلف در محدوده و منطقه ای مشخص، تجهیرات خود را از هرگونه توقیف و مصادره مصون نمایید و هیچ مرجعی نیز نمیتواند فراتر از قانون، با شما برخورد نماید و لذا حتی درصورت عدم مراجعه به اداره یاد شده و عدم انجام مراحل قانونی تا اخذ مجوز، چنانچه دستگاه شما بجز در زمان حفاری غیر مجاز یا کار با دستگاه در محدوده و محوطه های باستانی و ثبت شده و علامتگذاری شده توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، توسط ماموران انتظامی توقیف گردد و به دادسرا انتقال داده شود، مقام محترم قضایی با استناد به قانون میبایست به شما فرصتی بدهد تا قبل صدور حکم چنانچه توانایی دریافت مجوز اکتشاف معادن را دارید، بتوانید با مراجعه به اداره مذکور مجوز لازم را اخذ نموده و با ارائه آن به مرجع رسیدگی کننده، دستگاه توقیف شده خود را آزاد نمایید. شایان ذکر است درصورت عدم توانایی اخذ مجوز از اداره مذکور، باز هم از نظر قانون شما مرتکب جرمی که مستحق کیفری خاص باشد نشده اید و نهایتا دستگاه و تجهیزات شما ، برابر قانون به نفع سازمان میراث فرهنگی ضبط و مصادره می گردد و جرم و کیفر دیگری ، متوجه شما نخواهد بود، مگر آنکه در حین تحقیقات و بازجویی توسط اداره پلیس آگاهی یا اطلاعات ناجا ، اعترافات یا سخنانی راجع به حفاری یا گنج و … در گذشته به زبان بیاورید که در آن صورت چند صباحی را می بایست میهمان آن اداره های محترم جهت تحقیقات بیشتر بمانید! و باز عرض می نمایم: با فلزیاب هم میتوان دنبال اشیاء عتیقه و گنج و زیر خاکی رفت و هم میتوان معادن مختلف را کشف و ثبت نمود.

ضمنا چند وقتی است که شایعه ای مبنی بر اینکه بعضی از دستگاههای فلزیاب ، خصوصا نوع داخلی و یا مونتاژ داخل دارای جی پی اس و مکان یاب مخفی هستند و ماموران به محض روشن شدن سیستم شما در منطقه و محدوده ای حتی دور افتاده، بلافاصله رد شما را می رنند و هم محل شما لو می رود و هم خودتان بالاخره دستگیر می شوید!! که باز باید عرض نمایم که این فقط یک شایعه پوچ و بی اساس بوده و نشات گرفته از گفته ها و چرندیات فروشندگانی بیچاره و مستاصل بوده که برای فروش دستگاههای خود دیگر دستگاه ها را اینگونه معرفی می نمایند و خلاصه راهی جز گل آلود کردن آب جهت ماهی گیری آسان را بلد نبوده و نیستند!!


حال سوال اینجاست که با این همه گرفتاری ها و وضعیت نابسامان و نیز اوضاع بد مالی خودتان، چرا فلزیاب یا طلایابی میخرید که فقط برایتان میخ یا ذرات در بیاورد!؟

همانطور که می دانید، در گذشته ، من بارها در این باره توضیحاتی داده ام ولیکن برای آن دسته از دوستانی که تاکنون موفق به دیدن فیلمهای آموزشی و … بنده نشده اند مجددا عرض می نمایم که: تست را نباید در هوا  یا در داخل شرکتها ، منازل و یا آکواریومها! یا در حتی مکانهایی که خود فروشندگان در داخل باغ یا حیاط خود ساخته اند و به عنوان محل تست معرفی میکنند، صورت گیرد. مثلا محل تست می تواند در مکانی خارج از شهر و داخل کوه یا جنگل بوده و محل انحام تست در محدوده مورد تایید فروشنده ، توسط خود خریدار تعیین گردد. باز متذکر می شوم که در محلی که خود فروشنده از قبل درست کرده است، به هیچ عنوان تست نکنید. دستگاهی که از پشت یک صخره و سنگ به قطر بیش از ۲ متر ، بتواند فلزی را سنس (احساس) نماید، از نظر بنده و بسیاری از حرفه ای های این کار، مورد قبول و تایید می باشد.


حال که مورد تست عمق دستگاه که موضوع بسیار مهمی هم می باشد، مشخص شد، نوبت به تفکیک دستگاه فلزیاب می باشد که ما دو نوع تفکیک داریم که  یک نوع آن معمولی بوده و زیاد به درد شما نمی خورد و نوع دوم آن خوب است که در زیر برایتان توضیح خواهم داد.

نوع اول :تفکیک فلز آهن از غیر آهن  یعنی آهن را از بقیه فلزات جدا میکند و اگر دستگاه آهن ببیند میگوید

آهن و اگر مس یا طلا یا استیل یا مفرغ یا روی یا نقره و هر نوع فلز که در اراضی پیدا میشود مثل کنسرو یا

 

ظرف نوشابه را به شما غیر آهن نشان میدهد پس ما چگونه طلا را تشخیص دهیم؟!! که باید عرض کنم که در این حالت نمیشود و موفق شدن در این حالت کار حضرت فیل می باشد والا غیر!!

اما نوع دوم: تفکیک طلا از انوع فلز دیگر این نوع تفکیک ما را موفق میکند به شرطی که زیر خاک تست شود…..

در این حالت دستگاه باید بتواند فلزاتی که در نوع اول غیر آهنی تشخیص داده شده اند را مجددا تفکیک کرده و بگوید طلا یا غیر طلا می باشد.

در پایان امیدوارم گرفتار شیادان بی سواد ولی حیله گر قرار نگیرید و با چشم باز اقدام به خرید دستگاه نمایید و همیشه موفق و پیروز باشید.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

خواص جواهرات

 

عقیق: از بین بردن انرژی‌های منفی – تقویت انگیزه و تفكر – آرامش‌دهنده

 

سنگ‌های مناسب متولدین ماه‌ها

 

فروردین: جاسپر، عقیق، گارنت، یاقوت

 

اردیبشهت: زمرد، كوارتز صورتی، عقیق، عقیق خزه‌ای

 

خرداد: سیترین، در كوهی (كریستال)، مونستون، آكوامارین...

 

مرجان: انرژی‌زا – ضد اشتها

سیترین: تقویت‌كننده تفكر – تقویت كلیه‌ها – مثانه – شكم – پانكراس و طحال – ضدخستگی و فرسودگی

كارنلین: افزایش سطح انرژی – افزایش قدرت مغز – درمان سردی بدن – سنگ جرأت و جسارت

عقیق آبی: متعادل كردن چاكرای گلو – بسیار آرام‌بخش – ترمیم التهاب‌های روماتیسمی – درمان خارش و قرمزی چشم و پوست

آمیتیست: آرامش ذهن و روح – كاهش میگرن و بی‌خوابی – دوركننده تشویش و نگرانی – تبدیل انرژی‌های منفی به مثبت – مؤثر برای ترك اعتیاد

عقیق: از بین بردن انرژی‌های منفی – تقویت انگیزه و تفكر – آرامش‌دهنده

سنگ‌های مناسب متولدین ماه‌ها

فروردین: جاسپر، عقیق، گارنت، یاقوت

اردیبشهت: زمرد، كوارتز صورتی، عقیق، عقیق خزه‌ای

خرداد: سیترین، در كوهی (كریستال)، مونستون، آكوامارین

تیر: اوپال، عقیق، مونستون، زمرد

مرداد: گارنت، الماس، در كوهی، چشم گربه‌ای

شهریور: سیترین، لاپیس، جاسپر، عقیق

مهر: كوارتز صورتی، یشم، اوپال، مرجان

آبان: آمتیست، حدید، سیترین، گارنت

آذر: فیروزه، آمتیست، لاپیس، توپاز آبی

دی: اونیكس، عقیق خزه‌ای، مالاكیت، كوارتز دودی

بهمن: آمتیست، لاپیس، فیروزه، یشم

اسفند: آمتیست، اوپال، فلوراید، مرجان

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: پنج شنبه 20 اسفند 1394برچسب:خواص, جواهرات,
ارسال توسط گنج بزرگ

انواع سنگ‌های قیمتی

 

ساردوئین: استحكام مهره‌ها – تقویت غده تیروئید و كبد

 

رز كوارتز: درمان مشكلات قلبی – ضد اضطراب – آرامش‌بخش – درمان نازایی

 

كوارتز شفاف: افزایش انرژی فرد – نیروبخشی به چاكراها – سنگ محافظ برقراركننده تعادل – از بین‌برنده هر نوع انسداد انرژی در بدن...

 

استفاده از سنگ‌ها (جز طلا برای آقایان) به عنوان انگشتر یا گردنبند در شرع حرام نیست و روایات بسیاری مبنی بر مزایای استفاده از سنگ‌های مختلف وجود دارد. البته بیش‌تر ما سنگ‌های عقیق و فیروزه را می‌شناسیم. این در حالی است كه متولدین هر ماه، سنگ‌هایی دارند كه اگر از آن‌ها استفاده كنند، انرژی‌های مثبت خود را تقویت كرده و ضعف‌هایشان را برطرف می‌كنند.

برخی سنگ‌ها و خاصیت‌های آن‌ها:

زمرد: درمان ناراحتی‌های قلبی – افزایش قدرت حافظه – درمان بیماری‌های چشم

یشم خطایی: سنگ نیرو و شهامت – كاهش مشكلات روانی – درمان كم‌خونی

یشم: درمان مشكلات قلبی – استحكام روابط – آرامش‌دهنده – تقویت حافظه – ضد اضطراب

یاقوت: برطرف‌كننده خستگی – درمان ناتوانایی‌های جنسی – افزایش اعتمادبه‌نفس و سلامتی خون

یاقوت كبود: تسكین سردردهای شدید – ترمیم سلول‌های پوست، مو و ناخن

چشم ببر: حمایت‌گر – ضد استرس – افزایش شجاعت و اعتماد به نفس – تقویت ستون مهره‌ها

ساردوئین: استحكام مهره‌ها – تقویت غده تیروئید و كبد

رز كوارتز: درمان مشكلات قلبی – ضد اضطراب – آرامش‌بخش – درمان نازایی

كوارتز شفاف: افزایش انرژی فرد – نیروبخشی به چاكراها – سنگ محافظ برقراركننده تعادل – از بین‌برنده هر نوع انسداد انرژی در بدن

پریدوت: رهاسازی عصبانیت – سم‌زدائی كبد – حیات‌بخش و انرژی‌زا 

اوپال: مؤثر برای معده و ورم روده – تقویت قلب – تسكین افسردگی

گارنت: افزایش شجاعت و اعتماد به نفس – استحكان شخصیت – افزایش سطوح انرژی در بدن

فلوریت: تسریع روند بازتولید سلول‌های پوست – درمان زخم‌معده – بهبود سیستم حركتی استخوان‌ها – تقویت قوه یادگیری

عقیق خزه: تعادل درصد خون – تقویت لوزالمعده – افزایش قدرت ایمنی بدن

لاجورد: گشودن كانال انرژی بدن – افزایش قدرت بیان – درمان اختلالات گلو و تیزروئید و گردن – بهبود سیستم ایمنی – كاهش درد – بهبود خواب شب

مالاكیت: برقراری تعادل در سیستم عصبی – ضدافسردگی – سم‌زدا – آرامش‌بخش

جاسپر: افزایش انرژی – درمان مشكلات جنسی و بیماری‌های مقاربتی – افزایش جسارت

هماتیت: افزایش سلامتی، شجاعت و نیروی حیاتی – تعادل سیستم عصبی – كاهش بی‌خوابی و استرس – درمان كم‌خونی – كاهش فشار خون – آرامش‌بخش

فیروزه: تعادل چاكراها – صاف كردن گلو و ریه‌ها – افزایش قدرت ارتباط كلامی – جلوگیری از حمله‌های روانی – بهبود سیستم عصبی – تنظیم فشار خون – مؤثر در بهبود آسم

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: پنج شنبه 20 اسفند 1394برچسب:انواع, سنگ‌های قیمتی,
ارسال توسط گنج بزرگ

سنگ‌درمانی در ایران

در ایران معادن سنگ‌های گران‌بها به وفور وجود دارد. یاقوت در دل سنگ مرمر است ولی ما بدون توجه به این مسئله، مرمر را صادر می‌كنیم یا در نمای ساختمان استفاده می‌كنیم. گاهی در كارگاه‌های سنگ‌بری هنگام تراش سنگ مرمر تیغه دستگاه‌های برش قفل می‌شود، زیرا یاقوت دارای درجه سختی ۹ است و زیر تیغ سنگ‌بری آسیبی نمی‌بیند....

جوشاندن شیر در ظرف نقره كه در قدیم مرسوم بوده، در واقع یون مثبت فلز نقره را آزاد كرده و وارد شیر می‌كند و نگهداری كودك مبتلا به بیماری سرخك در اتاق قرمز رنگ نیز نشانه شناخت انرژی سنگ‌ها و طیف‌های نوری در زمان‌های قدیم است.

از زمان رواج گیاه‌درمانی و سنگ‌درمانی علمی در كشورهایی مانند چین و هند، ۲۰ درصد از آمار بیماری‌ها كاسته شده است و این روند ادامه دارد. این كه گسترش سنگ‌درمانی می‌تواند بیماری‌ها و تقاضای دارو در كشور را كاهش دهد، یك حقیقت است. اما باید در نظر داشت كه این طب بایست توسط متخصصان صورت گیرد. زیرا قرار دادن اشتباه یك سنگ در ناحیه یك چاكرای دیگر، به بدن آسیب وارد كرده و جریان انرژی هاله را دچار مشكلات جدی می‌كند.

در ایران معادن سنگ‌های گران‌بها به وفور وجود دارد. یاقوت در دل سنگ مرمر است ولی ما بدون توجه به این مسئله، مرمر را صادر می‌كنیم یا در نمای ساختمان استفاده می‌كنیم. گاهی در كارگاه‌های سنگ‌بری هنگام تراش سنگ مرمر تیغه دستگاه‌های برش قفل می‌شود، زیرا یاقوت دارای درجه سختی ۹ است و زیر تیغ سنگ‌بری آسیبی نمی‌بیند.

«نبیری» با اشاره به این كه دوربین «كرنلیان» در ایران هم استفاده می‌شود، می‌گوید: «هنگام مشاهده و بررسی تصویر هاله، وجود نقاط حفره‌‌ای شكل یا بیش از حد روشن، به ترتیب نشانه فقر یا ازدیاد انرژی است.» كلید اصلی درمان، كشف علت آن است. وقتی كسی بداند كه كدام چاكرای بدنش دچار مشكل است، با استفاده از سنگ مخصوص آن می‌تواند ضعف خود را حل كند.

اگر سنگ انرژی‌زا را درون یك ظرف آب‌نمك گذاشته، آن را به مدت پنج ساعت مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دهید، نور خورشید انرژی سنگ را فعال می‌كند و همچنین نمك آب نیز نیروی منفی و آلودگی را از آن می‌زداید. اگر سنگ را چند ساعت دیگر در یك ظرف آب سالم نگهداری كنید، انرژی سنگ وارد آب می‌شود كه نوشیدن آن سرشار از انرژی مثبت و مؤثر است.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: پنج شنبه 20 اسفند 1394برچسب:سنگ‌درمانی , ایران,
ارسال توسط گنج بزرگ

چاكرا

درباره تاج پادشاهان باید بدانید كه چاكرای هفت مركز دریافت انرژی‌های مؤثر بر قدرت تصمیم‌گیری است و پادشاه تاج را بر روی سر خود می‌گذاشت چون می‌دانست الماس وسط آن، این چاكرا را تغزیه نوری می‌كند. وجود سنگ جواهرات دیگر به كار رفته در تاج نیز به علت خاصیت هر یك از آن‌ها بوده است.

«نبیری» تلاش می‌كند خیلی ساده و كوتاه درباره انرژی صحبت كند: «جسم حیاتی انسان از هفت رنگ اصلی طیف خورشیدی: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش تشكیل شده و دارای هفت «چاكرا» است. «چاكرا»ها از طریق فكر و احساس، بر روی جسم فیزیكی تأثیر مستقیم می‌گذارند. آن‌ها انرژی‌ها را از محیط اطراف دریافت كرده و به جسم حیاتی منتقل می‌كنند. همان‌طور كه قلب و رگ‌ها خون را به تمام بدن می‌رسانند، چاكراها نیز عمل دریافت و گردش انرژی در بدن را انجام می‌دهند. هر یك از چاكراها در نقطه‌های مشخصی از بدن قرار دارند و هر كدام نورهای یك رنگ خاص را دریافت می‌كنند. چاكرای اول در پایه ستون فقرات قرار دارد و رنگ آن قرمز است و چاكرای چهارم در قلب و سبزرنگ است. چاكرای هفتم در تاج سر است و رنگ آن بنفش است.»

اگر یك چاكرا بسته شود یا بیش از اندازه باز باشد، توازن جریان حركتی نور در بدن دچار مشكل می‌شود. برای مثال زمانی كه چاكرای یك زیاد بسته شود، فرد خسیس و خبیث خواهد شد اما اگر همان چاكرا زیادی فعال باشد فرد، ولخرجی می‌كند و كنترلی روی این رفتار خود ندارد.

اگر طیف‌های قرمز در بدن كافی نباشد، بیماری‌هایی نظیر كم‌خونی، تب، التهاب، ضعف، كمبود نیروی حیاتی و چاقی به بدن هجوم می‌آورد. برای درمان این بیماری‌ها بایست با به كار بردن سنگ‌های قرمز، طیف قرمز را به بدن وارد كرد. سنگ‌ها در تماس مداوم با پوست، انرژی و طیف رنگی را به بدن تزریق می‌كنند و فرد از بیماری رها می‌شود.

درباره تاج پادشاهان باید بدانید كه چاكرای هفت مركز دریافت انرژی‌های مؤثر بر قدرت تصمیم‌گیری است و پادشاه تاج را بر روی سر خود می‌گذاشت چون می‌دانست الماس وسط آن، این چاكرا را تغزیه نوری می‌كند. وجود سنگ جواهرات دیگر به كار رفته در تاج نیز به علت خاصیت هر یك از آن‌ها بوده است.

به گفته نبیری، به علت وجود سنگ‌های متعدد و وجود انرژی مثبت قوی، او و كسانی كه به كارگاهش می‌آیند هرگز تا زمانی كه آنجا هستند احساس خستگی روحی نمی‌كنند. گفته می‌شود استفاده از سنگ‌های خوشه‌ای (سنگ‌های بزرگ طبیعی و دست‌نخورده) در محل كار، اضطراب و خستگی را كاهش داده و از فشار عصبی كارمندان جلوگیری می‌كند. حتی وجود یك سنگ آرامش‌بخش مانند مالاكیت داخل اتومبیل، بر اعصاب راننده مؤثر خواهد بود.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: پنج شنبه 20 اسفند 1394برچسب:چاكرا,
ارسال توسط گنج بزرگ

انرژی سنگ ها

«هرمز نبیری»، سنگ‌شناس و یك كلكسیونر است. در كارگاه او علاوه بر سنگ‌های طبیعی یا تراش‌خورده شگفت‌آور، مجموعه‌ای از انگشتر و گردنبندهای بسیار قدیمی ایرانی، چینی و ژاپنی و حتی وسایلی مانند فانوس، ظروف غذاخوری، اسلحه و تله شكاری وجود دارد كه آن‌جا را شبیه یك موزه كرده است.

نبیری درباره انرژی سنگ‌ها به گزارشگر رادیو بین‌المللی چین (CRI)، توضیح می‌دهد: «بیش‌تر كسانی كه هر هفته روزهای تعطیل به كوه‌ها می‌روند،

چرا پادشاهان تاج به سر می‌گذاشتند ؟

رادیو بین‌المللی چین (CRI): تاج در كارتون‌ها و فیلم‌ها نماد پادشاهی است. شخصیت پادشاه همیشه یك تاج بر سر دارد و پرنس نیز زمانی پادشاه می‌شود كه تاج را بر سر می‌گذارد. در خیلی از داستان‌ها هم دعوا سر تاج رخ می‌دهد.

اگر دقت كرده باشید، بیش‌تر تاج‌ها دارای یك الماس بزرگ در وسط و نیز جواهرات كوچك و بزرگی بر روی بدنه هستند. به همین علت نگهداری و نمایش یك تاج در موزه، ممكن است سارقان را وسوسه كند. همچنین وجود الماس و جواهرات ریز و درشت دور تاج، آن را سنگین می‌كند. اما چرا در طول تاریخ، پادشاهان راحت‌طلب، به جای تحمل سنگینی وزن تاج روی سر خود، چیز دیگری را برای نماد پادشاهی خود انتخاب نكردند؟

راز استفاده پادشاهان و ملكه‌ها از تاج چیست؟ جواهرات در حقیقت همان سنگ‌های طبیعی هستند كه ظاهری جذاب دارند و گاهی پس از تراش‌كاری زیباتر می‌شوند. در طول تاریخ، ساختن تاج پادشاه بر عهده شخص جواهرساز بوده است. گاهی ساخت یك تاج ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌كشید. علت طولانی شدن زمان اتمام ساخت تاج، دستور پادشاه برای جست‌وجوی سنگ‌های خاص بوده است. آیا پادشاه و جواهرساز تنها در پی زیبایی ظاهری و یا افزایش ارزش و بهای سنگ‌های تاج بوده‌اند؟ آیا انتخاب سنگ‌های جواهر، اصول خاصی داشته است؟

پاسخ تمام پرسش‌ها در دو كلمه نهفته است: «انرژی سنگ‌ها».

پادشاهان چگونه از انرژی سنگ‌های روی تاج استفاده می‌كردند؟ یك سنگ چگونه می‌تواند انرژی داشته باشد؟ آیا سنگ‌ها موجوداتی زنده هستند؟

انرژی نور

«هرمز نبیری»، سنگ‌شناس و یك كلكسیونر است. در كارگاه او علاوه بر سنگ‌های طبیعی یا تراش‌خورده شگفت‌آور، مجموعه‌ای از انگشتر و گردنبندهای بسیار قدیمی ایرانی، چینی و ژاپنی و حتی وسایلی مانند فانوس، ظروف غذاخوری، اسلحه و تله شكاری وجود دارد كه آن‌جا را شبیه یك موزه كرده است.

نبیری درباره انرژی سنگ‌ها به گزارشگر رادیو بین‌المللی چین (CRI)، توضیح می‌دهد: «بیش‌تر كسانی كه هر هفته روزهای تعطیل به كوه‌ها می‌روند،

می‌گویند كه وقتی در كوه هستند، آسوده تنفس می‌كنند و آرامش دارند. اما در حقیقت، تنها هوای كوهستان نیست كه به انسان آرامش می‌بخشد. این، نیروی منتشر شده از سنگ‌های دل كوه است كه به انسان انرژی مثبت می‌دهد. آهن، نیترات، سدیم، منیزیم و… از عناصر وجودی ما هستند كه در دل سنگ‌ها و كانی‌ها وجود دارند. پس می‌توان گفت كه سنگ‌ها زنده هستند. ما روزی به نور الهی می‌رسیم اما سنگ‌ها از میلیاردها سال قبل به این درجه از رشد رسیده‌اند. وجود اكسید آهن، رنگ خون ما را قرمز كرده است. من وقتی در كارگاهم سنگ سیاه آهن را تراش می‌دهم، دست‌هایم قرمز می‌شود. همان‌طور كه خون خرچنگ به علت وجود منیزیم در آن، سبز رنگ است.»

درمان بیماری‌های روح

«نبیری»، وجود هاله را این‌گونه توضیح می‌دهد: «وجود انسان از دو قسمت تشكیل شده است. نخست جسم فیزیكی كه بخش قابل رؤیت بدن كه دارای وزن است و دوم، جسم حیاتی كه بخش غیرقابل رؤیت بدن ما است. پیشتر شنیده‌اید كه برخی معتقدند انسان‌ها به دور خود هاله‌ای دارند. این هاله كه رنگ آن در افراد مختلف متفاوت است، می‌تواند گویای روحیات و همچنین وضعیت جسم حیاتی فرد باشد. »

طبق گفته‌های این سنگ‌شناس، همان‌طور كه بروز علامت‌هایی چون تغییر رنگ چهره، زبان و چشم‌ها و وجود آثار كبودی در بدن به تشخیص بیماری ما كمك می‌كند، بررسی رنگ‌های هاله دور انسان نیز می‌تواند منعكس‌كننده وضعیت روحی فرد باشد.

در واقع اگر هاله شخصی دچار مشكل و ضعف باشد، می‌توان با اطمینان گفت كه او دچار ناراحتی یا ضعف روحی است. این ضعف‌ها می‌توانند عامل اصلی بروز رفتارهایی چون تندخویی، خباثت و یا حتی برعكس آن، بی‌تفاوتی و بی‌خیالی بیش از اندازه و ترحم شدید در فرد باشند. در نتیجه اگر امكانات رؤیت هاله وجود داشت، می‌توانستیم به بسیاری از مشكلات روحی خود و علت‌های آن پی ببریم. وجود دستگاهی با كاربری رؤیت هاله و تشخیص ضعف‌های روحی انسان، تنها یك سوژه جذاب برای فیلم‌های تخیلی نیست. اكنون پزشكان و متخصصان با استفاده از دوربین «كرنلیان» قادر هستند از هاله انسان عكاسی كنند. آن‌ها از تمام بدن فرد عكس می‌گیرند و سپس به بررسی وضعیت هاله می‌پردازند.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




تاریخ: پنج شنبه 20 اسفند 1394برچسب:انرژی سنگ ها, چاکراها,
ارسال توسط گنج بزرگ

علامت قوچ در گنج یابی

 نشانه هاي سرقوچ، بايد از سنگ به شما نگاه كند. تخته سنگي كه اين شكل روي آن است عموماً سنگ هاي رديفي مي باشند كمرتان را به سر قوچ تكيه دهيد،‌ به طرف راست، ۱۵ الي ۲۰ متر حركت كنيد، ‌بايد به دنبال غار بسته اي باشيد، اگر اين..

۱-  در کل به یاد داشته باشید که نشانه های برجسته بسیار مهم می باشند ، اما اگر در کنار قوچ ۴۳ پله باشد در جهت نگاه  قوچ باید سه عدد تپه وجود داشته باشد ، گفته می شود که یکی از این تپه ها پر می باشد . باید جستجو را از تپه ای شروع کرد که متفاوت می باشد . اگر تپه متفاوت قابل تشخیص نباشد باید از تپه ی وسطی شروع کرد . همانطور که می دانید، شروع کردن از تپه وسطی، هدر رفتن زمان را کاهش خواهد داد .

۲-   قبل از هر چیز نماد مخصوص یک مرد می باشد و رهبری و قدرت را نماد می کند.

۳-  نشانه هاي سرقوچ، بايد از سنگ به شما نگاه كند. تخته سنگي كه اين شكل روي آن است عموماً سنگ هاي رديفي مي باشند كمرتان را به سر قوچ تكيه دهيد،‌ به طرف راست، ۱۵ الي ۲۰ متر حركت كنيد، ‌بايد به دنبال غار بسته اي باشيد، اگر اين غار را پيدا كنيد، به اين معناست كه به مقدار زيادي اشياء زينتي پيدا خواهيد كرد و در این حالت حتما دارای تله می باشد.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

علامت گاو در گنج یابی و دفینه

در فلسفه یونان خدای دریا را نماد می کند. معانی قدرت و حفاظت را هم می دهد . در سکه های زیادی نماد گاو یا سر گاو به وفور مشاهده شده است.

شکل گاو و یا سرش ، در طاق بناها و یا زینت مزارها به وفور استفاده شده است و این به ما نشان می دهد که هر جا که این نماد یافت شود ، الزاما قبر و مزاری را نشان نمی دهد!...

 

نظر اول : نماد قدرت است . این نماد صرفا نشانه دفینه نمی باشد. میتواند نشانه وجود معابد، پرستشگاهها و اماکن مقدس و یا مزار انسانهایی والا مقام  و قدرتمند باشد.  با این حال می تواند نشان از مکانی باشد که هدایا و یا اشیایی در آنجا پنهان شده باشد.

نظر دوم : دو گاو نر (گوساله) که به هم نگاه می کنند ، قطعا نشان دفینه می باشد. دفینه در مکانی که نشانه پیدا شده ، در زیر پاهای گوساله ها می باشد. از طرفی بیان می شود که دفینه با ارزشی در آنجا می باشد.  در نشانه گاو نر تنها هم، محلی که گاو نر ادرار می ریزد باید بررسی شود (ولی شکستن را پیشنهاد نمی کنم)

نظر سوم : در فلسفه یونان خدای دریا را نماد می کند. معانی قدرت و حفاظت را هم می دهد . در سکه های زیادی نماد گاو یا سر گاو به وفور مشاهده شده است.

شکل گاو و یا سرش ، در طاق بناها و یا زینت مزارها به وفور استفاده شده است و این به ما نشان می دهد که هر جا که این نماد یافت شود ، الزاما قبر و مزاری را نشان نمی دهد!

در این صورت باید بر روی تخته سنگی ثابت ، حکاکی شده باشد و یا باید به شکل سنگ مزار قرار گرفته باشد .

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

تومولوس (تل های خاکی) و گنج

 

تومولوس ها تپه های ساختگی می باشند و علیرغم اینه شبیه به تپه های کوچک دست ساز می باشند ولی با توجه به ویژگی هایشان ، از تپه های کوچک دست ساز متمایز می باشند، مشخص ترین ویژگی آنها این است که به شکل قیف وارونه می باشند.

 

اگر از دور و نزدیک به تومولوس دقت شود، همیشه ساختگی بودنش کاملا مشخص می باشد. البته معماری درون و بیرون تومولوس ، با توجه به ارزش و قدرت فرد مرده و موقعیت جغرافیایی و آیین و رسوم اقوام مختلف، تغییر می کند و استاندارد مشخصی ندارد .

تومولوس: مزاری که برای پادشاه و خانواده پادشاه بوده و اتاقیست که اول بر روزی زمین یا کمی پایین تر از سطح زمین بنا می شود و سپس با توده ای از خاک و یا تپه ای که از سنگ تشکیل شده ، پوشیده می شود . این مزار ها از طرف معماران روز ساخته می شد .

نباید با نگاه به ظاهر بیرونی آن گول خورد ، زیرا معمولا معماری عظیمی را در درونشان حفاظت می کنند. پادشاه و یا افرادی که از خانواده پادشاه می مردند ، با اشیایی که استفاده می کردند و هدیه هایی که دریافت میکردند، در اتاقهایی ساروجی یا سنگی و یا چوبی ساخته میشد و به همراه جسد دفن می شدند .

بلندی تومولوس، و زیبایی معماری آن با توجه به ثروت و ارزش فرد مرده ، متغیر می باشد، آنها که ارتفاع بلندتری دارند، برای پادشاهان و حکام ثروتمندتری می باشد.

این بناها همیشه دارای ارتفاعاتی با ضرایب ۹ ، مثل ۹ ، ۱۸ ، ۲۷ ، ۳۶ متر می باشند.

البته بايد در نظر داشت كه فرسايش و نيز گاهي اوقات سازه هايي كه در سالهاي پس از آن بر روي تپه ساخته مي شده است نيز مي تواند ارتفاع را تا دو متر بيشتر و يا كمتر بنمايد.

تومولوس ها تپه های ساختگی می باشند و علیرغم اینه شبیه به تپه های کوچک دست ساز می باشند ولی با توجه به ویژگی هایشان ، از تپه های کوچک دست ساز متمایز می باشند، مشخص ترین ویژگی آنها این است که به شکل قیف وارونه می باشند.

اگر از دور و نزدیک به تومولوس دقت شود، همیشه ساختگی بودنش کاملا مشخص می باشد. البته معماری درون و بیرون تومولوس ، با توجه به ارزش و قدرت فرد مرده و موقعیت جغرافیایی و آیین و رسوم اقوام مختلف، تغییر می کند و استاندارد مشخصی ندارد .

برای اینکه خاک نلغزد و باعث رانش نشود، در موضع پایین دیوارهایی وجود دارد که از سنگهای بزرگی تشکیل شده است.

در تومولوس ها علاوه بر اینکه بر جلوگیری از دستبرد تدابیری در نظر گرفته می شده است، در مکانی ساخته می گشت که از دور دست ها به وضوح دیده بشود.

تمام تومولوس ها آنطور که حدس زده می شود ، پر از طلاهای درخشان یا مومیایی و … نمی باشند. در این گونه مزارها ، اشیایی وجود دارد که انسانهای مرده در طول حیاتشان صاحب آنها بوده اند و بدین ترتیب در بعضی از این مزارها اشیایی ناچیز و در بعضی از آنها بسیار زیاد و ارزشمند وجود دارد.

معمولا در تومولوس های متعلق به زنان، زیورآلات و آویزه های زیادی موجود است و در تومولوس هایی که متعلق به مردان می باشد، وسایل و ابزار جنگ و نبرد بیشتر به چشم می خورد.

ضمنا تومولوس ها جزو مناطق و محوطه های حفاظت شده تلقی می گردند و حفاری آنها با توجه به قوانین کشورمان ممنوع می باشد.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

اهمیت مشورت در دفينه يابي

 

امام علی (ع) :آنکه راه پرسید گمراه نگشت ، و آنکه مشورت کرد حیران نماند.دور اندیش محکم کار ، خود رای نیست...

 

دوستان يكي از مهمترين راههاي موفقيت در اينكار مشورت و همفكريست که باعث می‌شود انسان بهترین تصمیمات را اتخاذ کنداما باید دقت کرد که در هر کاری باافراد مورد اطمینان، متخصص، خردمند، مثبت اندیش و صاحب رأی مشورت کرد البته گهگاهي در برخي از كارها نظر يك فرد غير متخصص از سالها تجربه ي يك فرد متخصص بهتر نتيجه مي دهد . دوستان سعي كنيد هر قدر در اينكار اطلاعات و تجربه داريد باز هم متواضعانه نظرات دوستان خود و اطرافيان را گوش و تجزيه و تحليل كنيد مطمنا كوچكترين تجربه هاي هر فرد با فرد ديگر متفاوت است و ممكن است شما آن تجربه را نداشته باشيد.همچنين در مشورتها و همفكريها به وي‍‍‍‍‍‍زگيهاي افراد در كلام ايمه اطهار هم توجه خاص نماييد …

 

امام علی (ع) :آنکه راه پرسید گمراه نگشت ، و آنکه مشورت کرد حیران نماند.دور اندیش محکم کار ، خود رای نیست.

 

امام علی (ع) :در مشورت خود سه کس را راه مده : بخیل را ، که تو را از بخشندگی منحرف میکند و از فقر می ترساند ؛ و ترسو را ، که سبب سست شدن تو در کارها میشود ؛ و حریص را ، که حرص و آز را به ناحق در نظر تو می آراید.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

 

آثار و علائمی که این خصوصیات را داشته باشد احتمالش زیاد است که نشانه دفینه باشد . علائمی که این خصوصیات را نداشته باشد روی آن وقت خود را تلف نکنید..

 

گزیده ای از بخش آغازین
کتاب نمادها و نشانه ها
چگونه باید بفهمیم که کدام آثار و علائم نشانه دفینه است؟

تقریبا در هر منطقه از کشورمان آثار و علائم حک شده بر روی سنگها را به شکلهای مختلف مانند نمادها، خطوط ، متن و عکس ها از موجودات زنده میتوان یافت . به این ترتیب یافتن معنی و مفهوم آثار بجا مانده از تمدنهای گذشته سالها مورد بحث و بررسی باستان شناسان قرار گرفته و در بعضی از آثار و علائم به نتیجه هایی هم رسیدند. نمیتوان تمام این آثار و علائم بجامانده از تمدنهای گذشته را نشانه گنج ودفینه دانست و این کاملا اشتباه است که هر علامتی نشانه گنج است. بسیاری از این آثار و علائم نشانه گنج نیست و مساله ایی که ما باید به آن توجه کنیم این است که کدام یک از این آثار وعلائم یقینا نشانه دفینه است . فراموش نکنیم اون شخصی که دفینه را گذاشته  یه جوری گذاشته که بجز خودش کس دیگری نتواند محل دفینه را پیدا کند . می خواهم به شما بگویم که منطق ساخت نشانه ها اینگونه است .  پس چگونه این علائم حل خواهد شد؟ ما در زیر سعی خواهیم کرد به صورت خلاصه جواب این سئوال را بدهیم

اول از همه به موضوعات زیر توجه کنید!
۱- منطقه ایی که نشانه وجود دارد باید آثاری از زندگی کردن انسانها در گذشته وجود داشته باشد
۲- سنگی که رویش حکاکی شده باید ثابت و بزرگ باشد
۳- سنگ نگاره ها باید بصورت برجسته یا فرو رفته باشد
۴- نشانه ها باید بصورت عمیق و ضخیم باشد
۵- در همان محدوده یک و یا چند ارتباط معنی دار وجود داشته باشد
۶- سنگی که رویش حکاکی شده باید محکم و مقاوم در برابر بلایای طبیعی باشد
۷- نشانه ها نباید روی سنگ، چسیبده به آب باشد(کسی در کنار آب گنج مخفی نمی کند)

آثار و علائمی که این خصوصیات را داشته باشد احتمالش زیاد است که نشانه دفینه باشد . علائمی که این خصوصیات را نداشته باشد روی آن وقت خود را تلف نکنید

برای حل نشانه ها قبل از همه باید دانش تاریخی داشته باشید ، یاد گرفتن تاریخ محل نشانه ،خصوصیات نمادها را دانستن ، (مثلا یک مار :خصوصیات یک مار سر نخ است) مکانهایی که بر خلاف جغرافیای طبیعی منطقه باشد مانند ، چاله ها ،خاک ریزها ،
واز همه مهمتر با روشهای باستان شناسی راه حل ها را جستجو کرذه و زودتر به نتیجه می رسیم

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

 نشانه های مکان دفینه و گنج و زیرخاکی

انواع نشانه های دفینه

علائم و نشانه های محل دفینه

نشانه های وجود گنج

نشانه های اثابات وجود گنج و وجود طلا

در دفینه یابی مدرن در کنار علائم شناسی باید از تجهیزات پیشرفته گنج یابی نیز … هیچ گونه سیگنالی دریافت کنید، ولی در محدوده کاوش شما نشانه های خاص بر روی سطح ….. آثار ، علائم و نشانه های دفینه · دفترچه راهنمای فارسی انواع دستگاه های فلزیاب …
انواع قبر – همه چیز در مورد گنج های ایران


سنت ها و شیوه های تدفین در عصر آهن ایران (حدود ۸۰۰-۱۴۵۰ق.م … در این دوره شیوه های زندگی یکجانشینی و کوچگری رایج بوده است . … انواع مختلف قبر یا آرامگاه (عکس) …

 

سنت ها و شیوه ها ی تدفین در عصر اهن ایران...

 

معرفی نشانه ها همراه با عکس

کامل ترین مجموعه نشانه ها

 انواع نشانه های دفینه

باستانشناسی – علائم و نشانه های محل دفینه

 همونطور که قبلا قولشو داده بودم که درباره ی علائم و نشانه هایی که در حین حفاری امکان داره با اون مواجه بشید اطلاعاتی در اختیارتون قرار بدم .

در حین حفاری امکان داره که با علائم و آثار زیادی مواجه بشید که در اکثر مکان ها مشترک است . و امکان داره با آثاری هم مواجه بشید که تا حالا نمونشو از نزدیک مشاهده نکرده باشید و یا نشنیده باشید . اما این آثار برای مکان و یا هدف های کوچک و متوسط صدق می کنه .

اول اینکه در سطح زمین باید نشانه هایی وجود داشته . مثلا تخته سنگی که نظرتونو جلب کنه و با بقیه سنگهای منطقه فرق داشته باشه و یا نوشته و نشانه هایی بر روی سنگ وجود داشته باشه و یا موارد دیگر . درخت کهن سال . چشمه ی آب . تپه خاکی . بعضی از افراد فکر می کنند که هر تپه ای نشانه ی بار است . در صورتی که از نشانه های بار داشتن یک تپه اینه که جنس تشکیل دهنده ی تپه از خاک باشه نه از سنگ . تپه در محلی قرار گرفته باشه که در اون منطقه مشابه اون تپه کم باشه و در نزدیکی اون تپه آثاری همچون درخت کهن سال و چشمه ی آب . همه ی این علائم برای اینه که با آثار و شواهد و دلیل و انگیزه ی بیشتری برای حفاری داشته باشید نه صرف تائید بار داشتن تمامیه هدف هاتون …..

دیگر نشانه ها از این قبیل است که در عمق یک الی یک و نیم متری آثار خودشو کم کم نشون بده مثلا سنگ چین . جسد انسان . سفال و کوزه های شکسته . زغال چوب و با سنگ که در قدیم جهت عایق از عبور آب برای محافظت از اموال استفاده می کردند . اما وجود زغال چوب یا سنگ هم از دلایل وجود بار نیست . چون در گذشته امکان داشته چوپانی و یا فردی در آن مکان آتشی روشن کرده جهت رفاه و رفع نیاز . تاوید زغال چوب در آن مکان وقتی تائید می شود که دیگر نشانه ها وجود داشته باشد و صرف تنها زغال چوب کافیست نیست . از دیگر نشانه ها سنگ چین یا وجود سنگ های بزرگ طبیعی و هم غیر طبیعی در عمق های یک و نیم به بالا است . با رنگ و شکل های مختلف از قبیل سیاه . سفید و سبز رنگ و یا دیگر رنگ ها که اغلب این چند رنگ به وفور مشاهده و یافت می شود و دیگر نشانه ها آجر و خشت های خام و به صورت مربع و یا مستطیل است که به صورت پله کانی یا منظم و بی دلیل چیده شده باشد که درصد اینکه این مکان مسکونی بوده رو تائید نکند . و دیگر نشانه ها وجود آهک و یا گل آهک است که اغلب جهت مقاومت و جلوگیری از نشست خاک بدین منظور استفاده می شده .

 


علائم و نشانه هایی که در حین حفاری امکان داره با اون مواجه بشید
انواع علامت ها و نشانه ها در دفینه

 


در دفینه یابی مدرن در کنار علائم شناسی باید از تجهیزات پیشرفته گنج یابی نیز … هیچ گونه سیگنالی دریافت کنید، ولی در محدوده کاوش شما نشانه های خاص بر روی سطح ….. آثار ، علائم و نشانه های دفینه · دفترچه راهنمای فارسی انواع دستگاه های فلزیاب …
انواع قبر – همه چیز در مورد گنج های ایران


سنت ها و شیوه های تدفین در عصر آهن ایران (حدود ۸۰۰-۱۴۵۰ق.م … در این دوره شیوه های زندگی یکجانشینی و کوچگری رایج بوده است . … انواع مختلف قبر یا آرامگاه (عکس) …

سنت ها و شیوه ها ی تدفین در عصر اهن ایران

چکیده:

از نظر مطاللعات باستان شناختی ، داده های تدفین مردگان  وا داب مرتبط با ان، اطلاعات ارزشمندی را در زمینه  جنبه های غیر مادی فرهنگ های  پیش از تاریخ فراهم می اورد .در این مقاله اداب تدفین دوره فرهنگی عصر اهن ایران در نیمه غربی فلات ایران مورد تحلیل قرار گرفته است .به نظر می رسد در این دوره پایه های اولیه اعتقادات جدید مذهبی مردمان ساکن در ایران  پایه ریزی شده است .بازتاب این تحول در همگونی نسبی  شواهد باستان شناسی دیده می شود .در این دوره شیوه های زندگی یکجانشینی و کوچگری رایج یوده است .افزون بر ان ،در این مقاله چشم انداز های پژوهشی ،متدولوژی و محدودیت های مطالعاتی مورد توجه قرار گرفته است . 

مقدمه:

تبیین جنبه های غیر مادی فرهنگ های پیش از تاریخ ایران ،به دلیل نبود رهیافت های تئوریک و روش شناختی مناسب  یکی از پیچیده ترین شاخه ها ی پژوهشی باستان شناسی می باشد .برخلاف جنبه های مادی ،نشانه های ملموس جنبه های معنوی فرهنگ ها به صورت محدود از حفاری های باستان شناسی کشف می شود .در عین حال بدون تبیین جنبه های غیر مادی فرهنگ های پیش از تاریخ هر گونه تحلیلی از این فرهنگ ها یک سویه خواهد بود .چون در هر حال فرهنگ ها چه در گذشته و حال دارای دو بعد مهم مادی و معنوی می باشند و لزوم اگاهی بدان ها از هر نظر ضروری است .

یکی از مهم ترین داده های منسجم باستان شناسی که بیشترین اطلاعات را درباره جنبه های معنوی فرهنگ های پیش از تاریخ در اختیار باستانشناسی قرار میدهد قبور و سنت های تدفینی پیش از تاریخ می باشد ،همچنانکه امروزه نیز بدین گونه است .ازسوی دیگر قبور و اشیای داخل انها را می توان به عنوان تصویر زنده ای از لحظات خاص زندگی جوامع گذشته در نظر گرفت .افزون بر ان ،قبور و شیوه های تدفینی اطلاعات بسیاز زیادی در زمینه گاه نگاری ،قوم نگاری،انسان شناسی،روابط اجتماعی و اقتصادی و طبقات اجتماعی در اختیار پژوهشگران قرار میدهد.مطالعه و بررسی طبقات اجتماعی یک رهیافت ریشه دار در باستان شناسی می باشد (child،۱۹۵۷).اما به دنبال انتشار کتاب «چشم اندازهای نوین در باستانشناسی»در سال ۱۹۶۸ توسط بنفورد پژوهش های نسبتا زیادی درباره سنتهای تدفینی وابعاد مختلف ان انجام شده است (Binford،۱۹۶۸).در اوایل دهه هفتاد میلادی در امریکای شمالی اینگونه مطالعات اهمیت بسیار زیادی پیداکرد ونهایتا جایگاه ویژه ای در چهارچوب روش ها و تئوری های باستانشناسی پیدا نمود(BROWN.1981) ازسوی دیگر این گونه مطالعات زمینه ها لازم را در شفاف سازی نظریه ها مسائل روش شناختی باستان شناسی فراهم اورد (۱۹۹۴،RENfrew)در عین حال بعضی از متخصصین ارزش های نظریه پردازانه داده ای قبور و سنت های تدفین را رد نموده اند(۱۹۷۳،pIggou).

تاکنون پژوهش مستقل و جامع درباره سنت های تدفین دوره های پیش از تاریخ ایران انجام نشده است .اما بر اساس شواهد موجود شیوه ها وسنت های تدفین مدگان در فلات ایران از اغاز کشاورزی و استقرار دائم در روستاها (حدود ۸۰۰۰ ق.م ) تحت تاثیر باورهای دینی جوامع ان روز گار بوده است (۱۹۹۹،talai) .در این دوران مردگان را در زیر کف محل های مسکونی دفن می کردند .اعتقاد به ارواح،زندگی پس از مرگ ،قرار دادن هدایا در داخل قبور ،حالت های جمع شده اسکلت در داخل قبور واندود کردن جسد با گیل اخرا شاخص های عمده شیوه و سنت های تدفین در این دوران می باشد .این شاخص ها عموما جنبه ائینی دفن مردگان و اعتقادات ناشناخته را اشکار می سازد.

سنت ها و شاخص های اشاره شده در اغلب مناطق ایران بدون تغییرات محسوسی تا هزاره سوم پیش از میلاد –اغاز عصر مفرغ ایران –تداوم داشته است.در این دوره که همزمان با اغاز شهرنشینی در بعضی از مناطق ایران است ،سنت دیرپای دفن مردگان در زیر کف خانه های مسکونی متروک گردیده و مراحل اغازین شیوه ها و سنت های تدفین جدیدی به صورت دفن مردگان در قبرستان ها که عموما در خارج از محل های زیست و فعالیت های تولیدی قرار داشتند معمول شده است . دفن مردگان در قبرستان های عمومی،تا اوایل هزاره اول اول پ.م به گونه های قبرستان های در حاشیه و در ارتباط با محل های مسکونی و قبرستان های بدون ارتباط با محل های استقراری تداوم داشته است.قابل ذکر است قبرستان های بدون ارتباط با محل های مشخص استقراری می توانند در ارتباط با شیوه های معیشتی کوچگری مورد توجه قرار گیرند.بدون تردید مطالعه دقیق تر فرایند تغییرات در الگوهای تدفینی از اهمیت ویژه ای در راستای تبیین جنبه های معنوی فرهنگ های این دوران برخوردار می باشد .به لحاظ روش های مطالعاتی تغییرات در الگوهای تدفینی باید به طور تنگاتنگ با تغییرات الگوهای مادی فرهنگ ها ی پیش از تاریخدر نظر گرفته شوند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.درست است که سنت های تدفین نمایان گر جنبه های مذهبی می باشند،اما به طور منطقی این سنت ها تابع نوعی رفتار زندگان یا مردگان است (chapman.1981).

در ادامه سنت ها و شیوه های تدفین دوران ویژه ای از دوران های فرهنگی فلات ایران مورد توجه قرار گرفته است .این دوران به طور متعارف به عصر اهن ایران معروف است که در حدود ۱۴۵۰ پ.م شروع وتا اغاز امپراطوری هخامنشی (۵۵۰ پ.م) ادامه داشته است (طلایی ۱۳۷۴) . در این نوشتار به سنت های  تدفین مراحل اغازین ومیانی این دوران (۸۰۰ -۱۴۵۰) پ.م که انسجام وفراوانی داده ها بیش تر از مراحل متاخر ان است توجه شده است .قبل از ورود به مبحث اصلی لازم است به شاخص های اصلی این دوران اشاره شود .عصر اهن از نقطه نظر پژوهش های باستان شناسی ،بررسی تحولات فرهنگی فلات ایران و تبیین خاستگاه اقوام ایرانی و انچه که به عنوان فرهنگ منحصر به فرد ایران شناخته می شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد .بر اساس شواهد موجود در این دوران ساختارهای فرهنگی و دینی معیشتی و قومی مردمان ساکن در ایران دگرگون گردید .به مرور در سده های بعد با ظهوراولین حکومت های منطقه ای وسرتاسری (ماننا و ماد) در نیمه غربی فلات ایران ورواج اعتقادات یکتاپرستی در گستره وسیع جغرافیایی فلات ایران فراهم گردید .در اغاز این دوران(حدود۱۴۵۰ پ.م) مردمان ساکن در شمال غرب ایران با کشف شیوه ذوب وعمل اوری فلز اهن ونیز بهره گیری از اهن در اوایل هزاره اول پ.م تحولات اقتصادی چشم گیری را به وجود اورد .این دگرگونی ها حکایت از پیشرفت فرهنگ و تمدن در جامعه ان روزگار دارد ،که در نهایت باعث تغییرات در روابط تاریخی،سیاسی و  اجتماعی اقوام ساکن در منطقه اسیای غربی بوده است .بارزترین این تغییرات در انتقال مرکز ثقل قدرت اقتصادی ،فرهنگی و نظامی از بین النهرین (سرمین جلگه ای ) به ایران (سرزمین کوهستانی )در اواسط هزاره اول پ.م به ظهور رسیده است .

 

الگوهای مشترک تدفین در عصر  اهن :

در طول عصر اهن مردمان ساکن در ایران ،مردگا ن خود را در مکان ویژه ای که قبرستان نامیده می شود دفن می کردند. در این زمینه تفاوت عمده ای بینجامع یکجانشین و کوچنده وجود نداشته است.پیشینه این سنت در ایران به هزاره سوم پ.م برمی گردد .اما این پدیده در هزاره سوم چندان عمومیت نداشته است.همزمان با شروع عصر اهن تعداد قبرستان ها در اغلب مناطق ایران افزایش بی سابقه ای پیدا می کند .از این موضوع می توان همگونی سنت های رایج تدفین را در سرتاسر فلات ایران یا حداقل در نیمه غربی ان استنباط  نمود .بایداشاره نمود که نحوه کشف در شرایط علمی حاکم بر حفاری قبرستان های عصر اهن ایران در مواردی سوال برانگیز می بشد.

سنت های تدفین در عصر اهن تحت تاثیر اعتقادات مذهبی مردمان بوده است .در این زمینه یکی از شاخص های مهم اعتقاد به دنیای پس از مرگ می باشد .به همین منظور برای تامین حیاط واپسین غذا وحتی مایحتاج مورد لزوم زندگانی روزمره فرد را با تشریفات خاص باخود او دفن می کردند .از این نظر طیف گسترده ای از اشیا و و مواد مختلف از قبور این دوران کشف شده است که ویژگی های مشترک گونه شناختی و ائینی در بین انها دیده می شود .این موضوع به ارزش های مشترک ائینی وغیر ائینی این اشیا نیز در بیمن مردمان دلالت دارد .بنابراین انها را میتوان در دو گروه ائینی و غیر ائینی مورد توجه قرار دارد.از داخل قبور اشیا گوناگون که از مواد مختلف مثل طلا ،نقره ،مفرغ،اهن،سنگهای نیمه قیمتی وسفال ساخته شده اند کشف شده است که دارای ارزش های متفاوت می باشند .

قرار دادن اشیا به همراه جسد شاید جهت رضایت ارواح و دفع شر یا اعتقادات ناشناخته صورت می گرفت .یا اینکه شاید به دلایل ائینی منع استفاده از انهابرای دیگران وجود داشته و حتما می بایست در داخل قبر قرار داده می شده است . شکی وجود ندارد که اثبات هر کدام از موارد یاد شده غیر ممکن می باشد .در بسیاری از موارد جنسیت اسکلت داخل قبر یا نوع اشیا داخل ان مطابقت دارد .به طوری که زیور الات از داخل قبور زنان در سنین مختلف والات وادوات رزم وشکار از قبور مردان پیدا شده است. این موضوع به نقش اجتماعی زنان و مردان در عصر اهن دلالت دارد.

به غیر از اشیا مصنوع،مواد خوراکی نیز از داخل قبور این دوران کشف شده است .حداقل در مورد قرار دادن مواد خوراکی از جمله گوشت بز و گوسفند یک نوع همگونی بین قبور این دوران دیده می شود .گوشت حیوانات یاد شده همیشه در داخل کاسه ها و بشقاب های سفالی قرار  داده می شده است این همگونی حائز اهمیت است ،چه بسا ممکن است این موضوع نشان دهنده اهمیت حیوانات در ساختار مذهبی مردمان عصر اهن باشد گرچه این سنت در زما ن های دورتر (نوسنگی)نیز در ایران رایج بوده است .ظروف سفالین به لحاظ  کمی بیشترین تعداد و نیز کم ارزش ترین اشیا داخال قبر این دوران را تشکیل می دهد .در این دوران عمدتا یک نوع سفال (خاکستری )به طور گسترده مورد استفاده روزمره عموم مردم بوده است که به لحاظ گونه شناسی هیچ نوع جنبه ائینی به این مجموعه متصور نیست .با توجه به کم ارزش بودن وعمومیت استفاده روزمره از ظروف سفالین در این دوره  ،قراردادن تعداد زیادی از انها در داخل قبور سوال برانگیز است .

به نظر می رسد داخل این ظروف مواد ائینی قرار می دادند که به دلیل ناپایدار بودن انها را در شرایط زیر خاک ودر گذر زمان اثار ملموس انها پوسیده واز بین رفته است.شناخت نوع این مواد در بازسازی سنت های تدفینی این دوران اهمیت  فوق العاده دارد. به رغم عدم کشف اثا ر ملموس مواد نهده شده درداخل ظروف سفالین ،بابکارگیری روشهای علمی و ازمایشگاهی (تجزیه عنصری) در پژوهش های باستان شناسی تعیین نوع مواد امکان پذیر می باشد.چون که مواد قرارد اده شده در داخل ظروف سفالین در فرایند تجزیه و فروپاشی به صورت های مختلف در بدنه ظروف جذب می شوند که با تجزیه عنصری قسمت کوچکی از بدنه ظروف می توان به طور نسبی نوع مواد داخل ظروف در زمان استفاده پی برد.این ازمایشها در مطالعات قبور ایران تاکنون صورت نگرفته است.در اکثریت قاطع قبور عصر اهن جسدها در حالت های مختلف جمع شده دیده می شوند(جدول ۴).حالت های جمع شده در داخل قبور را می توان به سه حالت کاملا جمع شده ،نیمه جمع شده وکمی جمع شده تقسیم کرد.در اکثر موارد دست ها روی سینه جسد قرار داده شده اند به نظر می رسد این حالت ها نماد ادای احترام به موجودات نامشخص و یا مکان های مشخص باشند .حالت کلی اجساد در داخل قبور یاداور حالت جنین انسان در داخل رحم مادر است که به طور نمادین دنیای تولد و مرگ به عنوان دو پدیده مهم در زندگی انسان را نمایان می سازد.این بینش مردمان عصر اهن ،ضرورت حفظ اجساد واسایش انان راپس از مرگ اشکار می سازد. از سوی دیگر مرگ و پدیده های پس از ان ،گوناگونی علت مرگ،حالات و زمان های مختلف برای دفن ،عوامل طبیعی و مسائل فیزیولوژیک انسان را تا اندازه ای در طرز قرار گرفتن اجساد در داخل قبور موثر بوده است .به نظر می رسد جسد در مدت کوتاهی پس از مرگ در داخل قبرقرار داده شده باشدومحل دفن تغییری نکرده و از استخوان های بدن چیزی کسر نشده است .در عین حال از زمان مرگ تا دفن وتغییرات و اتفاقات رخ داده نمی توان اطلاعات دقیقی به دست اورد.

دفن اجساد به حالت جمع شده به پهلوی راست ،چپ ویا پشت انجام می شده است (جدول۳).با توجه به یافته ای اماری دفن اجساد به پهلوی راست و چپ عمومیت بیشتری داشته است .در این موردسنت های بومی و منطقه ای دخالت نداشته اند.افزون بر ان جهت جغرافیایی علت اصلی دفن اجساد به حالت های اشاره شده بوده است.جهت جغرافیایی به دلیل ملموس بودن ان ،بویژه طلوع و غروب خورشید که جهت شرق و غرب را مشخص می کند همیشه مورد توجه جوامع پیش از تاریخ بوده است .از این نظر نقش مایه خورشید به گونه های مختلفو به وفور در یافته های باستان شناسی حداقل از هزاره پنجم پیش از میلاد بدین سو دیده می شود .بنابراین تغییراتی را که در جهت قبور ،جهت سر مردگان و صورت مردگان در عصر اهن ایران قابل مشاهده است ،بدون در نظر گرفتن توجه مردمان به پدیده های ملموس طبیعی از جمله حرکت خورشید قابل بررسی نمی باشد .گرچه هنوز نمی توان به وضوح درباره نقش این پدیده ها در ساختار مذهبی به تبع ان در شیوه های تدفین این دوره اظهار نظر کرد.

شواهد باستان شناسی سنت ها تدفین:

 

اطلاعات مربوط به سنت های تدفین در این دوره با حفاری های قبور تپه های دین خواه،هفتوان تپه،یانیک تپه،مارلیک،گلورز،قیطریه تهران،سگزاباد،سیلک کاشان،خوروین کرج وقبرستان های غرب لرستان به دست امده است که در این نوشتار به بعضی از اطلاعات منسجم در این زمینه اشاره می شود.باید توجه داشت که همه این قبرستان ها در نیمه غربی فلات ایران واقع شده اند،بنابراین نتایج حاصل از تحلیل و تفسیر انها عمدتا قابل تعمیم به این مناطق است.

در تپه دین خواه در حوزه دریاچه ارومیه مجموعا ۳۳ قبر حفاری گردیده است که بیشتر به صورت قبرهای انفرادی بوده اند .این قبور به لحاظ ساخت و نوع قبر به دو دسته تقسیم می شوند :قبرهای ساده (چاله ای)و قبرهای ساخته شده از خشت. در قبرستان تپه دین خواه مردان و زنان و کودکان در سنین مختلف با سنت های مشابه در یک منطقه دفن شده اند .مردگان معمولا به صورت خمیده یا به پهلوهای چپ و راست دفن شده اند (جدول های ۳و۴).سر مردگان در جهات مختلف قرار داشته ،ولی مردگانی که سرشان در جهت جنوبی یا شمالی بوده بیشتر دیده می شود .به طوریکه از مجموع ۳۱ قبر ،۱۴ مورد به طرف جنوب ،۱۱موردبه شمال،۵موردبه طرف شرق و فقط یک مورد به طرف غرب بوده است.(جدول۲)مردگانی که به پهلوی چپ دفن شده اند معمولا در جهت شمالی وانهایی که به پهلوی راست دفن شده اند در جهت جنوبی بوده اند.ظاهرا رسم بوده است که سر مرده به طرف شرق باشد .البته تعیین وضعیت دقیق اسکلت در داخل قبور ،به دلیل تغییرات حاصل از فشار خاک چندان مقدور نیست .معمولا دو یا سه ظرف ظرف سفالی در قبور دین خواه تپه به دست امده است با این حال در دو مورد چهار ظرف سفالی ودر یک مورد یک ظرف سفالی در داخل هرقبر دیده می شود .ظروف اشاره شدهمتشکل از کاسه،بشقاب،تنگ و قوری می باشد .در داخل کاسه و بشقاب ،تکه گوشتی قرار می دادندکه استخوان های انا پیدا شده  است.ظروف سفالی در جای به خصوص در داخل قبر قرار نداشتند .به غیر از ظروف سفالی ،اشیای دیگری از قبیل سوزن،انگشتر ،خنجر،سرنیزه،پیکان ،چاقوی مفرغی ونیز مهره های مختلف به صورت گردنبند پیدا شده است.در گودین تپه نزدیک کنگاور ،فقط سه قبر مربوط به اواخر هزاره دوم پ.م شناخته شده است.این قبور در حاشیه تپه قرار گرفته و از نوع قبرهای ساده می باشند .مردها به صورت خمیده وانفرادی دفن شده اند .این قبور مربوط به اشخاص جوان هستند ودر یک مورد زنی با کودک نوزادی دفن شده است .به غیر از ظروف سفالی دست ساز ،ظروف فلزی ،خنجر،گوشواره،النگوی مفرغی و مهره های مختلف از داخل این قبور به دست امده است.

قبرستان تپه گیان نهاوند ،درقسمت های مرکزی تپه قرار گرفته و محوطه وسیعی از تپه را در بر می گیرد.۵۲ قبر از این قبرستان حفاری شده است که همه مربوط به اواخر هزاره دوم واوایل هزاره اول پ.م می باشد.در سطح تپه هیچ نشانه ای از وجود این قبور دیده نمی شود .این قبور بیشتر از نوع قبور ساده (چاله ای )هستند.در داخل قبور فقط یک اسکلت دیده می شود که به صورت خمیده هم به پهلوی راست وهم به پهلوی چپ دفن شده اند (جدول۳).این قبور جهت مشخصی ندارند ولی در اکثر موارد صورت مرده ها به طرف شرق بوده است (جدول۱).در سنت های تدفین کودکان و بزرگسالان ظاهرا هیچ تفاوتی مشاهده نمی شود وبه نظر می رسد هر دو گروه با سنت های مشابهی دفن گردیده اند .در داخل هر قبری معمولا ۲تا۳عدد ظرف سفالی دیده می شود ولی این تعداد هرگز از ۵عدد تجاوز نمی کند وبه ندرت فقط یک ظرف سفالی  در داخل قبور دیده می شود .با این حال معمولا کاسه ها و تنگ ها در اطراف سر و فنجان ها در اطراف پای مردگان نهاده شده اند .به غیر از ظروف سفالی اشیا متنوع دیگری از قبیل اشیا فلزی،مهره های سنگی ،همره های استوانه ای ،مجسمه های گلی کوچک حیوانات در داخل قبرهای گیان دیده می شود .محل خاصی در داخل قبور برای قراردادن این قبیل اشیا در نظر گرفته نشده است.برای مثال خنجرهای مفرغی و اهنی به طور معمول به کمر بسته می شوند ،در داخل قبو ردر بالای سر ویازیر سر ،جلو یا زیر دست راست و چپ گذاشته شده است .جالب توجه است که در دو مورد خنجرهای قرار داده شده در داخل قبور به عمد شکسته شده است.این موضوع می تواند در ارتباط با سنت های تدفینی مردان در پژوهش های اینده مورد توجه قرار بگیرد.

در غرب منطقه لرستان استقرارهای مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پ.م کشف نشده است.اما قبرستان ها معمولا در زمین های مسطح نزدیک رودخانه قراردارند .در بعضی از قبرستان ها از جمله «بردبال»نشانه های وجود دیوارها که محوطه قبرستان را احاطه کرده اند نیز مشاهده شده است .در حال حاضر اکثر قبور در زیر قشر ضخیمی از خاک مدفون شده اند .بعضی از قبرها در دوره های مختلف مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.قبرستان های غرب لرستان عموما در ارتباط با محل های استقراری (شهر وروستا )نبوده اند.از این نظر تاریخ گذاری دقیق انها بسیار مشکل است .در قبرستان بردبال قبرها در یک مساحت محدود واقع شده اند.۷۲قبر در این محل مورد حفاری قرار گرفته است که به لحاظ ساخت به دو نوع قبر چاله و قبر سنگی تقسیم می شوند.قبرها بین ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر عمق دارند.در کنار قبور بزرگ قبرهای کوچک از نوع ساده و چاله ای دیده می شود که در ان کودکان را دفن کرده اند .جهات قبور متفاوت بوده ولی جهت شمال غربی و جنوب شرقی غلبه دارد .در داخل قبرها اغلب یک اسکلت ودر موارد نادری دو اسکلت به دست امده است.در داخل قبور به غیر از ظروف سفالی که عمدتا برای نوشیدن مایعات کاربرد  دارند ،جنگ افزارهای فلزی،سنگهای چاقو تیز کن با دسته های فلزی و مهرهای استوانه ای به دست امده است .یکی از اشیا مشخص قبور ،تیغه های سنگ چخماق می باشد .از نظر تعداد ظروف داخل قبرها الگوی مشخصی در قبرهای غرب لرستان دیده نمی شود.در غرب لرستان قبور سنگی نسبت به انواع دیگر عمومیت بیشتری دارد.دیوارهای این گورها با چیدن سنگ های به اندازه های متفاوتی ساخته شده است.قبرهای غرب لرستان در یک جهت ساخته نشده اند .اشیا داخل انها تقریبا یکسان است وتفاوت فاحشی در انها دیده نمی شود .اشیا داخل قبور را می توان به سه گروه زیر تقسیم کرد :جنگ افزارهای مفرغی با شکل های مشخص ،لوازم مشخص و ظروف سفالی نخودی رنگ .از نظر تعداد ظروف سفالی داخل هر قبر هیچ الگوی مشخصی قابل مطالعه نیست وبه طوری که در داخل بعضی از قبور ۱۵ عدد ظرف سفالی و در بعضی دیگر فقط یک ظرف سفالی دیده می شود .دو قبرستان الف و ب که از نظر زمانی متفاوت می باشند ودر تپه سیلک کاشان حفاری شده است این قبرستان ها در محوطه بیرونی تپه سیلک واقع شده اند .در قبرستان ااف حدود ۱۵ قبرموردکاوش قرارگرفته است ولی به نظر می رسد این قبرستان حاوی قبور بیشتری بوده است .این قبور بیشتر از نوع قبرهای ساده چاله ای هستند .مرده ها به غیر از یک مورد به صورت خمیده و انفرادی دفن شده اند (جدول۴).جهت انها اغلب شمالی است وصورت مرده ها در اکثر موارد به طرف شرق می باشد(جدول۱).شمار ظروف سفالی با فرم ها و شکل های گوناگون در داخل قبرهای سیلک متفاوت می باشد .به طری که در بعضی از قبرها ۱۷ عددظرف سفالی دیده می شود .در حالی که در  بعضی دیگر اصلا ظرف سفالی قرار داده نشده است .جای قرار گرفتن ظروف درد اخل قبرها نیز متفاوت است .بهطوری که در ۸مورد ظروف در بالای سر مرده ودر۳مورد در اطراف پاهای مرده قرار داده شده است.به غیر از ظروف سفالی اشیای دیگری نیز در داخل قبور سیلک دیده می شود.ازجمله پیکان ها و سر نیزه های فلزی که اغلب در اطراف سر و پاهای مرده قرار داده شده اند .همچنین داس های فلزی که محل دقیق انها درداخل قبور مشخص نیست.جالب توجه است که بر خلاف قبور همزمان در نقاط دیگر ایران،خنجرهای فلزی لز داخل قبور سیلک پیدا نشده است.به غیر از جنگ افزار و الا ت فلزی که اشاره شد تعدادی زینت الات فلزی و نیز تعدادی مهر ومهره های استوانه ای  از داخل قبرها به دست امده است.

در قبرستان خوروین ۱۴ قبر مورد حفاری قرار گرفته است.که در گزارش منتشر شده جهت مرده ها و قبور مشخص نشده است وفقط به بیضی شکل بودن انها اشاره شده است .عمق قبرها از سطح زمین های اطراف بین ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر می باشد .نعداد ظروف سفالی داخل هر قبر متفاوت است .به طوری که در داخل بعضی از قبور فقط یک ظرف سفالی و در بعضی دیگر این تعداد به ۹ظرف سفالی نیز می رسد .به لحاظ شکل و فرم ،این ظروف عبارتند ازقوریها،کاسه ها و فنجان ها که عمدتا در اطراف سر مرده قرار داده شده اند.شایان توجه است که از داخل قبورخوروین به غیر از ظروف سفالین فقط یک خنجر و پیکان مفرغی پیدا شده است که در اطراف سر مردگان قرار داده شده بودند .

قبرستان قیطریه تهران بزرگترین قبرستان عصر اهن منطقه شمال مرکزی ایران به شمار می رود. از این قبرستان ۳۵۰ قبر ساده بیضی شکل کشف شده است .مردگان معمولا به صورت انفرادی دفن شده اند .اکثر مردگان به صورت خمیده به پهلوی راست یا به پهلوی چپ دفن شده اند(جدول۳).در این قبرستان اغلب مردگان روبه شمال دفن شده اند و صورت انها در اکثر موارد به طرف شرق می باشد(جدول۱).اشیا داخل قبرها به غیر از ظروف سفالی عبارتند از :اشیا مفرغی شامل چاقو ،سرنیزه ،پیکان،اینه و اشیای کوچک.به غیر از این ها تکه کوچک زرین نیز در داخل قبر دیده می شود .اثار گوشت که در داخل ظروف سفالی قرار داده شده بودند نیز کشف شده است .به طور متوسط ۶ ظرف سفالی در داخل قبرها قرار داده شده که به لحاظ فرم و شکل متشکل از قوری ها ،تنگ ها و ظروف دیگر است که عمدتا مقابل سر مرده و گاه در اطراف پای مرده قرار داده شده اند .قبرستان مارلیک هم از نظرکمیت هم از نظر کیفیت اثار و اشیای نفیس جای ویژه ای در بین قبرستان های عصر اهن ایران دارد.در این قبرستان بسیار معروف ،۵۷قبر کاوش شده است.از همه مهمتر این که گزارش کامل و نهایی حفاری مارلیک چاپ و منتشر شده است . از نظر ساختمان قبرهای ان به چهار دسته تقسیم می شود .دسته اول قبرهایی هستند که به شکل نامنظم در بین سنگ ها بزرگ طبیعی  ساخته شده اند ودر ساخت دیواره های انها از سنگ و ملات گل استفاده شده است .ابعاد این قبور ۵در ۳ متر می باشد و ازط داخل انها اشیای  نفیس زیادی به دست امده است .بر اساس یافته های داخل قبور به نظر می رسد که مردمان ساکن مارلیک کلیه اشیا قیمتی هر شخص را با خود او دفن می کردند .نوع دوم از قبرهای مارلیک به شکل مستطیل وبا استفاده از تخته سنگهای نازک و ملات گل ساخته شده اند ،سنگهای به کار رفته در این قبرها به رنگ قهوه ای و زرد می باشند که به نظر می رسد استفاده از این سنگ ها دلایل مذهبی داشته است .سطح دیواره های این قبور نیز با گل قرمز رنگ اندود شده است .این شیوه از قبور همزمان مارلیک گزارش نشده است .یکی دیگر از قبور مارلیک ،قبرهایی است که به ابعاد ۳در ۳متر که به شکل چهار گوش ساخته شده اند .در ساخت این قبور از قطعات سنگ و ملات گل استفاده شده است .اشیا پیدا شده از داخل انها بسیار محدود بوده است .اخرین دسته از قبور مارلیک ،قبرهایی هستند که به ابعاد۱×۲ متر که در ساخت انها از قلوه سنگ وملاط استفاده شده . فقط دندانها و دهنه مفرغی اسب در داخل انها دیده می شود .به طور کلی اشیای به دست امده از قبور مارلیک را می توان به سه دسته :تشریفاتی،مذهبی و ابزار و ادوات مورد استفاده روزانه تقسیم بندی کرد .این اشیا و نیز نوع قبور و بعضی سنت های تدفینی در قبرستان مارلیک نشان می دهد که مردمان ساکن در این منطقه دارای هویتی بوده اند که قبلا سابقه نداشته است.

نتیجه:

اگر چه اظهار نظر دقیق و قطعی درباره سنت های تدفین عصر اهن ایران و ارتباط ان با اعتقادات مذهبی این دوران بنابر دلایلی که در ادامه به انها اشاره خواهد شد عجولانه است،اما با توجه به داده های موجود می توان نمای اجمالی از روندها و سنت های تدفین این دوران را ترسیم کرد:

۱-همگانی شدن تدفین مردگان در قبرستان ها .به نظر می رسد این پدیده ربط چندانی با گسترش و تمرکز اجتماعات در این دوره نداشته است.چون که شمار زیادی از قبرستان های این دوره بدون ارتباط با محل های استقراری و سکونت دایم می باشند.اگر اینگونه از قبرستان ها را متعلق به مرمان کوچنده در نظر بگیریم،در این صورت موضوع وضوح و شفافیت بیشتری خواهد داشت .

۲-احترام به قبرستان ها به عنوان نماد احترامبه ارواح نیاکان و در گذشتگان و نیز اسایش مردگان پس از مرگ مورد توجه بوده است.به طوری که در هیچکدام از قبور مطالعه شده علائم و نشانه های تخریب عمدی دیده نمی شود .افزون بر ان بیشتر قبرستان ها در محل های سرسبز ،کنار رودخانه و بالای تپه های مشرف به دره های سرسبز واقع شده اند .

۳-نحوه قرار گرفتن جسد در داخل قبور(پهلوی راست یا چپ)،جهت قبور،جهت صورت ،خمیدگی اسکلت ،اشیا داخل قبور همگی تحت تاثیر سنت های تدفین بوده است.اما تحلیل دقیق ارتباط موارد یاد شده با سنت ها و نیز عملکردهای ائینی انها به دلیل نبود  توازن در داده های به دست امده از مناطق مختلف ایران امکان پذیر نمی باشد .در عین حال می توان به الگوهای مشترک تدفین در این دوره اشاره نمود .در این راستا به نظر می رسد الگوهای مشترک تدفین ناشی از الگوهای مشترک مذهبی بوده است.

۴-در سنتهای تدفین عصر اهن ایران،در بیشتر موارد صورت مرده ها به طرف شرق می باشد.این موضوع می تواند به عنوان اهمیت جهت شرق در اعتقادات و باورهای دینی مردمان این روزگار مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.اما جزئیات این مسئله هنوز به اندازه کافی روشن نیست.کمبود داده ها،عدم انسجام در روش های حفاری قبور ،شیوه های نا کارامد ثبت وضبط داده ها ،وسعت و تنوع اقلیمی ایران ،مهاجرت اقوام مختلف در طول هزاره دوم پ.م موانع اصلی در مطالعه و بررسی دقیق سنت های تدفین به شمار می روند.مجموعه این مشکلات هر پژوهشگر باستان شناسی را مجبور می سازد که میدان فرض و گمان را گسترش دهد .جهت برطرف کردن مشکلات اشاره شده لازم است راهکارهای جدید علمی در حفاری و مطالعه قبرستان های عصر اهن ایران مورد توجه قرار گیرد .هدف های از پیش تعیین شده در حفاری قبرستان های این دوران باید در انطباق با یافتن پاسخ های لازم به سوالات مطرح شده باشد .افزون بر ان،جهت رسیدن به حداکثر اطلاعات تخصصی باید روش هماهنگ در حفاری قبرستان ها به کار گرفته شود .در زمینه تحلیل یافته های قبور دیگر نمی توان به روش های سنتی از جمله یافتن و انتقال اشیا داخل قبور به مجموعه های خصوصی و موزه ها و توصیف سطحی انها اتکا نمود .با توجه به اینکه تک تک اشیا داخل قبور ،ساختمان قبور و وضعیت قرار گرفتن اسکلت بر اساس سنت های خاصی صورت گرفته است لازم است به غیر از گونه شناسی اشیا و توصیف ساختمان قبور ،کاربرد اشیا و نیز شناخت نوع موادناپایدار داخل ظروف سفالی با استفاده از شیوه های ازمایشگاهی انجام شود.استفاده از شیوه های پیشرفته مطالعاتی این امکان را برای باستان شناس به وجود می اورد تا میدان فرض و گمان را هر چه بیشتر در مطالعات خود محدود نماید.

نام قبرستان

 

شمال جنوب شرق غرب
دین خواه     ۱۷ ۳
گودین ۲ ۱    
قیطریه   ۲ ۹ ۸
گیان ۷ ۵ ۱۶ ۱۱
سیلک A ۲ ۱ ۷ ۴
سیلک B ۱ ۱ ۳  
جمع ۱۲ ۱۰ ۵۲ ۲۶

جدول۱:جهت صورت مردگان در قبور عصر اهن ایران

نام قبرستان

 

شمال جنوب شرق غرب
دین خواه ۱۱ ۱۴ ۵ ۱
گودین       ۳
گیان ۲۶ ۱۱ ۳ ۵
سیلک A ۴ ۳ ۴ ۲
جمع ۴۱ ۲۸ ۱۲ ۱۱

جدول۲٫جهت سر مردگان درقبور عصر اهن ایران

نام قبرستان به پهلوی راست به پهلوی چپ به پشت  
دین خواه ۹ ۱۱ ۱۲  
گودین ۱ ۲    
گیان ۱۵ ۲۰    
سیلک A ۶ ۹ ۴  
قیطریه ۱۱ ۱۸    
جمع ۴۲ ۶۰ ۱۶  

جدول۳:وضعیت قرارگیری اسکلت در داخل قبورعصر اهن ایران

نام قبرستان      
گیان ۱۷ ۲۷ ۴
سیلک a   ۸ ۷
سیلکb   ۲ ۱۰
یانیک تپه   ۱  
جمع ۱۷ ۳۸ ۲۱

جدول۴-وضعیت خمیدگی اسکلت در قبور عصر اهن ایران


کارهای او ملهم از اساطیر باستان، نشانه های صور فلکی و مضامین عرفانی هستند که با تفسیر و …. ۲- اضافه شدن بیش از ۳۵ روش محاسبه مانند انواع ابجد، ابتث، ایقغ و …
مفهوم علائم و نشانه های دفینه ( سنگ سوراخ شده )

 

مفهوم علائم و نشانه های دفینه ( سنگ سوراخ شده ) … که معمولا عمق چندانی ندارد و به این نوع نشانه، اصطلاحا سنگ دوربین یا (دوربین سنگ) هم می گویند. … انواع مختلف قبر یا آرامگاه (عکس) · سنگ نگاره هایی که نشانه دفینه نیستند · آموزش …
انواع مختلف قبر یا آرامگاه (عکس)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

آموزش گنج یابی با دعا و طلسم

سوره حمد را ۳ بار بخوانید و استغفار را ۱۲۵ بار يا هادي يا مهدي يا لطيف يا خبير اهدني و ارني في منامي ما يكون من أمر كذا و كذا بحق اسمك اللطيف الخبير السريع القريب المجيب و ۲۵ بار این را و من آياته أن تقوم السماء إلى تخرجون به تعداد ۷ بار در هنگام خواب پاکیزه بوده خواهید دید. شک نکنید....

کشف دقیق مکان گنج با آیات و عظایم ها:

(اقتباس از کتاب مفتاح طلاسم یا همان طلسم نامه گنج ها )

روش اول ): 

سوره جن را ۳بار بخوانید و سوره شمس را ۳بار و سوره فتح را ۳بار و آیت الکرسی را ۳ بار و آخر سوره حشر را ۳ بار و بعد از قرایت آیه باید بگویید توكلو يا خدام هذا الأيه و دلوني وخذوني علي مكان الخبيه او كان دفينه او كنز والله انزل كتاب الحق رب العرش العظيم والله كن فيكون وبارك الله فيكم وعليكم

سپس به ذهن خودتان نگاهی کتید  (رجوع کنید وبهتر است چشمانتان را بببنیدید و  خود را سعی کنید به خواب ببرید )هر کسی که این کار را انجام می دهد برایشان احساس مثل علائم خواب الودگی ظاهر می شود و قدرت تکمیل ندارد و برایت خادمی نازل می شودو به گوش تو می گوید چه می خوای برایت می گوید یا بگو گنجی از گنجهای خدا را در علم روحانی اگر عمل را انجام دهید خادم سوره همراه شما خواهد بود و در خواب بصورت شخصی از نور یا امیری که بالای سرش تاجی دارد ظاهر می شود و نباید بترسید و به شما ضرر نمی رساند سوره جن را ۷ بار بخوانید زمانی که می خواهید عمل را تکرار کنید و مجرب است.

 

روش دوم ):

سوره حمد را ۳ بار بخوانید و استغفار را ۱۲۵ بار يا هادي يا مهدي يا لطيف يا خبير اهدني و ارني في منامي ما يكون من أمر كذا و كذا بحق اسمك اللطيف الخبير السريع القريب المجيب و ۲۵ بار این را و من آياته أن تقوم السماء إلى تخرجون به تعداد ۷ بار در هنگام خواب پاکیزه بوده خواهید دید. شک نکنید.

البته روشهای کشف مکان گنج و دفینه زیاد بوده و اغلب با جیوه , گندم , خردل , استخدام موکل , شاخه بعضی گیاهان یا درختان و نوشتن بعضی آیات و طلسمات روی آن , تخم مرغ , برگ کاغد و حتی در خواب و بصورت الهامی و ….می شود پیدا کرد لیکن روش ها و دستورالعمل عای عملی بصورت کامل در کتاب طلسم نامه ذکر گردیده است.

لازم به توضیح است که در این عالم هر چیزی و هر شیی دارای خواصی و آثاری است و هر ذکری و هر آیه ای دارای یک قدرت و تاثیری خاصی است و اگر از روی صدق نیت و اعتقاد کامل قرایت شود تاثیر خود را بطور کامل خواهد گذاشت پس شما باید بااعتقاد کامل و نیت صدق آیاتی که اشاره شد قرائت و خوانده شود و  تمسخر نکنید حد الامکان در اتاق یا مکانی خاص که تنها و لباس و جسمی  پاکیزه (اکثرا سفید رنگ ) و دایم الوضو باشید این عمل انجام شود و بخور رایحه خوش که بخور اکسیر اعظم را که بخور جامع الخواصی بوده را پیشنهاد می کنیم سوزانده و بخور داده شود تا عمل کامل شود و قبل و بعد از انجام عمل و حتی بعد از رویت مکان آن را به هیچ احد الناسی نباید بازگو کنید تا عمل کاملا تکمیل شود و برایتان فتح بابی انجام گیرد.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

نشانه ماهی و گاو , آثار و نشانه های شهرها و روستاهای ایران زمین 

(برگرفته از سندها و نسخه های کهن خطی )

 

باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی باستان شناسی گنج یابی و دفینه یابی جوغن آثار علائم نشانه ها کارشناسی دانلود کتاب تصاویر و عکسهای رمزیابی نمادهای گنج عتیقه زیرخاکی,دانلود کتاب آموزش گنج یابی و دفینه یابی پیدا کردن عتیقه و گمانه زنی محل و مکان دقیق ورودی مقبره و گوردخمه پادشاهی

کرکس کوه در ولایتجبال است. و آن، کوهی است ما بین قم و ري و در صحرایی که دور از آبادانی است واقعاست. در قله آن کوه، آبی است و قله آن کوه را خود آن کوه احاطه کرده است به حیثیتیکه اگر کسی آنجا باشد گمان کند که در حیاطی ایستاده. و بسیار مکان سختی است، چون ازآبادي دور است کسی در آنجا ننشیند. و کوه نهاوند نیز در ولایت جبال است. ابن فقیهگوید: دو طلسم در آن کوه است:

                     

صورت ماهی و صورت گاوي. گویند که این طلسم براي آن است که آب نهاوند کم نشود. و آب این کوه به دو ولایت جاري شود: به نهاوند و دینور.

پس دانستیم که نشانه ماهی و گاو اغلب در کنار رودخانه ها , چشمه های آب در قدیم الایام وجود داشتند و معتقد بودند که از خشکسالی و کم شدن آب رودخانه یا چشمه جلوگیری خواهد کرد و نوعی طلسم می شمردند. 

 

در نزدیکی ولایت قزوین واقع است قریب به دهی که موسوم است به یله. از عجایب آن کوه، آن است « یله بشم » و کوه موسوم به که صور انسانی در آن کوه میباشد که سنگ شده اند به سبب غضب حق تعالی. شخصی که به قله آن کوه رفته بود به من نقل نمود که صورت چوپان از سنگ (در حالیکه به چوبدستی خود تکیه کرده مشغول چرانیدن گوسفندان است) و صورت گاو و زنی که او را می دوشد و همچنین سایر صورتها از سنگ در آنجا دیدم. مهلب بن عبد الله وزیر از ولایت جبال است.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ

اسامی شناسی مکانها  در دفینه گذاری ها

ما منکر دستگاه نیستیم ولی نه هر دستگاهی بلکه باید در کنار آن علم اپراتوری و علم اثار شناسی را محقق بلد باشد تا به هدف برسذ.بجز دستگاه به چیز دیگری اعتقاد و اعتنایی ندارد در همین جا به این افراد عرض میکنم که بهتر است از الان چشمانتا را باز کنید و با دیدی عاقلانه به این موضوع بنگرید چه بسا افراد زیادی بدون دستگاه و فقط از طریق علم مکان شناسی  و آثار به دفینه های بزرگ رسیده اند.طبق بررسی ها و تجاربی  که انجام  شده است این مکانها دارای اولویت بوده و...

دوستان و محققین عزیز همانطوری که مستحضرید هر نشانه و هر علامت برای خودش یک مفهوم خاصی دارد و نوع دفینه و عمق و حتی تمدن را ما می توانیم نسبت به نوع نشانه بفهمیم  و آن را رمزگشایی نماییم.

در این میان اسامی مکانها از اولویت فوق العاده خاصی برخوردار بوده و چه در دفینه گذاری یا چه در علوم باستانی به ما میتاند کمک شایانی بکند وچه حال که افراد به راحتی از کنار آن رد می شوند و توجهی نمی کنند .خیلی مهم بوده که افراد زیاد در ایران فقط چشم به دستگاه های فلزیاب و فقط فقط تصویری دوخته اند و فکر میکنند که دستگاه معجزه میکنه بله !!! ما منکر دستگاه نیستیم ولی نه هر دستگاهی بلکه باید در کنار آن علم اپراتوری و علم اثار شناسی را محقق بلد باشد تا به هدف برسذ.بجز دستگاه به چیز دیگری اعتقاد و اعتنایی ندارد در همین جا به این افراد عرض میکنم که بهتر است از الان چشمانتا را باز کنید و با دیدی عاقلانه به این موضوع بنگرید چه بسا افراد زیادی بدون دستگاه و فقط از طریق علم مکان شناسی  و آثار به دفینه های بزرگ رسیده اند.طبق بررسی ها و تجاربی  که انجام  شده است این مکانها دارای اولویت بوده و بر طبق شواهد و قراینی نامگذاری شده است که در اینجا بنده تجارب خود را برایتان منتقل میکنم .امید که مفید باشد

در حالت کلی و عمومی اسامی که روی مکانها در نظر گرفته می شد چندین حالت میتواند داشته باشد که به شرح زیر است:

۱-در آن مکان در یک برهه زمانی خاص یک اتفاق  یک جنگ  یا یک رویداد و حادثه خاصی روی داده است مانند خونین چشمه که نشانگر این است که در زمانهای قدیم جنگ تاریخی در آن مکان به وقوع پیوسته است و طوری بود که خون های کشته شدگان مانند رودی جاری شده بود.

۲-بخاطر وجود بافت اقلیمی و طبیعتی متمایز و منحصر به فرد آنجا نامگذاری گردیده است مانند قزل داغ ( کوه طلا ) که بعلت داشتن سنگ ها و صخره ای بسیار زرد طلایی و زیبا نامگداری شده است و حال این تخته سنگهای زرد طلایی در سنگ سرامیک , سنگ سازی و صنایع و مصالح ساختمانی  برای نما و ….استفاده می شود.

۳-مورد سوم که آخرین مورد و جزو مهم ترین موارد است این است که اسم مکان دقیق با نوع دفینه پنهان شده در ان مکان ارتباط مستقیم داشته و ما می توانیم نسبت به اسامی مکانها نوع دفینه و حتی مکان تقریبی دفینه را پیدا کنیم. برای مثال دختر قلعه که در داخل ایران بالای ۶۰ نقطه چه در روستاها و چه در کوه ها و قلعه های سراسر ایران وجود دارد و این دختر قلعه به نسبت مردم و ساکنین آن مکان به اسامی دیگری تلفظ و گفته می شود همان دختر قلعه در زبان آذری به قیز قالا (قلعه) در زبان مازنی و گیلکی به کیجا قلعه , در زبان کردی به کیچ کنیشک  یا دور چغا و ….. معروف و مشهور است .پس نتیجه می گیریم که هر مکانی به نسبت گویش های محلی می تواند می تواند نوع نشانه را به ما نشان دهد و از این طریق کمک شایانی به ما داشته باشد.

۴-مورد چهارم که این مورد هم جزو موارد بسیار مهم است این بوده که اسامی مکانها به اسامی دیگری که قابل شناسایی نباشد تغییر پیدا کرده است و این اتفاق را ما اغلب در دوره بعد از اسلام برای حفظ مکانهای دفینه دار و مکانهای باستانی مهم مشاهده می کنیم.

برای مثال امامزاده هفت سردار یا امازاده دو دختر و یک مادر که در ظاهر امامزاده هستند ولی در باطن و بررسی موشکافانه مشخص می شود که این مکان دفینه دار بوده و قبر ۷ سردار یا قبر دو دختر شاهزاده و مادر ملکه می باشد که دارای بار هستند البته این نوع مکانها هم استثنایاتی دارند که در دوره اسلام ممکن است از نوادگان یا از اجداد ائمه معصوم (ع) باشند که ما منکر این قضیه نمی توانیم باشیم و شجره نامه منسوبه دارند ولی اکثرا مکان باستانی و تاریخی هستند.

برای مثال بیشتر در مورد اسامی مکانها می توانیم به متاری اشاره کنیم که هرکسی در دید اول ذهنش اصلا به دفینه نمی رسد ولی بعد از بررسی موشکافانه ین کلمه به کلمه ” متاع ری ” می رسیم که نشانه دهنده خراج و دفاین شهر ری بوده که در این مکان پنهان گشته است.

۵-مورد پنجم که موردی بوده که بنده در طی تحقیقات قبلی نیز متوجه این امر گشته ایم این بوده است که بعضی از مکانها بخاطر شکل ظاهری به آن اسم منسوب شده اند و در این حالت برای یافتن دفینه به توجه بیشتری نیازمندیم البته همه این مکانها دفینه ندارند مگر اینکه نسخه و سند داشته باشند مانند مکانی بود به اسم شمشیر بر که بعد از بررسی متوجه گشته ایم این مکان چون وسط دو دره مانند شمشیر برش داده شده بود و بسیار عالی کار شده بود و در آن مکان نشانه شمشیر روی سنگ و صخره ها بصورت کنده کاری شده وجود داشت که به دفینه اشاره می کرد یا مثل شتر گردن یا دوه بوینی ( در  زبان آذری ) که بعد از بررسی متوجه گشته ایم که چون سراشیبی تپه یا کوه به شکل و مانند گردن شتر بود به این اسم و این مکان مشهور شده است و نشانه شتر در ان مکان وجود داشت یا مانند هفت چشمه – سه تپه و…

در مورد اینکه این مکانها بعضی دارای دفینه هستند یا نیستند به بررسی بیشتری از ان منطقه نیاز دارید به ویژه اسامی چشمه های , درختان , دره , تپه , قلعه و… از آن مکان را باید بررسی کنید و بعد مثل قرار دادن قطعه های پازل در کنار هم به جواب دلخواه برسید.البته اگر نسخه داشته باشید مشکل حل است.


۶-مورد ششم هم دقیقا به وجود مکانی یا یک اتراق خاصی اشاره دارد مانند تخت جمشید که نشان دهنده وجود عمارت و آتشکده جمشید شاه در انجا است یا مانند نشیمن گاه تیمور که نشان دهنده آن است که تیمور در آنجا در طی لشکر کشی اقامتی چند روزه داشته و مهم است یا قدمگاه امام رضا که نشان دهنده این بوده که امامزاده در طی سفری که به خراسان داشت در طی سفرش از ان مکان گذر کرده اند .در این نوع مکانها هزینه مرمت یا هزینه خرج سپاه که اغلب چندین خمره است می تواند باشد.

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...




ارسال توسط گنج بزرگ